Ofarliga stora gröna växter

Centaur

Trådstartare
Köpte en stor jättefin palmliknande växt, det stod inte vilken sort det var så jag googlade när jag kom hem. Tyvärr var min vackra planta en dracena och mycket giftig för katter. Den fick flytta till grannen. :(

Finns det växter i samma "stil" (stor, grön, trädliknade som kan stå på golvet) som är ofarliga för katter?

Skulle googla på "plantnamn + giftig katt".
ASPCA har fel bilder på några växter och säger att hyacinter är ofarliga, trots att agria och dylika sidor säger det motsatta. Det är ju lökväxter så det är rimligt att de är giftiga. Är rätt säker på att jag sett biologiskt samma arter på både den giftiga och den ogiftiga listan hos ASPCA. Så ta sidan med en nypa salt.

Hittar listor överallt som säger lite olika när jag googlat.. Men troligtvis så ska fikus/fikonträd vara kattvänliga.

Hittar listor överallt som säger lite olika när jag googlat.. Men troligtvis så ska fikus/fikonträd vara kattvänliga.
Majoriteten av listor på privata hemsidor är helt uppåt väggarna fel, samma med många officiella sidor. Många felöversättningar o missförstånd sprids som fakta, även på veterinärsidor. @hastflicka beskrev det väldigt pedagogiskt för något år sedan angående korinter o hundar.

Tack @vallhund :) Nu ar fikus och fikontrad inte bra for hundar eller katter. De innehaller en irriterande "sap" som bade kan ge irriterande klada om det ar huden och krakningar samt diarreha om de ater det.

Da privata hemsidor och bloggar skrivs ihop av precis vem som helst, kanske till och med nagon som vill skada djur, ar de inte tillforlitliga i nagra sammanhang alls.
Har ar en lista som jag litar pa ... MEN ... da vaxter inte generellt ar en katts naturliga diet skulle jag vara forsiktig om katten ater plantor mer an att para tugga forsiktigt.
http://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/cats-plant-list

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Övr. Katt Jag behöver lite hjälp eller tips på stora gröna växter som inte är giftiga för katter. Jag och Sorba har kommit överens om att...
Svar
6
· Visningar
6 931
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama