Överviktiga barn?

Sv: Överviktiga barn?

Men gisses, alla verkar vara väldigt fixerade vid att barnen ska äta mat och sen ev frukt/macka.

När jag var liten åt vi stadig middag varje dag. Var jag hungrig 1-2 timmar efteråt kunde jag gå och göra mig en macka eller ta en frukt/bulle. Jag behövde aldrig fråga min mamma om lov!


Men du nämner ju själv skillnaden: först åt du en stadig middag. Om barnen gör det och sedan blir hungriga igen för att de varit ute och lekt så är det ju självklart att de ska få käka mackor och frukt för att fylla på förråden.

Det är när barnen kontinuerligt väljer bort maten, men förväntar sig att få en macka istället, som det blir fel. Att leva på mackor ger fel näring och fel livsstil.
 
Sv: Överviktiga barn?

Alla människor i vårt samhälle, vuxna som barn, blir allt fetare.
Sjukdomar direkt förknippade med dåliga kost och motionsvanor ökar drastiskt tex diabetes.

En barnläkare uttalade sig i media för inte så länge sedan om hur länge det är "normalt" att ett barn har hull (något många föräldrar skyller på).
Nu minns jag inte exakt vad läkaren sa för ålder men någonstans 2-3års åldern kan de vara lite rultiga men sedan ska de snarare vara gängliga - precis som förr ;).

Onaturligt förhållningssätt till mat verkar sprida sig som en löpeld bland tonåringar (tjejer). Antingen äter de för mycket eller så äter de inte alls.
 
Sv: Överviktiga barn?

Att leva på mackor ger fel näring och fel livsstil.

Får hoppa in med en liten kommentar...
Har i hela mitt liv varit otroligt kräsen, det är få som äter mindre än mig. Äter ingen frukt/grönsaker, ingen fisk och en hel del mer som jag inte orkar rabbla upp.

Äter macka till frukost, endast smör på, macka till lunch, oftast, dock inte varje dag, middag, och så macka på kvällen. Händer ibland att vi inte har något "gott" (=ljust, onyttigt) bröd hemma och äter då flingor istället men väljer oftast bröd framför flingor.

Mamma tog med mig till en läkare då hon var rädd att jag hade näringsbrist, men enligt läkaren inga problem så länge man är aktiv och inte ligger i sängen hela dagarna, vilket man knappast kan säga att jag gör.

Är inte på något sätt överviktig, visst, ett eller två kilo hade jag gärna gått ner, men det har att göra med godisgrisen som bor i mig :devil:

Visst, att föredra är ju grovt bröd och nyttig kost i allmänhet, men man blir inte fet endast av det. Och då kan tilläggas att jag har "gener att bli tjock"...

Alla är ju olika och man kan inte bara säga att "den ungen är överviktig", utan att veta eventuella skäl till det. Vet dessutom en som hade Leukemi, var smal o vältränad innan, och är nu lite rund pga alla mediciner... Det finns många olika skäl till varför någon är rundare än andra. Det finns ju de som kan leva på godis och fortf vara pinnsmala, medan andra lägger på sig av minsta godis de äter. Olika kroppar bränner ju fett olika snabbt.
 
Sv: Överviktiga barn?

När jag ser vad ni ger erat barn att äta så funderar jag på vart alla barnmatsburkar tar vägen? Måste barn äta sådant, eller kan man ge dem vanlig mat, så som ni verkar göra? Ja uppenbarligen ;) Men ger man barnmatsburkar innan de är lika gamla som er son eller är det ett val man gör som förälder?

Snurrigt? Eller gick frågan fram ;)
 
Sv: Överviktiga barn?

Barnmatsburkarna är ju en snabbmat fast mer näringsriktig variant.
Till vår store så blev det en hel del burkdagar och andra dagar med hemkokt puread broccoli mm - jätteseriöst.
Lillebror har inte sett så mycket burkmat och heller inte så mycket hemkokt barnmat utan fått käka vår mat - vanlig husmanskost.
Vem som äter det mesta....och äter bra - jo storebror.
 
Sv: Överviktiga barn?

Min minsta dotter som är 5 år är dessvärre väl rund med sina 28 kg och 118cm. Hon är ett ganska stillasittande barn som älskar att pärla, måla, osv. och vi måste aktivera henne hela tiden. Det som retar mig är att hur vi än försöker hemma så förstörs det ändå på dagis. Det är ofta sötsliskiga mellanmål, och glass blir det flera gånger i veckan:mad:. Nu börjar hon i förskoleverksamheten och jag hoppas det blir bättre då.
Mellan dottern är 14 år och är väldigt lagom medan sonen 17 år ser ut som om han hade mask. Han har alltid varit så mager ända sedan han var liten. Revbenen sticker ut och knäna är aldeles vassa. Han äter som en häst och har alltid gjort.
Så ni kan ju tänka er våra måltider. En som vi måste bromsa och en som måste gödas.
Hur förklara för lillan att hon är rund utan att ge henne dåligt självförtroende?
 
Sv: Överviktiga barn?

Ja, självklart är det en blandning av hur man lever och vad man äter som ger resultatet vare sig det handlar om att man blir tjock, smal, har näringsbrist eller ej.

Vill även påpeka att en person som inte får i sig rätt näring inte nödvändigtvis behöver bli fet eller anorektisk. Den personen förmår bara inte prestera optimalt, kanske blir trött lätt, har svårt med koncentration och att lära sig nya saker.

Att leva på mackor och fil kan nog knappast rekommenderas till någon, vill man må bra så bör man nog vara lite noga med vad man stoppar i sig och det betyder inte heller att man måste bli hälsofascist utan snarare att ett hälsosammare liv tillåter tillfälliga utsvävningar i fråga om mat och dryck utan att dessa ger så trista efterverkningar.

Men den mer allmänna fetman idag tror jag till stor del beror just på att folk rör sig mycket, mycket mindre än förr, i kombination med fel sorts mat.
 
Sv: Överviktiga barn?

Vad glad jag blir ändå att du skriver om sötsliskiga mellanmål och glass!! Vi serverar inget sådant och många är helt förstörda att vi gör fina fruktfat istället för glass när 21 barn fyller år på ett år... Det blir många glassar det... Vi har inga söta mellanmål. Ibland kan vi lyxa till och servera varmchoklad och det gör vi på kakao och inte Oboy :) Sen äter vi sylt till pannkakor med måtta. Man tar pannkaka och en liten klick sylt, inte sylt med pannkakor etc. Vi är jättenoga med att variera grovt bröd, alltid grönsaker (de flesta gillar att mumsa stora bitar med händerna när de ser att alla andra gör det ;)) Jag tror barn får tillräckligt med sådant hemma, så varför ska de äta sånt under dagarna?

När jag har varit i förskolklass så har det också varit glass när någon fyllt år och även hela vägen från klass 1-3. Så det är nog upp till skolan i sig och inte vilken ålder man är i :(
 
Sv: Överviktiga barn?

du har inte någon vikthysteri... måna barn idag är övrviktiga!
Jag har tur som har en 5åring som inte tycker om skräpmat, (äter hällst sallad och fisk) och som rider 5 dagar i veckan.
men jag ser många barn varje dag (har ridskola) och hälften av dom, både flickor och pojkar, är runda/överviktiga.
Så var det inte när jag var yngre!!! det har nog blivit så att ribban för övervikt har höjts.
jag tycker föräldrar borde ta mer ansvar över sina barns vikt, dom blir på ett eller annat sätt lidande när dom väger förmycket!

att säga att det blir jobbigt att inte låta barnen få som dom vill är ju löjligt! är det barnen eller de vuxna som bestämmer???

// jessica som är trött på att barn får bestämma!
 
Sv: Överviktiga barn?

Min minsta dotter som är 5 år är dessvärre väl rund med sina 28 kg och 118cm. Hon är ett ganska stillasittande barn som älskar att pärla, måla, osv. och vi måste aktivera henne hela tiden. Det som retar mig är att hur vi än försöker hemma så förstörs det ändå på dagis. Det är ofta sötsliskiga mellanmål, och glass blir det flera gånger i veckan:mad:. Nu börjar hon i förskoleverksamheten och jag hoppas det blir bättre då.

Jag förstår precis att du retar dig på det. Jag har vikarierat på olika förskolor och är nästan förvånad att inte fler barn är överviktiga med den kosten som serverades :( Jag kan tänka mig att det skiljer väldigt mycket mellan olika kommuner men i den här kommunen var kosten URUSEL! Det är hemskt att man ska servera sådan skitmat till barnen.

Det var så mycket socker att man mådde illa. Det var söta havrekuddar till frukost med vaniljfil, rostbröd med sylt till frukost. Till mellanmål var det puddingar, pannkakor, söt yoghurt/fil och mackor. Och alltid, alltid sylt. Varje dag åt barnen jättemycket sylt, hemskt :( Dessutom glass och paj efter maten minst 2 ggr vecka plus alla födelsedagar och firanden då! Hur ser blodsockerkurvan ut för barnen egentligen?

Dessutom var all mat halvfabrik som värmdes. T.ex. potatis och fiskpinnar där nästan alla barnen pillade av panneringen och åt nästan bara den. Eller snabbmakaroner med färdiga köttbullar och ketchup men nästan aldrig några grönsaker, ett torrt salladsblad på sin höjd. Det måste vara frusterande att vara förälder och se sitt barn äta sådant!
 
Sv: Överviktiga barn?

När jag ser vad ni ger erat barn att äta så funderar jag på vart alla barnmatsburkar tar vägen? Måste barn äta sådant, eller kan man ge dem vanlig mat, så som ni verkar göra? Ja uppenbarligen ;) Men ger man barnmatsburkar innan de är lika gamla som er son eller är det ett val man gör som förälder?

Nej man måste verkligen inte ge barnmatsburkar! Våran dotter, som är jämngammal med cocos barn (dvs 16mån) har nog ätit 2-3 burkar i hela sitt liv vilket har varit hos mormor där det bjudits lite väl saltad mat. :crazy:

Såväl jag som maken var väldigt runda som små, och det är inget jag önskar vår dotter. Nu är hon visserligen så liten ännu, men hon är en liten tjockis :smirk: Detta trots att hon är extremt aktiv och rör sig jättemkt (aldrig en lugn stund.) och äter väldigt bra mat. Vi har alltid fullkornsprodukter, mkt frukt och grönsaker, inget socker eller snacks så som chips. Snabbmat max 2ggr/år... Ändå är hon såpass rund...
 
Sv: Överviktiga barn?

Jag ser en hel del människor under sommaren i mitt jobb och jag har konstaterat att jag aldrig sett så många överviktiga som jag sett de senaste två tre åren. Jag vet inte hur måga barn i tioårsåldern jag sett som måste väga mer än jag. Sorgligt. Aldrig förr har kunskapen om hur vi ska äta för att må bra varit större och aldrig förr har vi haft så bra utbud som nu. Vi har ju tillgång till så många olika sorters frukt och grönt hela året. Sedan tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant de inte tycker om inte heller ska de få smörgåsar eller pankakor för att det är godare.
sedan blir jag sur när det är mer accepterat för pojkar att väga mer än flickor. Pojkbyxor är ju bredare i midjan än flickbyxor fast det är samma storlek.
 
Sv: Överviktiga barn?

sedan blir jag sur när det är mer accepterat för pojkar att väga mer än flickor. Pojkbyxor är ju bredare i midjan än flickbyxor fast det är samma storlek.


Är inte det byxmåttet till för att byxorna ska hänga sådär charmigt nedanför arslet som det gör på grabbarna nu för tiden? :idea:
 
Sv: Överviktiga barn?

När jag ser vad ni ger erat barn att äta så funderar jag på vart alla barnmatsburkar tar vägen? Måste barn äta sådant, eller kan man ge dem vanlig mat, så som ni verkar göra? Ja uppenbarligen ;) Men ger man barnmatsburkar innan de är lika gamla som er son eller är det ett val man gör som förälder?

Snurrigt? Eller gick frågan fram ;)

Elin åt en hel del burkmat... Mest för att hon vägrade min hemlagade puré och åt för glatta livet barnmatsburkarna... :crazy: Men så fort hon började äta lite mer "fast" mat så åt hon samma som oss, förutom till lunch, för jag är urusel på att laga lunch till mig... Men nu när det är två som ska ha lunch förutom mig så blir det inte ens burkmat då... Freddan har inte ätit en enda burk... Jo jag provade nog någon, men han tyckte att det var rejält äckligt... Han har fortfarande svårt med mosad mat, tex potatismos vägrar han, men tugga kött går utmärkt... :D
 
Sv: Överviktiga barn?

Jo men när sonen får ha flickbyxor för att de överhuvudtaget ska sitta kvar om de ska passa i längden förståss och flickan som är helt normalviktig enligt BVC måste ha pojkbyxor eller så får benen vikas upp. Jag trodde hon var lite rultig men hon var helt normal enligt kurvan. 92 cm lång men får ha minst 98. Men sonen gnällde de på atyt han var aldeles för tunn i den åldern fqast en bekants flicka inte var mycket större sa de bara att hon var nätt.
 
Sv: Överviktiga barn?

Hos oss sockrar vi aldrig på fil/gröt. Vi har kanel istället :) Det duger lika bra. Det verkar mest vara en vana att det ska "sockras" på något :) Till gröten kan man få en liten klick sylt eller äppelmos. Vi serverar bara havregrynsgröt eller råggröt. Alla våra barn smakar på gröten :) En del tar bara en liten klick, men ändå! Smaka gröt först och smörgås sen!

Fortsättning på det jag skrev innan:
Föräldrarna måste ju kunna påverka vad som serveras. Ska det verkligen vara glass när någon fyller år? Ta upp det på ett föräldramöte och se om fler också tycker att det inte ska serveras. osv.
 
Sv: Överviktiga barn?

Ja, jag tyckte det var jättedåligt men jag var ju bara vikarie och hade inget att säga till om det ;) Men jag tror iof de ställen jag var på verkligen var skräckexempel, jag tror nog att många förskolor är bättre och mer medvetna. Men det var ändå sorgligt att se dessa barn äta socker, socker, socker från morgon till kväll. Så skulle ingen vuxen äta :(
 
Sv: Överviktiga barn?

Får hoppa in med en liten kommentar...
Har i hela mitt liv varit otroligt kräsen, det är få som äter mindre än mig. Äter ingen frukt/grönsaker, ingen fisk och en hel del mer som jag inte orkar rabbla upp.

Äter macka till frukost, endast smör på, macka till lunch, oftast, dock inte varje dag, middag, och så macka på kvällen. Händer ibland att vi inte har något "gott" (=ljust, onyttigt) bröd hemma och äter då flingor istället men väljer oftast bröd framför flingor.

Mamma tog med mig till en läkare då hon var rädd att jag hade näringsbrist, men enligt läkaren inga problem så länge man är aktiv och inte ligger i sängen hela dagarna, vilket man knappast kan säga att jag gör.

Är inte på något sätt överviktig, visst, ett eller två kilo hade jag gärna gått ner, men det har att göra med godisgrisen som bor i mig :devil:

Visst, att föredra är ju grovt bröd och nyttig kost i allmänhet, men man blir inte fet endast av det. Och då kan tilläggas att jag har "gener att bli tjock"...

Alla är ju olika och man kan inte bara säga att "den ungen är överviktig", utan att veta eventuella skäl till det. Vet dessutom en som hade Leukemi, var smal o vältränad innan, och är nu lite rund pga alla mediciner... Det finns många olika skäl till varför någon är rundare än andra. Det finns ju de som kan leva på godis och fortf vara pinnsmala, medan andra lägger på sig av minsta godis de äter. Olika kroppar bränner ju fett olika snabbt.

Äter man inget annat än mackor kommer man aldrig lära sig att gilla något annat än mackor...
 
Sv: Överviktiga barn?

Det som retar mig är att hur vi än försöker hemma så förstörs det ändå på dagis. Det är ofta sötsliskiga mellanmål, och glass blir det flera gånger i veckan
Anmäl det till kommunens kostrådivare. Det gjorde jag när det gällde barnens tidigare dagis och då blev det andra bullar ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en svärmor som väl egentligen inte är elak, det är bara att hon säger otroligt klumpiga och sårande saker. I familjen finns 4 barn...
Svar
12
· Visningar
3 931
Senast: Och_Aye
·
Övr. Barn Min 12 åring leker aldrig och har inte gjort på flera år.Han umgås med kompisar väldigt mycket och har oftast någon tjej och jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: MagicaDeHex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp