Överviktiga barn?

T

Tokmaja

Va på badstranden en dag här i veckan, trevligt, men jag låg och kikade på alla barn.
Va även på friidrott igår med sonen och konstaterade där samma sak...
att det finns en massa barn som -enligt mig- är på tok för runda för sin ålder.

Har vi höjt ribban?
För när JAG var i den ålder, och jag är ju inte lastgammal än :angel:, så var de här barnen kallade tjocka (det i sig är givetvis varken kul eller rätt på något sätt) men idag så går de som "normala".
Har viktgränserna höjts?
Eller är det mitt minne som sviker?

Vet att det var en tjej på skolan som folk var så jä--a elaka emot för att hon var tjock, har kollat i skolkatalogen och tycker bara att hon ser lite mullig ut, hade det varit idag hade hon sett helt "normal" ut och hamnat kanske i mitten i sin klass om man räknar vikt.

När ska man börja oroa sig för sitt barns vikt?

Min bror hjälpte mig med höt häromdagen och berättade om en bekants barn som var väldigt rund. Bara fyra år visserligen, men inte ska väl en fyraåring "egentligen" vara rund om den är frisk och sund??
Är inte det början på "smalåldern"?
Klart att barn har det där småbarnsrunda, det är en sak, men när "handtagen" hänger över byxorna på en tjej (eller kille) som är runt 10 tycker inte jag att det känns ok.

Vad anser ni?
Eller har jag åkt på en vikthysteri av nån av de som pågår??:confused:
 
Sv: Överviktiga barn?

Nej, jag tror inte att du har åkt på nån sorts vikthysteri.

Många barn är överviktiga och föräldrarna vägrar helt enkelt att inse det.
 
Sv: Överviktiga barn?

Du ser rätt, de är för tjocka..tyvärr. Var själv väldigt tjock när jag var liten och det är svårt även för ett barn. Ofta får man höra att man är "olyckligt lottad " med en "tjock gen"..men jag betvivlar starkt på en sådan finns. Jag fick äta godis ofta och mat lika ofta . Rörde förvisso på mig, men jag tycker i överlag att jag alltförofta ser barn med "ngt gott" i handen. Igår såg jag en flicka i tre års åldern med en gigantisk (för mig) påse godis i handen som hon glatt mumsade i sig:crazy: ..skärpning på föräldrarna!
 
Sv: Överviktiga barn?

Jag tror jag vet vart problemet ligger, i våra köra datorer och tvapparater.

Många föräldrar tycker det är så mkt smidigare att placera ungen där, då är han/hon stilla och tyst.

Väl vid datorerna så laddas MSN ner och istället för att gå ut om umgås så snackar man på MSN, tar ett-två-tre glas coca cola.

Jag är inte alls gammal, men jag märker också skillnad på när jag gick i låg-mellan stadiet och de som går där idag. När jag var liten var vi alltid ute, nu ser man aldrig några ungar ute. Inte ens nu på sommaren.
 
Sv: Överviktiga barn?

Jag tror du har så rätt, så.
Dagens barn är mycket latare och slöare.
TV-spelen och sånt är nog en stor bov i dramat.
Här åker de ut efter att ha suttit inne ett tag. Häcka framför TV:n och dylikt kan de göra när det regnar.
Är det fint väder så får de faktiskt vara ute och hitta på npt.
Våra barn har ju en liten förkärlek till att sparka boll m.m . Och det är skönt.
 
Sv: Överviktiga barn?

Jag tror tyvärr att det startar ännu tidigare ! Men visst är dator och TV spel en stor bov i dramat. Även dålig mathållning i allmänhet är ett problem.
 
Sv: Överviktiga barn?

*kl*

Nu förespråkar jag inte matterrorism så som den i värsta fall utövas eller utövades förr i tiden då tallriken med mat som inte ätits upp tas fram i repris tills dess maten blivit uppäten, men jag tror att många är lite väl snälla med att låta barnen slippa smaka och istället få välja skräpmat.

Har haft en bekants flicka här hemma större delen av sommaren eftersom hon är hästtokig och hon här har fri tillgång på hästar. Hon är gullig och snäll men jag får bita mig i tungan varje gång det är dags att äta. Allt som inte är korv, hamburgare eller pizza blir bara petat i. Hon äter inte! Sedan vill hon ha mackor istället.

Jag har anpassat maten en smula för att slippa bråk med nån annans unge, men det där med mackor satte jag stopp för efter några dagar och sa att hon får ta frukt senare (gillar inte värst många frukter heller...) eller inget. Ofta blir det inget och det oroar mig också.

Att låta sina barn välja bort allsköns mat utom skitmat och stå och laga alternativ mat, eller låta dem äta mackor direkt efter att de INTE ätit ut maten är ju bara att göra barnen en björntjänst... sen blir de felnärda, för tjocka eller tunna som anorexispetor, trötta och hålögda...
 
Sv: Överviktiga barn?

Ja det börjar tidigare.
Ser bara på min son, 5 år, helt galen i datorer. Spela, det lever han för.
Så vi har ju hårt fått begränsa det, barnprogramstid får han spela, men det resulterade en period i att han bara gick och kollade på klockan för att den skulle bli 18 nån gång. :smirk:

Jag tycker själv att det är jättesvårt, har en son ju som inte alls vill röra på sig, försöker få med honom ut på diverse grejjer men inget, som inte inkluderar datorn, räkna eller spela spel är kul.
Han är med på friidrott så han gör det en dag i veckan, det är jättekul när han är där och han längtar dit.
Vi försöker med att träna här hemma, gubben har gjort ett "spjut" till honom, vi hoppar längdhopp och springer... men inget är intressant.
Så jag förstår verkligen föräldrar som ger upp!
Se på mig själv, har massa att göra här hemma.. och här sitter jag... :o
 
Sv: Överviktiga barn?

MIn son är ju sådan. Mat är en plåga för honom. Bara viss mat går hem.
Jag lagar inte annan mat till honom (undantag för sådant som kan plockas undan som stuvade makaroner, behöver ju inte hälla på stuvning på hans mat tex) men han är lika vrång ändå...
Jag var tydligen likadan...
Så om man bara står på sig, serverar bra mat de flesta dagar så tror jag att man lär sig äta, jag har gjort det på äldre dagar..

Men jag håller med, det serveras alldeles för mycket skräpmat idag, varför finns det inte snabbmat som är NYTTIG??? För i alla fall i vårat fall blir det lätt det de dagar vi är uppbokade med allt annat...
 
Sv: Överviktiga barn?

En sak som jag också tror spelar in är attityden många av dagens föräldrar (och icke-föräldrar) verkar ha på barn. De får inte härja och vara vilda. Nej usch och fy. Sätt dem framför TVn eller datorn och man får snart ett passivt barn som inte VILL busa och härja.

Ju mer barnen busar och rör på sig, desto vildare blir de ju. Behöver få utlopp för sin energi.

Visst blir det besvärligare för mig som förälder som inte kan tycka att vi har en slö hemmadag, utan får se till att barnen HAR möjlighet att röra sig, även om det regnar eller man ska få gäster.

Jag har förresten sett bilder på mig själv som liten. Jag har hela mitt liv uppfattat mig som tjock, men ser på bilderna att det var jag inte alls! Jag var smalare än många än de som idag kallas normala.
 
Sv: Överviktiga barn?

Det är inte bara barnen som har blivit rundare, även deras föräldrar har tjockat på sig rent allmänt. Fruktansvärt dålig kosthållning i stugorna nuförtiden. :( Och tyvärr verkar det ha blivit allmänt accepterat med övervikt både hos barn och vuxna. Barndiabetes bara ökar och ökar och andra sjukdomar och problem. Många av de här rejält överviktiga barnen (som tydligen ses som normalviktiga!) har ett betydligt kortare och sjukare liv att se fram emot. Trots all kunskap och information som flödar nuförtiden så gör allt för många föräldrar precis tvärtom med kosten, både till sig själva och barnen.

En sak som är precis lika illa är bantartänkandet som har rasat neråt i åldrarna. En 8-åring ska inte räkna kalorier eller tänka på midjemåttet över huvud taget. :crazy:

Det är så sjukt tvistat nuförtiden. Jag vet inte vad man ska göra. Det verkar jättevanligt med barn som inte vill vara ute och leka längre, de vill bara sitta framför TVn eller datorn. Helt sjukt. Men jag tror det är föräldrarna som ligger bakom det här. Många har nog tyckt att det är bekvämt att låta dator och TV "passa" ungarna de senaste åren, istället för att hitta på saker tillsammans utomhus tex.

Jag och sambon känner oss annorlunda och nästan konstiga, trots att vi gör samma som våra föräldrar gjorde. Vi är ute och leker med vår son, antingen hemma i trädgården eller tar en (lång!) promenad till parken med stor lekplats, eller åker till skogen och går ett par timmar och sonen får härja på gångstigarna och mellan träden. Vi vill ge honom samma uppväxt som vi fick, i det fria, med mycket fysisk aktivitet och flera timmar utomhus i friska luften varje dag. Han är snart 16 månader och älskar att vara ute! Om jag säger "ska vi gå ut i trädgården?" så är han först ut i uterummet och väntar på mig... :D :love:

Vg maten så äter han det vi äter och det är ytterst sällan vi äter tex pizza (om jag inte gjort själv hemma). Igår var första gången vi åt köpepizza på ett halvår (sonens mormor bjöd). Vår son äter allt, och då menar jag allt, vare sig det är grönsaker eller riktig mat. Han bangar varken för sushi eller stekt ättiksinlagd sill eller annan inlagd burksill, råkost på rivna morötter + finhackad vitkål, vilket kött eller fisk som helst slinker ner i hans goa lilla mage. Men så är varken jag eller hans pappa speciellt kräsna heller. Jo, vi gillar inte snabbmat speciellt mycket. Fast det har hänt nån gång att vi kört inom McDonald och då har sonen också ätit en pytteliten barnhamburgare, så vi är inte fanatiska på så sätt. Men vi uppskattar och föredrar sk Riktig Mat!

Jag vet att många retar sig på oss och vår "präktighet", som tydligen stör många och retar gallfeber på andra. Men vi är som vi är och försöker leva som vi lär. En sund själ i en sund kropp helt enkelt. Ungefär som på 70-talet när vi växte upp...i alla fall i våra (mina) föräldrars idrottsintresserade kretsar. :)
 
Sv: Överviktiga barn?

ett hemskt exempel är de föräldrar som inför en hel ansträngande arbetsdag i stallet skickar med sin 11-åring två mackor eller en sån där liten färdiglagad pizzabit med typ 50% fett. när jag (för några år sen) var i den åldern hade jag med mig ett rejält lass med pasta och kött, trots det var jag hungrig när jag kom hem. Om det är så barnen utfodras idag är jag inte förvånad över att de aldrig orkar annat än att sitta framför datorn.

En annan orsak till ökande barnfetma kan vara den att de körs överallt. Mina föräldrar tvingade mig att lära mig cykla trots att jag var livrädd, idag är jag jätteglad för det.
 
Sv: Överviktiga barn?

Min son som blir 6 om ett par veckor räknas nog som lite rund.
Han är 125 lång och väger 25 kg.
Han sitter nästan aldrig still. Kollar på tv 30-60 min om dagen.
Vi äter godis på lördagar och har inte saft och bullar hemma särskilt ofta.
Varken jag eller hans pappa är minsta överviktiga
Vi cyklar alltid överallt. Han har bra kondition.
Han har visseligen inga valkar som hänger över byxorna, men många byxor är för tighta över magen.
Han har alltid varit rund. Sen han var ett par veckor gammal.


Jag tycker också att jag ofta ser väldigt överviktiga barn. Och undrar alltid varför deras föräldrar proppar i dem chips och bullar varje dag.
För det har jag sett i många fall.
 
Sv: Överviktiga barn?

Fast det där med att barnen äter allt behöver man inte "slå sig för bröstet" för, många har tittat snett och i stort sett anklagat oss för att vi skämt bort sonen, han äter ju i stort sett inget och har aldrig gjort, men dottern äter ALLT. Så där har många fått bita sig i tungan numer, vi kanske inte har gjort så mycket fel som de ville ha det till.
Wokat är det enda hon inte gillar annars går som sagt var allt ner och hon bangar inte för att testa nya saker och sådan är hon med allt.
Gillar att vara ute och springa, vill verkligen inte se på tv eller något sådant, det har hon inte tid med.
Sonen har alltid varit tvärs om. Spelar ingen roll hur mycket vi försöker vara med ute och leka, han vill helt enkelt inte.

Som igår försökte vi spela fotboll med honom, men nej.. så det blev med dottern istället och han satt och läste en tidning (dottern 19 månader och han 5 år).
Dottern ville hoppa studsmatta så jag följde med dit, sonen ville inte, gick in och lyssnade på skivor istället.

De två har på många sätt öppnat mina ögon för hur ENORMT olika barn kan vara, vi har inte betett oss direkt annorlunda vad jag vet med dem, möjligtvis att vi lekte ännu mer med sonen än med dottern -tiden räcker som inte riktigt till numer- annars är de behandlade lika, både med mat och utevistelse, ändå är den ena en riktig utegris och den andra en innegris ;).
Den ena är en slarver och latmask och den andra är enormt ordningsam och energisk.
Jag kan verkligen förstå att det är svårt om man har barn som han att sysselsätta och hålla igång dem i rörelse, för vi känner redan nu att han kommer vi att behöva jobba mycket hårdare med än med henne, men å andra sidan äter han inget så han får inte i sig mer än vad han gör av med antar jag.
Om ett barn som han skulle ha dotterns aptit.. ja då vore det "kört" kan man lugnt säga... :crazy:
För som det är nu räknas han som normal i viktkurvorna, och ser absolut inte tjock ut, fast han är lite "grövre" än dotter öht...
 
Sv: Överviktiga barn?

Just det där med maten är ju klurigt, Elin åt oxå allt man satte fram till henne tills hon var runt 3 år, där började hon tycka att vissa saker var jätteäckligt, trots att hon hade ätit det massor av gånger förut... Tex köttfärssås är det absolut värsta hon vet, däremot gillar hon Tacos, lasagne, köttbullar osv... Men då får hon smaka lite grann, äta pasta och en knäcke macka. Ev en banan senare...

Freddan har varit och är rätt så kinkig, men där finns det ingen logik alls, fram till i våras åt han i princip ingenting, jag helammade och provade med det mesta... Men så helt plötsligt så började han äta... Men det ska vara rejält smakrik mat, sk "barnmat" går bort helt, currykyckling och stark köttfärs sås gillades skarpt. Vissa dagar äter han enbart pasta, för att nästa dag totalvägra pasta och äter kött osv... Så det är bara att lägga för honom och sen låta honom äta det han vill... Han kan även stoppa in och sedan gå med det i munnen länge för att sedan spotta ut det...
Så lite krig som möjligt vid matbordet, men även så få val som möjligt.

Annars så är nog mina ungar åt det smala långa hållet för det är väldigt svårt att hitta byxor som sitter uppe. Men de är ute och leker mycket, rör på sig mycket inne, och ser visserligen en del på tv, men leken överväger. Dataspel är perioder, ibland vill Elin spela jättemycket för att det sen kan gå flera veckor tills hon fråga om det igen.

Ute hjälps vi åt en hel del, jag tycker att det är urtråkigt att leka, så vi vattnar i växthus och landet. Då blir det en hel del gående och bära på vattenkannor, vi rensar ogräs, de börjar och sen börjar de leka runt mig istället.
Elin älskar att plocka svamp och i år ska Fredrik få gå lite mer själv, tidigare har jag mest burit honom. Lingon och blåbär är oxå kul att plocka ihop och ha med sig matsäck ut i skogen.
 
Sv: Överviktiga barn?

En annan orsak till ökande barnfetma kan vara den att de körs överallt. Mina föräldrar tvingade mig att lära mig cykla trots att jag var livrädd, idag är jag jätteglad för det.

Fast jag förstår också många föräldrar som kör sina barn mer idag än vad som gjordes förr... dels vet man mer om hur barn (inte) fungerar i trafik. Man är ju inte mogen att cykla i trafik förrän man är 12 år! Och dels är det mer trafik ute på gatorna än för kanske 25-30 år sen (när jag var liten). Och vi har en helt annan kunskap/vetskap om säkerhet och försiktighet. Som kanske till viss del också blir negativt för barnen.

För visst; det bästa vore om barnet cyklar mycket. Men ska jag bara gå till mig själv så kommer jag inte låta vårt framtida barn cykla själv på gatorna omkring där vi bor när den är 5-10 år... Folk kör alldeles för fort.. Å andra sidan finns cykelbanor på många håll och med restriktionen att bara hålla sig till den så kanske det känns säkrare.
 
Sv: Överviktiga barn?

För övrigt: jo, det är många fler barn som är överviktiga idag. Liksom bland oss vuxna... Det är nog; som ni alla nämnt; stillasittandet och även matvanorna som är boven. Framförallt tror jag stillasittandet är problemet. Bara gå till mig själv för att inse att jag rör mig för lite. Speciellt nu när jag sålt hästen.
 
Sv: Överviktiga barn?

Men gisses, alla verkar vara väldigt fixerade vid att barnen ska äta mat och sen ev frukt/macka.

När jag var liten åt vi stadig middag varje dag. Var jag hungrig 1-2 timmar efteråt kunde jag gå och göra mig en macka eller ta en frukt/bulle. Jag behövde aldrig fråga min mamma om lov!
Då var det ju en helt annan kultur (och jag är ändå bara 21) man lekte med kompisar ute mestadels. Dator förekom inte föräns jag började på högstadiet.
Och om inte jag tyckte om maten mamma lagade fick jag inget annat lagat. Då fick jag väl äta mer pasta och mindre sås eller liknande.


Nu känns det som att alla är så fixerade vid att man ska äta nyttigt och inte småäta för att ingen vill bli fet. Det är som alla tidningar där det står om konstanta bantningstips.
Det är inte rätt att äta snabbmat ofta tycker jag. Det är inte det jag förespråkar, utan att det känns som förhållandet till mat var lite mer "layed back" sas förut. Man åt det man ville och man skulle bli mätt. Och av min kompiskrets då var det ca 2 st som var överviktiga, av hela min klass och grannskapet!
 
Sv: Överviktiga barn?

Beror nog mycket på hur föräldrarna ser ut huruvida barnen blir överviktiga eller inte. Inte alltid, men i många fall. Det är ofta jag ser familjer där alla är mer eller mindre överviktiga.

Jag tror problemet många gånger ligger hos föräldrarna, det är ju trots allt de som köper maten. Köper de bra mat och håller barnen ifrån godis och läsk tror jag inte barnen riskerar att bli överviktiga. Om inte föräldrarna rör på sig tror jag det är svårt att få barnen att göra det, då blir det nog mer tv-titande och datorspelande.

Men det finns undantag såklart.
 
Sv: Överviktiga barn?

Till och med min 10-åring anses av många som snudd på anorektiskt smal. Det är bara det att t o m han har en liiiiten degklump på magen som inte många 10-åringar hade när jag var 10..
Alltså det var bara för att bekräfta teorin, att ribban höjs. Han är inte överviktig.

Hörde häromdagen om ett helt parti med hundratals sprillans nya rullstolar som fick skrotas pga att vi växt ur dem. De rullstolarna skickades till Ryssland där de inte kommit dit vi är ännu :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en svärmor som väl egentligen inte är elak, det är bara att hon säger otroligt klumpiga och sårande saker. I familjen finns 4 barn...
Svar
12
· Visningar
3 931
Senast: Och_Aye
·
Övr. Barn Min 12 åring leker aldrig och har inte gjort på flera år.Han umgås med kompisar väldigt mycket och har oftast någon tjej och jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: MagicaDeHex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp