överlevnadschans??

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

i vilken vecka tidigast har fostret ganska stor chans att överleva,om den föds för tidigt??
 
Sv: överlevnadschans??

Alltså jag bara gissar nu ( ur mitt taskiga minne )

Men man kan väl rädda barn/foster redan en eller två veckor senare än den sista veckan man får göra abort...

Svamligt
 
Sv: överlevnadschans??

Fram till och med 18:e graviditetsveckan är det helt och hållet kvinnan som bestämmer. För att få en abort efter 18:e veckan krävs Socialstyrelsens tillstånd.

Efter den 24:e graviditetsveckan får graviditeten inte avbrytas, om den inte av medicinska skäl utgör en fara för kvinnans liv. Då det fortfarande är svårt att exakt bedöma graviditetens längd har det i princip inneburit att 22:a graviditetsveckan blivit den senaste tidpunkten för abort.



Nu kan barn som är födda efter 23-24 graviditetsveckor (tre- fyra månader för tidigt) överleva, men samtidigt går det inte att blunda för riskerna. Generellt kan sägas att risken för skador minskar om barnet är äldre och mer moget.
Cirka 70- 80 procent av de extremt för tidigt födda barnen (födda före graviditetsvecka 29) överlever. Av de mycket för tidigt födda barnen (födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32) överlever mer än 90 procent. I gruppen för tidigt födda (födda mellan graviditetsveckorna 33 och 37) överlever 99 procent av barnen.
 
Sv: överlevnadschans??

Det var ungefär som jag mindes det.. Kom inte ihåg vilka veckor som det handlade om bara...
 
Sv: överlevnadschans??

Nu kan barn som är födda efter 23-24 graviditetsveckor (tre- fyra månader för tidigt) överleva, men samtidigt går det inte att blunda för riskerna.


Faktiskt så överlever numera även barn som föds i v22. I den maillistan jag är med i finns det ett antal barn födda i v22 som överlevt, och det till ganska bra liv.
Vilka men de får är svårt och säga idag eftersom 22 veckor barnen inte hunnit bli gammla ännu. Många av de problemen (lungor, infektionskänslighet) de har som små växer bort när de blir äldre.

(Detta är iofs en annan fråga: Så även fast man backat abortveckan är man igen på samma plats där det är tillåtet att abortera barn och där barn kan överleva. Nu tror och hoppas jag inte att man tillåter abort på friska barn v22...)
 
Senast ändrad:
Sv: överlevnadschans??

Runt vecka 27 är det väl som barnet har god chans att överleva och inte få allvarliga men (även om det kan gå hyfsat bra även tidigare), det är i alla fall någon gräns därikring varefter fostret kallas för barn och registreras som en dödfödsel (istället för missfall) om det inte överlever en för tidig födsel.
 
Sv: överlevnadschans??

Min mor jobbar med prematurer, och de kan klara barn födda i v 24 /L
 
Sv: överlevnadschans??

Min mor jobbar med prematurer, och de kan klara barn födda i v 24 /L

Ja, och det finns en gräns för när man vid risk för förtidsbörd är välkommen att föda barn eller när det räknas som missfall. Vad säger att just mitt barn ska bara ett barn man just då väljer att inte se som spontan abort?

Själv har jag upplevt hur hårfin gränsen kan vara. Då jag åkte in med värkar i v. 27+0 så hade jag oerhörd tur, hade det varit 26+ngt så hade jag inte fått kortisonsprutor för lungverksamheten, inte heller ev. snitt eller vändning för att underlätta för barnet, det hade behandlats som ett missfall.

Det tråkiga var att man gick så otvivelaktigt på ul-datum, varför inte istället ge alla barn en chans och utifrån det se tiden an?

Nästa barn jag väntade vägrade jag att bestämma ett fd mha ul. Jag visste att en dag hit eller dit kan vara STORT!

Summasumarum, hur unga prematura barn man kan få att överleva är inte idag samma sak som vilka man på våra sjukhus tar emot som prematura barn.

Är kanske lite otydlig, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar
 
Sv: överlevnadschans??

Summasumarum, hur unga prematura barn man kan få att överleva är inte idag samma sak som vilka man på våra sjukhus tar emot som prematura barn.

Det där tycker jag är ett jätteproblem att olika sjukhus har olika attityd till om det skall sättas in resurser eller ej. Att man som förälder kan få barn om man åker till ena sjukhuset och ett missfall om man åker till ett annat. Det gäller som förälder att ha koll på sjukhusens strategi. Kanske inte något man tänker på... och inte bör behöva tänka på.

"Mitt" sjukhus vet jag satsar på barnen om de visar livskraft vi födslen oavsett vecka. Sedan finns det även sjukhus som satsar på alla barn, och lyckas med många. Många sjukhus kör hårt på veckan och tittar ganska lite på det enskilda barnets förutsättningar.

Här är ett av de barn som socialstyrelsen länge förnekade att de fanns. En stark kille! Han hade inte de bästa oddsen, kille och född i v22+3. http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=357175&avdelning_2=101
 
Sv: överlevnadschans??

Det där tycker jag är ett jätteproblem att olika sjukhus har olika attityd till om det skall sättas in resurser eller ej. Att man som förälder kan få barn om man åker till ena sjukhuset och ett missfall om man åker till ett annat. Det gäller som förälder att ha koll på sjukhusens strategi. Kanske inte något man tänker på... och inte bör behöva tänka på.

"Mitt" sjukhus vet jag satsar på barnen om de visar livskraft vi födslen oavsett vecka. Sedan finns det även sjukhus som satsar på alla barn, och lyckas med många. Många sjukhus kör hårt på veckan och tittar ganska lite på det enskilda barnets förutsättningar.

Håller med dig, varje barn ska bedömas när det kommer ut!

Om det räknas som "missfall" (man är på "fel" ställe i fel tid) så får barnet komma ut som det ligger. Är det säte vilket det ofta är, får barnet en mycket sämre start och möjligheten att lungorna inte har kollapsat är liten, då har man ju redan dömt ut det barnet!

Ultraljudet kan ju dessutom vara fel. Med min pojke sa de efteråt att han med all säkerhet var en vecka äldre än vad ul sa. Då jag med nästa visste att en bestämning av fd mha ul kunde vara skillnaden mellan liv och död och därför vägrade låta dem göra det, var alla ytterst oförstående och ansåg mej som skvatt galen. Min vägran hjälpte inte. Var på ul för att kolla att allt var ok och hon tidsbestämde ändå, trots att jag förklarade. Skitförbannad sa jag att du skriver inte ett enda datum på det pappret, gör du det går jag inte härifrån. Det slutade med att hon skrev att "fd stämmer med sista menstruation".
 
Sv: överlevnadschans??

Det är ju fruktansvärt..

Jag blir helt bestört när jag läser om din berättelse.
Ska det verkligen vara så att "mamman" måste ringa till "sitt" sjukhus och kolla upp hur deras plan för prematurbarn är och sedan vägra att gå med på att skriva exakt BF ??

Det verkar ju så otroligt och verkligen ledsamt...
 
Sv: överlevnadschans??

Det är ju fruktansvärt..

Jag blir helt bestört när jag läser om din berättelse.
Ska det verkligen vara så att "mamman" måste ringa till "sitt" sjukhus och kolla upp hur deras plan för prematurbarn är och sedan vägra att gå med på att skriva exakt BF ??

Det verkar ju så otroligt och verkligen ledsamt...

Det här är tretton år sedan, men dessvärre så är problematiken kring det som pewa också uttryckte det kvar.

Det bästa vore att man ändrade strategi, inte gick så hårt på bf-datumet utan var lite mer flexibla. Lät fler barn komma fram och sedan ta ställning.

Träffade en tjej på KS som berättade hur det var när hon fick en flicka väldigt tidigt. Det barnet blev mottaget som ett barn (tyvärr så snabb förlossning så några kortisonsprutor inte hanns med), men hennes berättelse om hur de fick vara med när flickan som inte hade livskraft själv gick bort, stärkte mig. De var med henne hela tiden och fick förklarat för sig allting som hände och varför.
 
Sv: överlevnadschans??

Ska det verkligen vara så att "mamman" måste ringa till "sitt" sjukhus och kolla upp hur deras plan för prematurbarn är
Ja, så är det! Om ett tidigt prematurt barn skall överleva kan det tyvärr helt bero på vilket sjukhus man föds på.
Först och främst handlar det nog om kunskap, erfarenhet och sjukhusets möjlighet att ge en bra akutvård till extremt tidiga och små barn.
Tyvärr finns de även en ytterligare dimension och det är veckorna. Vilken vård och behandling barnet får beror på hur sjukhuset valt att "arbeta" på. Några sjukhus ger en intensiv vård och räddar på så vis många fler barn. Andra sjukhus anser att det är "oetiskt" och sätter inte in full hjälp förrän när barnen kommit över x antal veckor.
Om jag inte är helt felinformerad så är Stockholms BBn väldigt olika hur de hanterar dessa extremt tidiga barnen.

För några år sedan ansåg Socialstyrelsen och några sjukhus att det inte fanns någon möjlighet för barn att överleva innan v24. De var en envis förnekelse på att det fanns sådan barn. Många sjukhus hade (har) då en veckogräns som man får hjälp på BB eller om man får gå till gyn och få missfall.
Idag vet vi att många extremt tidiga barn överlever och det till BRA liv.

Det är svåra frågor för många barn räddas nog till ett liv som man inte vet hur det blir. Det går inte säkert att säga att bara för att barnet haft en tuff start så drabbas den av besvärande handikapp senare. Det man vet, eller tycker sig märka/veta är att extremt tidigt födda barn idag klarar sig bättre än de som föddes för 20 år sedan.

Min dotter är med i en studie och när jag pratade med dem sist var det lite frustrarade eftersom barnen i studien klarade sig så mycket bättre än vad de hade tänkt... det var i många fall svårt att skilja dem från den normalfödda kontrollgruppen:p
Helt klart en stooor förbättring från Karin Stjernqvist studie som bitvis bar lätt deprimernade. Inte den rätta boken att läsa är man ligger inne på BB i väntan på att sitt barn skall födas för tidigt som jag gjorde.
 
Sv: överlevnadschans??

Svarar både Pewa & Lambi.

Låg vaken nästan hela natten och funderade över detta...

Att det är upp var och ett av sjukhuset i Sverige och att det är en bedömningsfråga..

Sjukvården ser ju ut så idag ( tyvärr) allt är en bedömningsfråga ( pengar,resurser m.m )

Det är hemskt och jag som läser för att slå mig in i politiken :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 859
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Modest
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp