Överreagerar jag?

Sll

Trådstartare
Jag har just bytt hovslagare, och både hästen och jag trivs bra med den nya. Senast hände dock en sak som gjorde mig lite tveksamt inställd, och det var att hen hade tagit med sig en equiterapeut utan att fråga mig. Denne pratade sedan om min häst med hovslagaren under skoningen, över huvudet på mig, och när skoningen var klar fortsatte equiterapeuten med att känna igenom min häst och peka ut ett stort antal påstådda spänningar (som min ordinarie equiterapeut inte anser att hästen har) med orden "Har hen inte SAGT något om det här? Herregud, den här hästen har varit med om mycket!", fortfarande utan att jag var tillfrågad om någonting.

Efter det här har jag som sagt blivit lite avig. Det hade inte gjort något om hovslagaren frågat om equiterapeuten fick följa med (även fast jag då hade sagt nej), men jag tycker inte om att såna här beslut görs utan att jag som hästägare ens tillfrågas. Funderar av det skälet på att byta hovslagare igen, trots att jag i övrigt är väldigt nöjd med henom, för det känns som att respekten för mig som kund och hästägare inte finns med den här inställningen.

Vill därför ha fler utomståendes syn på det här, ifall det bara är jag som är känslig. Hade ni tyckt att ovanstående varit okej? Hade ni blivit glada för omtanken eller tyckt att personen tagit sig friheter som inte är okej?
 
Sv: Överreagerar jag?

En gratis konsultation? Ja, tack. Men det gör ju inte att jag förbinder mig att lita på de "fakta" som framkommer.

Brukar säga något i stil med "jaha, tack för att du berättar. Jag tror jag fortsätter lita på vad min ordinare utövare kommer fram till".
 
Sv: Överreagerar jag?

Brukar? Menar du att du råkar ut för det här emellanåt? :eek:
 
Sv: Överreagerar jag?

Lyckligt hästlös sedan några år, och innan dess i eget stall. Men på den tiden jag var ute bland hästfolk - ja, det finns ju inga som är så förtjusta i att påtala hur fel andra har som hästmänniskor. Särskilt de med halvprofessionella relaterade yrken.

Somliga tror att man raggar kunder genom att påvisa hur dåliga hästägare de potentiella kunderna är, och vilka kassa val de gjort genom att anlita de veterinärer/hovslagare/ET som de gjort ;)
 
Sv: Överreagerar jag?

En jättestor del av hästlösheten nu är just detta: hur hålla häst på vettigt sätt utan att behöva stå ut med tokstollar?

Förlåt, det blev lite OT...
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag hade blivit förbannad. Jag anlitar de jag vill anlita, och vill inte ha någon "tvingad" på mig på det sättet. Jag hade nog sagt ifrån i ett tidigt skede, i stil med "Tack, men jag har redan en ET - det räcker" i en ton som tydligt markerar att jag inte är intresserad av att denne ens känner igenom hästen. Jag hade också tagit upp det med hovslagaren, mellan fyra ögon.
 
Sv: Överreagerar jag?

jag hade nog blivit irriterad och hade högst troligt antingen sagt ifrån om jag inte ville ha synpunkter från denna människa eller om denna människa sagt något vettigt hade jag nog istället lyssnat och sedan reflekterat över det.

Allt beror hur folk säger saker, kommer nån och talar om för mig att min häst ser ut som skräp och har en rygg som ser ut som fan ja då får ju jag taggarna utåt såklart oavsätt om det är en vet/ET/massör/stallkompis som säger detta, speciellt om detär synpunkter jag inte bett om men även när jag betalat för en tjänst/bett om en åsikt. Men om någon däremot på ett trevligare sätt inleder en dialog med mig om statusen på min hästs problemrygg ja då kan jag gärna samtala om det och vill gärna höra andras erfarenheter, tankar, åsikter och synpunkter.

Men det jag egentligen skulle komma till var att om jag är nöjd med hovis och hens arbete så skulle jag inte byta rakt men däremot prata med hovis om huruvida hen bör ta med sig denna ET igen eller inte och vad du tyckte om det.
 
Sv: Överreagerar jag?

Mmm det känns inte som någon som är duktig måste "tvinga" sig till kunder utan dom är ju uppbokade i tid och evighet redan...
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag säger lite som lovisaleonora_, bra med gratis konsultation ju! Det kan ju vara bra att få höra vad någon annan än den ordinarie ser hos hästen men givetvis ska man vara kritisk till vad den säger och inte svälja allt med hull och hår. Det den främmande equiterapeuten kommer fram till kan du ju alltid ta upp med den ordinarie för att höra dennes åsikt om fynden.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag håller med dig i den frågan och tycker absolut att hovslagaren och equiterapeuten borde frågat dig om det var okej innan de satte igång. Inte sjysst att börja klämma, känna på hästen och prata över ditt huvud och du borde kanske sagt ifrån om du inte uppskattade det.
 
Sv: Överreagerar jag?

Som utövare säger jag verkligen nej till det här, skulle inte komma på iden att underöka en häst utan att bli ombedd först. Det är inte etiskt försvarbart, men att säga upp en bra hovis verkar dumt då dessa är guld värda. Däremot skulle jag påtala olämpligheten i detta, och även framföra att du blev arg på tilltaget.
 
Sv: Överreagerar jag?

Gratis eller ej men det här är mkt respektlöst både av din hovslagare och eq:crazy: Du köper en tjänst av din hovslagare där med basta. Denne ska behandla sina kunder (dig) med respekt och en sorts "tystnadsplikt". Din häst må vara trebent o total blind men så länge hästen mår bra så ska denne inte lägga sig i din skötsel o ev behandlingar av DIN häst.

Låt oss säga att du tar ut en sotare som ska sota hos ditt, samtidigt tar han ut sin "polare" som är snickare som börjar inspektera husets status:devil:
Rent brottsligt men framförallt respektlöst

Uch och fy, skämmas borde denna hovslagare göra:eek:
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag vet inte hur jag reagerat, men några tänkbara:

Bett om legitimaton.
Frågat om namn och när jag fått det tackat för upplysningen så att du kan varna andra :devil:
Frågat hovsagaren varför han inte diskuterat de problem han upplevt med dig så du kunnat ta det med din terapeut och eventuellt fått ut dem samtidigt.
Kallt sagt, du är välkommen tillbaks, men ensam.

Det är varken okej att ta med någon annan eller på det sätt de diskuterade.
 
Sv: Överreagerar jag?

Inte okej, ingen tar sig friheter med min häst. Jag är fullt kapabel att själv ta ut vad jag nu behöver efter att ha gjort egna undersökningar på vem jag vill ha. Jag skulle inte låtit någon jag inte vet något om röra henne och tackat hovslagaren för tidigare bra arbete men att han/hon inte längre är välkommen. Tar de för sig en sak kan de få för sig något annat rätt som det är.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag hade blivit vansinnig och slängt ut dem från stallet!
Sådär gör man bara inte, jag hade bytt hovslagare.
Vem vet om denna ET ens var utbildad tex? Nej usch, byt tycker jag.

Man måste kunna lita på dem man anlitar och jag hade inte kunnat göra det ang denna hovis.
Vem vet om vad och med vilka hen diskuterar din häst när du inte hör.
 
Senast ändrad:
Sv: Överreagerar jag?

INTE OKEJ! Jag hade pratat allvar med hovisen och beronde på reaktionen skulle jag fatta beslut om hur jag skulle göra i framtiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 688
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 873
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 784
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp