Oetiskt eller inte?

Corax

Trådstartare
Skulle ni kunna tänka er att sätta er utdömda häst på smärtstillande bara för att hästen skulle få göra det den älskar en sista gång?

Har haft kontakt med ett par veterinärer om detta och uppfattningen om hurvida det är etiskt eller ej är mycket delad.

Vad är er spontana reaktion?

Sv: Oetiskt eller inte?

Corax skrev:
Skulle ni kunna tänka er att sätta er utdömda häst på smärtstillande bara för att hästen skulle få göra det den älskar en sista gång?

Har haft kontakt med ett par veterinärer om detta och uppfattningen om hurvida det är etiskt eller ej är mycket delad.

Vad är er spontana reaktion?

Tror du djur har samma preferensramar som mäniskor ? Jag skulle inte göra detta, eftersom jag rtor att hästen inte bryr sig om det.
Hur vet du att hästen tycker om det DU vill att den ska göra, och fråga dig själv; är det Du som tycker att hästen älskar det eller du själv?

Nej, det skulla jag inte. Precis som vdb så tror jag inte att hästen ifråga blir "lyckligare" av det, den kommer inte att i dödsögonblicket tänka att "oj, vad kul att jag iaf fick göra xxxxxx innan jag dog".

Om en häst har ont medan den väntar på att tas bort så tycker jag att det är okej med smärtlindring på vets inrådan.

Det beror väl lite på vad det är man vill att den ska få göra..?

Du känner bäst själv vad som är rätt för dig och din häst...

Djur tänker nog inte som vi, därimot är inte smärtstillande fel för att få leva sina sist dagar utan smärta om de går och har ont...

Ta väl vara på sista tiden ni har, varje ögonblick. Han är älskad och kommer att vara saknad och det vet han om. Även du som ägare kommer att var älskad och saknad...

Jag var så grym innan jag tog bort min gamling att jag gjorde just så.
Men det var ju egentligen knappast för hästens skull, utan för min. Jag ville rida honom en sista liten, liten stund och ta med mej minnet fräscht.

Å andra sidan hade han inte särskilt ont heller vad jag vet, de muskelskador han ådrog sej på hösten (sept) var läkta (feb).
Jag red högst 10 min ute på stallplan. Något jag inte ångrar, då hästen såg lika mallig ut när jag satt av, som jag var nöjd (och ledsen att det var sista gången).

break_a_leg skrev:
Nej, det skulla jag inte. Precis som vdb så tror jag inte att hästen ifråga blir "lyckligare" av det, den kommer inte att i dödsögonblicket tänka att "oj, vad kul att jag iaf fick göra xxxxxx innan jag dog".

Om en häst har ont medan den väntar på att tas bort så tycker jag att det är okej med smärtlindring på vets inrådan.

Håller med. :bow: :bow: :bow:

ja, om man verkligen vet om att hästen bara ÄLSKAR att sträcka ut i full galopp längs stranden, men har vart halt 2 månader och gått o haft ont.. tappat gnistan lite.. (och hästen redan är medicinerad så att köttet inte kan gå till livsmedel) så skulle jag ha gett smärtstillande och låtit hästen sträcka ut i full galopp en sista gång.. bara för att få se hästen utan smärta, göra det den älskar mest, se att hästen får tillbaka gnistan..
den egoistiska delen av det är juh att man får ett minne för livet.. hästen var inte lealös, död i blicken, ointresserad av allt runt när man såg den i livet för sista gången..

att ge sin häst smärtstillande el. liknande beror ju helt och hållet på situationen. det är svårt att vsra på om det är oetiskt eller ej när man inte vet exakt vad hästen har för problem, hur ont den har osv. :confused:
när vi tog bort våran gammelpålle som hade bland mycket annat fång, gick han på smärtstillande ett bra tag, eftersom han hade fång fick han inte äta sånt han älskade. men innan vi tog bort honom så gjorde vi iordning en riktig kalasmåltid med alla hans favorit rätter!:smirk:
det tror jag han uppskattade..:cry:

Jag vet faktiskt inte, men däremot skulle jag inte tveka att sätta min häst på smärtstillande den tid som var kvar.
Sen är det ju bara du och din häst som kan avgöra hur mycket ni ska ha kul tillsammans innan det är dags.

Däremot tror jag det är viktigt att du bestämt dig att han ska bort, så du inte börjar tveka när han inte har ont längre:crazy:

jo men precis.. det är lite samma sak det.. ja menar, det gör juh ingen skada någon timme innan sista resan.. då kan man likagärna få se hästen blir lyrisk över vad den äter eller gör..

hur många gånger har man inte hört om hästen som tappat livsgnistan.. bara hänger, älskade tävlingslivet.. innan siste resan blir det sama förberedelser som inför tävling, bada, klippa, knoppa, linda ben och svans.. man ser hut hästen lever upp.. det gjorde en ridskoleponny på ridskolan.. hans sista dag började så. från att ha vart "bortglömd" inte vart med på lektionerna pga hälta.. han hade tävlat urmycket och vunnit massor, han älskade att tävla dressyr.. nar han fattade att "nu ska ja få tävla igen" lyfte han huvudet, glimten kom i ögat och det lilla räckte för honom.. det syns juh faktiskt direkt på hästarna när glimten kommer tillbaka..

lägger in en bild, denna är från april, han blev halt i januari och hade här stått 3 månader.. inte gått lektioner.. måttligt uttråkad.. så han åkte in i duschspiltan.. och visst ser man glimten i ögonen?

{bfd12156-ff81-407e-98cc-89ff5aabf401}.jpg

han togs bort 3 månader senare.. han fick duscha innan då ochså och samma glimt kom fram den gången..

Det beror helt på situation och vad som ska göras. Så både ja och nej alltså i den här frågan.
Gäller det mat eller lite extra omvårdnad så är det helt okej tycker jag. Men som sagt man får ta en bedömning från häst till häst om vad som är rätt.

BeastieBabe skrev:
lägger in en bild, denna är från april, han blev halt i januari och hade här stått 3 månader.. inte gått lektioner.. måttligt uttråkad.. så han åkte in i duschspiltan.. och visst ser man glimten i ögonen?

{bfd12156-ff81-407e-98cc-89ff5aabf401}.jpg

han togs bort 3 månader senare.. han fick duscha innan då ochså och samma glimt kom fram den gången..
Den "glimten "ser inte jag iallafall!:cry:
Den här pållen utstrålar INTE att den är lycklig..

Jag tror det snarare är du som önskar att han hade det,eftersom det känns bättre för dig att tro det.;) Eller hur?:confused:

Jämför med denna bild, och jag kan säga att detta var en sval dag utan speciellt mycket flugor, de andra hästarna var pigga och lekte.. ser du nån livsglädje här? Han stod bara sådär hela dagen och bara hängde och suckade..
{fe279415-3fce-4c2b-96d6-f49f4128e4e6}.jpg

dessutom kan du gärna få specificera exakt vad det är på den andra bilden som gör att hösten inte ser glad ut..

BeastieBabe skrev:
den egoistiska delen av det är juh att man får ett minne för livet.. hästen var inte lealös, död i blicken, ointresserad av allt runt när man såg den i livet för sista gången..
När en häst varit dålig så länge att den är deprimerad,apatisk och ointresserad av sin omgivning och helt tappat livsgnistan,då anser jag att man enbart håller liv i hästen för sin egen skull..

Missförstå mig inte nu,självklart skall man om det är möjligt försöka hitta orsaken till hästens problem och åtgärda det om möjligt,men om det är "kört" måste man våga inse det och ge hästen ett värdigt slut innan "fåglarna börjar picka på den "..:cry:

Det är inte ett lätt beslut men man får inte låta en stolt individ som hästen är, sluta sina dagar som ett deprimerat vrak,då har det gått för långt,och felet är inte hästens..

Min spontana raktion är nej, det är inte etiskt. Hästen blir inte gladare för det, även om det är något den tycker om. Verkligheten däremot är verklighet, smärta är något högst påtagligt. Att lindra smärta för en tillfällig period och hästen blir frisk är en sak, men att lindra smärta som inte leder någonstans ser jag inte som naturligt.

Blicken på första bilden utstrålar ingen glädje eller förväntan eller nyfikenhet,den ser istället orolig och osäker ut..

Typ vad skall hända med mig nu..

Om hästen kunde prata skulle den nog istället säga "att vad fan gör jag här,jag skiter väl i om jag är lerig,skicka mig till slakt nån gång så det blir överstökat,jag orkar inte gå och oroa mig för vilken dag det blir..varje gång det skall tvättas tror jag att det är dagen d..
Jag får bara ont i magen och ångest av att gå och vänta..jag har gett upp för länge sen.."

Den känslan får jag när jag ser bilden..

Att hästen är tröttare och apatisk på den andra bilden gör den inte lyckligare i själen på den första bilden,även om öronen är framåt och hästen ser mer vaken ut och reagerar på sin omgivning,så är den lika olycklig och förtvivlad ändå..min åsikt och tolkning.
Kan va helt fel,eller rätt tolkat.

Nu vill jag inte kommentera den hästen mer ,jag blir bara sorgsen när jag ser den hästen i ögonen.
Och nu är den död,så låt oss bry oss om de som lever! ;)

Det beror på under hur lång tid jag skulle behöva ha hästen på smärtlindringen.

Och vad det var hästen skulle göra. Om det var att rida en tävling för att hästen när den var frisk älskade tävlingar, skulle jag inte göra det. Nu vet jag ju att man inte får dopa en häst och tävla "vanliga" tävlingar, men jag tänkte på typ klubbhoppning.
Men var det tex att pålle under ryttare älskade att galoppera i snön, så skulle jag nog kunna tänka mig att ge den smärtlindring och göra det en sista gång.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 708
Senast: Willys
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur