Överviktig och graviditet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SSBLPD

om man är gravid så går man väl oftast upp i vikt (mer än vad barnet etc väger), hur fungerar det då om man redan är överviktig (tex. 30 kg +), går man upp mycket ändå? Hur tusan orkar man med det? :confused:
Jag har pga sjukdom gått upp typ 40 kg på bara ett par månade och jag känner mig som ett fläskberg. :o Svårt att gå, ont här och där mm. En nära vän är gravid, och tankarna började vandra av sig själva... :o
 
Sv: Överviktig och graviditet?

Man KAN faktiskt styra sin viktuppgång en hel del själv genom att hålla lite koll på vad och hur man äter.
Jag har nånstans mellan 20-30 kg övervikt (beroende på vad man anser vara min normalvikt :angel: ). Och jag har gått upp 16, 14 resp 12 kg vid mina tre graviditeter. Av detta har jag gått ner det mesta på ett par månader, men något kilo extra/graviditet har det blivit. Det är dock helt och hållet mitt eget fel, för jag kan definitivt ha bättre matvanor :angel:...

Hur man orkar med det rent fysiskt - det gör man väl egentligen inte.
Men menar du psykologiskt, så när man väl har blivit mamma så känns vikten och kroppsformen väldigt lågprioriterat... Man har ju dessutom fått ut något underbart av det och övervikt GÅR ju att lbi av med! No big deal, helt enkelt!
 
Sv: Överviktig och graviditet?

Jag är oxå ganska överviktig. (skulle väl inte skada att gå ner sådär 20 - 30 kg...)
När jag var gravid gick jag endast upp ca fem kg, förutom i slutet då jag samlada på mig en massa vätska.
Tappade allt nästan direkt efter förlossningen, så jag la inte på mig mer.
Det handlar som Ameo sa om att tänka lite på vad man äter.
Röra sig så mycket som möjligt osv.

// Anna
 
Sv: Överviktig och graviditet?

Har en kompis som nog ligger i 100-kilosklassen. Hon har inte gått upp alls under sina graviditeter, utan ner, pga att hon tänkt mycket mera på vad hon äter då!
 
Sv: Överviktig och graviditet?

*knapplån* ok, vad spännande. :bow:
det är roligt att höra vad ni tycker och tänker, jag har ingen lust att dryfta detta med omgivningen då de skulle börja spekulera i att jag är gravid. :crazy:
 
Sv: Överviktig och graviditet?

min senaste graviditet gick jag totalt sett ner istället, gick alltså upp litegrann men vägde mindre en vecka efter förlossningen än vad jag gjorde innan
 
Sv: Överviktig och graviditet?

Jag är ca 140 l ång och vägde ca 40 kg när jag blev gravid. Alltså kanske inte jätte överviktig tycker ni men klart mullig tycker jag, egentligen rätt så överviktig.
I allafall jag gick upp 12 kg, snittad i v 34+0, som mest och det var jag väldigt nöjd med. Jag hade bara en mage. Ändå tänkte inte jag på vad jag åt så där, mer än sånt som är farligt för bebben, MEN jag hade sån halsbränna så jag kunde inte äta godis utan åt frukt i stället. ("Tyvärr" höll det inte i sig. Tillbaka i godisberoendet.)
Jag gick ner alltihop (kunde aldrig amma) och nu kanske jag ligger på 42-43 kg.
Det är alltså väldigt väldigt olika hur man går upp och hur mycket.
Lycka till!
 
Sv: Överviktig och graviditet?

Britta68 skrev:
Har en kompis som nog ligger i 100-kilosklassen. Hon har inte gått upp alls under sina graviditeter, utan ner, pga att hon tänkt mycket mera på vad hon äter då!

Japp - så var det för mig också. Jag gick ner. Slutade ju totalt med alkohol och andra väldigt viktökande ovanor...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 677
Senast: Skralt
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 921
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp