Överreagerar jag?

Sv: Överreagerar jag?

Fast varför hade hovslagaren tagit med sig en equiterapeut för att titta på din häst utan att säga någonting till dig?

Hela grejen saknar ju logik. Det finns ju ingen hovslagare som åker runt med en ET bara för att liksom. Så mycket pengar tjänar inte hovslagaren att det lönar sig att åka omkring med en nisse till som vill få betalt.

Det hela är väldigt konstigt.
 
Sv: Överreagerar jag?

Insinuerar du att jag hittar på?

Som jag förstod det så är equiterapeuten inte från trakterna, men verkar med ojämna mellanrum pendla till jobb eller dyl här och vill bygga upp en kundkrets även när hen inte är på hemmaplan. Jag VET inte eftersom jag inte frågade, men fattade det så.
 
Sv: Överreagerar jag?

Det är aldrig trevligt när någon pratar över huvudet på en. Försök att se det positivt och ta det inte personligt. Det är väl hästen som är viktig här och den har väl inte lidit någon skada.

Det är inte roligt att få negativa besked, särskilt om man inte bett om det. Men nu har det hänt och du har fått en synpunkt som kanske är korrekt även om den ET du brukar anlita har en annan uppfattning. Du kanske skall följa upp det med hjälp av en tredje person om du inte kan känna själv.

Hovslagaren hade kanske känt något hos hästen vid tidigare besök och ville ha förklaring till vad det var. Har du frågat honom om varför han tog med ET? Prata med honom allra helst om han gör ett bra jobb.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag hade inte accepterat att ET som ej bokats tar i min häst. Däremot skulle jag erbjuda hovslagaren att komma samtidigt som jag bokar min ordinarie ET om det är så att hovis av någon anledning vill ha en dialog om hästen.

:cool:
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag hade inte accepterat att ET som ej bokats tar i min häst. Däremot skulle jag erbjuda hovslagaren att komma samtidigt som jag bokar min ordinarie ET om det är så att hovis av någon anledning vill ha en dialog om hästen.

:cool:

Hade gjort som ovan.

Inte accepterat att nåt sånt gjort utan mitt medgivande. Man frågar först.
 
Sv: Överreagerar jag?

Hovslagaren hade kanske känt något hos hästen vid tidigare besök och ville ha förklaring till vad det var. Har du frågat honom om varför han tog med ET? Prata med honom allra helst om han gör ett bra jobb.

Det är för mig ungefär den enda anledningen att be hovslagaren att fara och flyga. Hittar den något som den anser är problem med min häst och inte säger något utan väntar till nästa skoning och drar med någon som ska kolla det helt utan mitt godkännande så är det två goda anledningar att kasta ut hovslagaren.

1. Han upptäcker något som är fel.
2. Han anlitar någon utan min vetskap för att kontrollera problemet och väntar dessutom 6-8 veckor.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag hade inte brytt mig, gratis är bra sålänge det inte handlar om någon behandling. Sålänge det inte sker någon behandling så tar ju ingen skada av det. Sen skulle jag tycka det varit intressant varför den ser någonting som inte din ordinarie ET ser, någon av dom kan ha fel. Alltid bra med en till bedömning och sen kan man diskutera detta med den ordinarie.

Sen var ju du där, du hade ju lätt kunnat säga till att den inte fick titta på hästen.
 
Sv: Överreagerar jag?

Det lät som lite ful marknadsföring. Bara att säga att du redan har en ET som kollar hästen regelbundet och inte är intresserad av en till. Jag personligen blir ju väldigt skeptisk mot folk som marknadsför sig på sånt sätt. En sak om jag själv känt spänningarna eller problemen men gör jag inte det så.. :p
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag hade bett dem både hovslagaren och ET lämna stallet.

Jag vill själv bestämma vem, när och om någon ska gå igenom mina hästar.

Skillnad vore om hovslagaren har med sig en lärling och diskuterade hovar, verkning och skoning. Men i det här fallet är det en helt annan yrkeskategori som följt med. Något som du inte bett om. Gratis eller inte. Har träffat allt för många skojare för att uppskatta deras gratis checkar av hästar.

Hade haft svårt att se hovslagaren som seriös efter sådant uppträdande heller. Och är det inte allt för ont om hovslagare hade jag bytt.
 
Sv: Överreagerar jag?

Nej, jag hade vänligt tackat nej till tilltaget och tagit emot ev. kontaktuppgifter. Och sedan tagit ett ordentligt snack med hovslagaren om vad man tycker om det hela, men inte nödvändigtvis vid exakt samma tillfälle.

Det finns både bra och dåliga utförare av allt när det gäller hästar. Om jag får göra research först och sedan anlita, lyckas man undvika de värsta kvacksalvarna. Och de finns det gott om!

En hel del equiterapeuter arbetar med bland annat bevisat helt verkningslösa homeopatiska läkemedel. Det är inte en del av equiterapin MEN det visar vilken kvacksalverinivå man anser sig kunna ligga på. De bör man givetvis undvika för att slippa lägga ut pengar på noll effekt. Samma om equiterapeuten har kombinerat sin praktik med andra påhittade metoder/behandlingar utan effekt.
 
Sv: Överreagerar jag?

Vill därför ha fler utomståendes syn på det här, ifall det bara är jag som är känslig. Hade ni tyckt att ovanstående varit okej? Hade ni blivit glada för omtanken eller tyckt att personen tagit sig friheter som inte är okej?

Hade ansett att hovslagare tagit sig för stora friheter o letat på en ny hovslagare. Jag hade frågat hovis hur denne tänkte nu.
 
Sv: Överreagerar jag?

Hade ansett att hovslagare tagit sig för stora friheter o letat på en ny hovslagare. Jag hade frågat hovis hur denne tänkte nu.

Fast jag tycker ni dömer hårt om det är en hovslagare man haft en längre tid. Alla kan väl göra misstag, och det viktiga är att förklara vad man tycker och att det inte är acceptabelt. Skulle det sedan inte respekteras så ska man självklart byta.
 
Sv: Överreagerar jag?

Håller med dig!

Om man blixtsnabbt raderar alla som gör misstag eller gör bort sig på ett eller annat sätt kommer man snart så helt ensam. Det är mänskligt att fela och första gången är jag förlåtande men om samma sak händer upprepade gånger trots att jag sagt emot så får det vara nog.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag säger lite som lovisaleonora_, bra med gratis konsultation ju! Det kan ju vara bra att få höra vad någon annan än den ordinarie ser hos hästen men givetvis ska man vara kritisk till vad den säger och inte svälja allt med hull och hår. Det den främmande equiterapeuten kommer fram till kan du ju alltid ta upp med den ordinarie för att höra dennes åsikt om fynden.



Tja, så kan man ju också se på det. Ser du telefonförsäljare som folk som kommer med gratis konsultation också? De brukar ju också vara duktiga med att berätta hur dåligt t.ex. ditt nuvarande teleabbonnemang är och hur bra deras är.

Precis samma sak enligt mitt sätt att se på det. En försäljare som dyker upp utan att man bett om det med enda syftet att kränga sina egna produkter/tjänster.


TS:
Som du nog förstår av vad jag skrivit ovan så tycker jag att det är ett helt oacceptabelt beteende av hovslagaren. Man kan väl misstänka att hovisen får någon procent ifall kundraggandet lyckas.
Så hade det inte funnits någon väldigt bra anledning att behålla denna hovis, så hade jag omgående börjat leta efter en annan.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag har inga problem att säga ifrån vare sig till telefon- eller dörrförsäljare. Det brukar räcka med ett artigt "Nej, tack jag är intresserad" och sen är det bra med det. På samma sätt skulle jag om någon började klämma på min häst på ett artigt sätt fråga vad och varför denna gör det och sen utifrån svaret jag får avgöra om det är okej eller inte. När jag skrev att jag skulle ta det som en gratis konsultation utgick jag ju från TS situation där h*n inte sagt ifrån redan från början.

Jag tror mycket i såna här situationer handlar om att man måste lära sig att säga ifrån när det är något man inte är bekväm med och att inse att säga ifrån inte är likställt med en konflikt. Det går att betacka sig saker utan att för den skull bli osams med någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Överreagerar jag?

Självklart ska man fråga först. Ffa verkar det som att det är ET:n som varit dålig på att ta hänsyn till dig. Tycker att en hovslagare får ha vem som helst med sig på sitt arbete, men ET:n borde ha frågat dig innan hon började undersöka din häst och ffa skulle hon ha fört sin dialog med er båda.

Jag kan annars tycka att det är smart av en hovslagare ha ett samarbete med en person som är kunnig om hästkroppen och kan se spänningar och snedbelastningar. Men som sagt, det är ju du som bestämmer.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag hade bytt hovslagare ! Jag hade blivit jätte sur om hovslagaren tagit med en sådan utan att säga till. Hade inte haft något förtroende kvar för henom.
 
Sv: Överreagerar jag?

*kl*
Jag hade nog sett det som ett bra tillfälle till gratis konsultation och/eller möjlighet att träffa en ny ET och se om jag kanske vill byta upp mig.
Man kan ju tänka sig alla möjliga orsaker till att den här personen var med hovis, det är kanske en kompis som vill hänga med och lära sig mer av en annan yrkeskategori, det kanske är hovis som vill passa på att lära sig något? Eller så var det ett tillfälle att ragga kunder.

Det enda som jag tycker verkar heltokigt är det bemötande TS fick av ET :eek::confused:

Hur raggar man kunder med en sån konstig attityd??
Och om det inte var raggning av kund så har ju ändå ET ett serviceyrke och att bete sig så mot andras kunder när man är med sådär säger ju en del om den personen :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 687
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 873
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 784
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp