Oetiskt eller inte?

Sv: Oetiskt eller inte?

Boj skrev:
Min spontana raktion är nej, det är inte etiskt. Hästen blir inte gladare för det, även om det är något den tycker om. Verkligheten däremot är verklighet, smärta är något högst påtagligt. Att lindra smärta för en tillfällig period och hästen blir frisk är en sak, men att lindra smärta som inte leder någonstans ser jag inte som naturligt.
:bow: :bow: håller helt med dig!

Det skulle aldrig någonsin falla mig in. Jag anser inte att människan kan avgöra om hästen "älskar" det så mkt att det är värt det.

Min spontana reaktion är ja!

Har själv en häst som älskar att hoppa. Alla som sett henne komma i närheten av ett hinder har sett det. Men jag vet inte ifall jag skulle ge henne smärtlindrande och låta henne löshoppa en sista gång ifall jag var tvungen att ta bort henne...

Corax skrev:
Hoppa inte på MIG!

Jag ville bara höra era åsikter.

Ta det inte personligt;)...ämnet är laddat och åsikterna oerhört skiftande. De som tänker ur mänsklig synvinkel vill nog att hästen ska få göra det den gillar men de som tänker ur hästens perspektiv resonerar nog att det är bättre att ta bort den innan den blir ännu sämre = lidandet ökar.

Själv vill jag minnas hästen ur sin krafts dagar och väljer att ta bort så fort som möjligt efter att vet dömt ut den.:cool:

Senast ändrad:

Boj skrev:
Min spontana raktion är nej, det är inte etiskt. Hästen blir inte gladare för det, även om det är något den tycker om. Verkligheten däremot är verklighet, smärta är något högst påtagligt. Att lindra smärta för en tillfällig period och hästen blir frisk är en sak, men att lindra smärta som inte leder någonstans ser jag inte som naturligt.
Håller med. En väldigt svår fråga, är det dock.

Jag skulle nog kunna tänka mig det, men det finns ju många olika situationer och för vissa skulle jag absolut inte göra det...
När vi tog bort vår häst fortsatte vi ändå att rida honom ute i skogen och han fick rusa iväg i full galopp (kbltravare) för det gillade han verkligen!! Han hade inte ont när man red rakt fram utan vändningar till höger. Men då vände vi aldrig till höger! Han fick också kilovis med äpplen och morötter innan han åkte... Gör nog ingen skillnad för honom när han är död men vi vet i alla fall att han hade det bra och trivdes.

Men hade jag en blockhalt häst eller någon som knappt orkade gå skulle jag inte göra det för att kunna galoppera eller hoppa men jag skulle inte tveka att göra det för att hästen ska slippa känna så mycket smärta.

Våran gamla hund fick smärtstillande varje dag nåt år eller två innan hon togs bort så hon skulle kunna springa och leka mer. Vi ville hellre ha en glad hund en kortare tid än en hund som bara fick ligga i soffan och gå på 5-minuterspromenader och kanske fysiskt leva lite längre. Om man nu kan jämföra det på ett ungefär med hästar...

Till alla som är intresserade;

Smärtstillande kommer han att få sista veckorna oavsett vad som händer. Han blir aldrig bra och jag har redan bestämt att han har ca två veckor kvar beroende på när jag får besked från försäkringsbolaget.
Det han skulle få göra är att löshoppa några språng OM vi nu skulle göra nått. Jag har absolut inte bestämt mig och jag har ångest nog som det är.
Precis som Görels häst så älskar han att hoppa.

Nu står han och hänger i hagen (går i stor hage med kompisar)och det gör han inte bara för att han har ont utan för att han VET... Ända sedan sista klinikbesöket så har han varit som förbytt. Innan så var han en glad och busig häst (han har inte mer ont nu än innan)...

Den behandlande veterinären som känner både mig och hästen tvekade inte ett ögonblick innan han sa ja, medans en veterinär som inte känner hästen sa nej.

Självklart skulle en ev. löshoppning vara mestadels till för mig som människa och hästägare. Och det skulle ske dagen innan han får fara till de gröna ängarna (bara att åka nån annan stans än till kliniken skulle nog få honom att bli lite "gladare").
Däremot kommer jag inte att anstränga mig för att "förbereda för tävling" när vi ska åka in för den här hästen läser mig som en öppen bok.
Kan även tillägga att jag känner mig och är glad och pigg när jag är i stallet. Det är när jag kommer hem som jag klappar ihop mellan varven. :smirk:

Orsaken till utdömningen är att han har inflamationer i ett ben som inte ger med sig. Ev. beror de på hovbroskförbening.

Hej!

Jag kände en tant för några år sen som hade en häst som gick de sista av sina år på smärtstillande. Han led ingenting under de åren, visade ingen hälta, kunde bara dressyra men älskade det. Tog vi bort smärtstillande hade han jätteont, men det märkes ingenting med smärtstillande. Jag tycker man kan göra det om det är något hästen verkligen gillar, typ en sista sommarbetesperiod (för min) eller en sista träning (för min tränares gamla arbetsnarkomanhäst) / Lavinina, som anser att allt beror på individen

Jag tycker hästen ser ut att tänka typ "Vad har du där?" Och tittar nyfiket och lite skeptiskt på fotografen;)
Som sagt kan inte hästar tänka logiskt eller koppla ihop saker sådär direkt:smirk: Men att den tycker om att få komma in i spolspiltan och bli ompysslad för första gången på länge kan jag tänka mig!:)

Det jag skulle kunna ge smärtstillande för, är att få släppa ut hästen i en stor hage med kompisar, speciellt om den har haft boxvila. Låta den få gå/beta/springa utan att ha ont. Det tror iaf. jag är det ALLA hästar blir lyckligast av. Allt annat skulle nog vara för min skull och inte hästens.

Senast ändrad av en moderator:

Lilla Skutt skrev:
Den "glimten "ser inte jag iallafall!:cry:
Den här pållen utstrålar INTE att den är lycklig..

Jag tror det snarare är du som önskar att han hade det,eftersom det känns bättre för dig att tro det.;) Eller hur?:confused:

Tycker hästen på bilden ser fullt normal ut. Knappast olycklig i varje fall.

Sen får man ju hoppas att hans skötsel under de sista månaderna inte enbart bestod av att bli badad då o då...

*lån*

Mitt impulsiva svar blir: Ja!
Idag är det ett år sen (om man går efter klockan) jag fick ett telefonsamtal från min pappa.
Jag var då skötare på ett sto, det vackraste som funnits. Hon var 11år. I sin bästa ålder. Hoppade 1.20 utan hjälp med en skräckfylld/glad mig på sin rygg.
Förra sommaren fick hon en knöl på kindbenet under ögat.
Benpålagringar trodde vi, av en spark. Knölen var stenhård och kom över en natt.
Vet. tittade på henne. Hittade ingen förklaring.
Vi tog in henne på kliniken, ingen förklaring.
Men hon mådde ju bra, var pigg och frisk så vi grubblade inte mer.
Men så började hennes ögon rinna. Pälsen tappade glansen och blev raggig.
Hon blev halt. Och fick feber.
Den söndagen då jag for ifrån henne mådde jag skit. Jag visste att ridläraren skulle ta henne till kliniken på måndagen. Hon hade nu fått haft boxvila i två veckor.
Så på min andra skoltimme /gymnastik\ ringde min pappa. Ridläraren hade pratat med honom.
Pari hade fått cancer. Hon led och hade ont. Hon var tvungen att avlivas. Vet. ville göra det på plats. Men ridläraren vägrade. Jag var ju tvungen att få ta farväl. Så Pari fick smärtstillande på plats och ridläraren fick även med sig hem.
Jag är henne evigt tacksam för det.
Jag for hem samma dag.
Jag satt i hennes box i 4timmar.
Grät/sjöng/skrattade och grät mer. Om vartannat.
Dagen efter for jag upp vid 2-tiden. tog på henne grimman och tog ut henne. När hon kom utanför stalldörren spetsade hon öronen och började steppa runt. Den gamla glimten i hennes ögon kom tillbaka.
Jag släppte henne i den stora gräshagen. först stod hon. Med huvudet lyftat högt. och sen drog hon världens repor i hagen. Bockade, reste sig, sparkade bakut. Sedan la hon sig och rullade.
Hon var ute i ett par timmar. Betade, sprang, rullade sig, bockade.
Sedan kom hon till mig, och la huvudet i min famn. Då såg jag, hon började få ont igen :cry:
Jag tog in henne och glansen var återigen död.
Samma dag var jag tvungen att åka tillbaka till skolan (7mil bort. bodde på elevhem) Jag fick inte vara där när dom tog bort henne. Ridläraren sa ifrån. Den 9:e november såg jag henne sista gången i livet. Den 11:e november lämnade hon jordelivet.

Jag är glad, att hon fick smärtlindrande. Att jag fick säga adjö. Att jag fick se glansen i ögonen. Att hon fick springa fri, utan smärta.

Corax skrev:
Skulle ni kunna tänka er att sätta er utdömda häst på smärtstillande bara för att hästen skulle få göra det den älskar en sista gång?

Har haft kontakt med ett par veterinärer om detta och uppfattningen om hurvida det är etiskt eller ej är mycket delad.

Vad är er spontana reaktion?

Om det handlar om att hästen skall kunna tillbringa sina sista dagar i hagen med god mat och goda vänners sällskap istället för att stå på box och ha ont alldeles ensam så givetvis skulle jag ge smärtstillande.

Om det däremot är så att människan tror att hästen älskar sin dressyr, skogstur eller hoppning då säger absolut inte.

Hälsning Maja

Ja, jag skulle faktiskt kunna tänka mig det och har själv haft dom tankegångarna... Självklart beror det på HUR ont hästen har, har den JÄTTEont skulle jag inte göra det.

så du vet inte om din häst tycker att någonting är roligt?

det vet de flesta hästägare, dom känner sin häst och vet när den taggar till och tycker att något är roligt.. varesig om det är att bli ordentligt uppkråsad och rida program framför domare eller om det är en repa över ett fält och hoppa diken..

en häst på ridskolan lever verkligen upp när han kommer till dressyrtävlingar, får ett enormt steg, blåser upp sig och beter sig som en hingst, han verkligen älskar att visa upp sig på dressyrbanan..

kan man inte se sånt ska man nog inte hålla på med hästar..

jag har också en häst som verkligen älskar hoppning. och när jag läser det här så känner jag direkt.. att om
om det hade varit min häst och jag hade vetat att hon inte hade klarat en löshoppning utan ngnsomhelst smärta(med smärtstillande då)

då hade jag garanterat gjort det.
för hennes skull. inte min.

även om hästarnas sinnen är väldigt olika från våra, så känner dom garanterat lycka när dom gör det dom älskar. och att låta dom göra det, efter sjukdom/skada eller vadsomhelst. det skulle göra dom lyckliga.

Jag håller med. Det är INTE etisk. För det låter på trådskaparen som det är nåt ganska anträngande hästen ska göra. Är det däremot att ge den en sista sommar på gräs med sina kamrater, med lite butta varje dag pga smärta i benen, så är det lite annorlunda.

Jag har en gammling, som är pensionär och "krasslig" i benen, han är dock jättepigg och väldigt glad, ute i sin hage och leker och far omkring varje dag, men han rids inte (förutom nån lite promenad nån gång då och då).
han älskade också att hoppa, men det skulle ALDRIG ens falla mig in att när han blir så dålig att han måste tas bort, droga honom och så hoppa honom.. :crazy: det är ju bara... sjukt.....

Stopek skrev:
Om det handlar om att hästen skall kunna tillbringa sina sista dagar i hagen med god mat och goda vänners sällskap istället för att stå på box och ha ont alldeles ensam så givetvis skulle jag ge smärtstillande.

Om det däremot är så att människan tror att hästen älskar sin dressyr, skogstur eller hoppning då säger absolut inte.

Hälsning Maja

Jag tycker precis som dig i denna svåra fråga.

Att ge sin älskade häst en smärtfri sista tid på tex sommarbetet vore för mig helt ok. Det skulle jag inte tveka att göra om det gällde mina egna.

Att däremot ge dom så pass mycket smärtlindrande för att de ska kunna utföra ett arbete under ryttare eller annat ansträngande det skulle jag inte göra. Även om jag hade en mycket hopp/dressyrglad häst så tror jag att den är precis lika lycklig smärtfri ätandes gräs i sin hage med goda vänner.

Corax skrev:
Jag har absolut inte bestämt mig och jag har ångest nog som det är.
Precis som Görels häst så älskar han att hoppa.

Hmm, gillar inte att säga det. Men jag tror, som vissa andra här, inte på den idén riktigt.. Hästar är underbara djur, de älskar oss människor om vi behandlar dem väl och rättvist, därför älskar din häst dj säkert oehört mycket.:love:
så glädjen han utstrålar när han hoppat behöver inte betyda att han älskar att just ta sprången. Glädjen du ser i ögonen på honom när han hoppar tror jag är glädje han utstrålar för att du är stolt över honom och att han får göra det på din begäran.
han vill göra dig glad och älskar när han får göra det.
vet inte hur jag annars ska förklara det.. och det här är vad JAG tror..

Corax skrev:
Nu står han och hänger i hagen (går i stor hage med kompisar)och det gör han inte bara för att han har ont utan för att han VET...

mmm, den här känslan känner jag igen. Kände precis likadant när jag var tvungen att ta bort min häst i somras, bara 4 år gammal..:cry:
men nu såhär i efterhand, när ma är lite klokare, så är det mkt möjligt att det bara är inbillning. jag for så illa av att bara se henne :(
för jag tänkte jämt på att vi snart måste ta bort henne..

Hur ska ni ta bort honom? får PM:a om du vill..

om man ska få ihop en kort slutsats så är min icke spontana reaktion :nej. jag tror inte på den idén.

du kan göra annat kul med din häst också. det försökte jag göra, min häst var lycklig det sista.
:cry:
Kramar, Kristin

Det är skillnad på att tro och veta!

Jag tror knappast att min häst vid löshoppning fortsätter varv efter varv och struntar i hinknissen eller mattes försök att stoppa henne för att göra matte glad :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 708
Senast: Willys
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama