Officiell utställning med unghund?

igbest

Trådstartare
Var på inofficiell utställning med min nio månaders hund i dag och blev då bedömd i gruppfinalen bland de vuxna hundarna, är det alltid så eller var det något de gjorde för att det skulle bli några hundar i gruppfinalen.

Det jag då funderar på är om det är lönt att fara på en officiell utställning förrän hon har blivit äldre eller om det döms en vinnare bland juniorerna då. :confused:

Jag är rätt så ny i utställningsvärlden.

Sv: Officiell utställning med unghund?

Den hund som blir BIR går i gruppfinal mot alla andra BIR i gruppen, oavsett ålder. Sen är det kanske inte så ofta som en junior blir BIR, och blir den det så ska den ju vara så pass utvecklad att den kan konkurrera med vuxna.

Men det är aboslut värt att åka på utställning även med ung hund, för den kommer ju möta andra juniorer i sin klass och en placering där är ju jättebra :)
Officiella utställningar är mycket bättre än inoff på det här sättet. Inoff tenderar bara att vara röriga och tidskrävande..

På en officiell utställning är det ju först kvalitetsbedömning, sen placering i klassen med eventuella CK, sen bästa handhunds-/tikklass med placeringar och CERT samt CACIB och sist BIR följt av BIG och BIS.

Sv: Officiell utställning med unghund?

Den hund som blir BIR går i gruppfinal mot alla andra BIR i gruppen, oavsett ålder. Sen är det kanske inte så ofta som en junior blir BIR, och blir den det så ska den ju vara så pass utvecklad att den kan konkurrera med vuxna.

Nä nu vart vi BIR för att det inte var några andra av samma ras med, men det är ju ingen garanti att man blir det ändå har jag förstått.

Men det är aboslut värt att åka på utställning även med ung hund, för den kommer ju möta andra juniorer i sin klass och en placering där är ju jättebra :)
Officiella utställningar är mycket bättre än inoff på det här sättet. Inoff tenderar bara att vara röriga och tidskrävande..

Okej, jag har bara varit på inoff än så länge men vi lär nog fara på några officiella utställningar nu i år, har bara inte bestämt vilka än. Har ju inte så jättemånga i närheten om jag inte vill åka mer än 20-30 mil för utställningarna. :(

På en officiell utställning är det ju först kvalitetsbedömning, sen placering i klassen med eventuella CK, sen bästa handhunds-/tikklass med placeringar och CERT samt CACIB och sist BIR följt av BIG och BIS.

Första utställningen vi var på åkte vi ur direkt och då var det fler hundar av rasen med, då var hon 5 månader och jag var mest förvirrad.
Jag har varit på totalt 6 utställningar och varit ensam i rasen på 5 av dem så jag har inte fått så mycket koll på hur det funkar även om jag sitter och tittar på de andra raserna.
Men jag lär mig nog mer och mer hoppas jag :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Z
Hundavel & Ras Hej. Är helt ny här så vet inte rikitigt hur allt fungerar. Men vände mig hit för att få lite hjälp av alla duktiga hundmänniskor...
2
Svar
35
· Visningar
7 880
Senast: em-pirre
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka