oetiskt eller helt ok?

Sv: oetiskt eller helt ok?

Om jag är på väg att köpa häst, där ägaren säger att den inte vill att den ska besiktas innan, då säger jag bara "hejdå" och går utan att tveka. För mig signalerar då säljaren att den vet om att hästen inte klarar besiktningen och försöker dölja något...

Om jag hittar en häst som jag blir väldigt förtjust vid, och ägaren förklarar att den inte har råd att betala en besiktning om hästen inte går igenom. Samt berättar och visar papper på hästens tidigare sjukdomar, då skulle jag kunna tänka mig att betala besiktningen även om hästen inte går igenom. Eventuellt även kunna tänka mig att köpa den, med sänkt prissumma. Det beror helt på om jag känner att jag ändå kan ha användning för hästen, samt om jag tror att säljaren är ärlig.

ja skulle nog resonera precis som du!
jag skulle dock fråga säljaren om den kan tänka sig att dela besiktningskstanden med mig (om ja var köparen då....)

även om jag är ärlig med att jag inte har råd och öppet visar all dokumentation?

Nej klart om inte pengarna fanns så är det ju en liten annan sak, då om jag var väldigt intresserad så skulle jag nog bekosta besiktningen oavsett.

men det är ju pengarna som ställer till det.
om ja hade haft råd, skulle ja överväga att besikta, men är fortfarande lite sketiskt till att böja ben på hästar över 12 år....

känns hemskt att ja inte ens kan lägga 2000 på kraken, men tur att hon inte står hos mig, för skulle det hända henne nått här, skulle ja ju inte ha nått val än att avliva henne på billigaste sätt.

Varför skulle en häst över 12 år inte hunna klara ett böjprov?
Men visst kan man ta en viss hänsyn till åldern i tolkningen.
PL

ja vet faktiskt inte.... :crazy:
bara nått ja har för mig kanske......

Fast jag tycker att du pratar lite dubbelt nu, i ena meningen säger du att du inte vill böja för att hästen är 15 år, i andra meningen säger du att det helt enkelt är för att du inte har råd.
Om det helt enkelt är för att du inte har råd, förklara det då för ev köpare ordentligt att det är därför, å andra sidan så kommer du ju att få pengar för hästen så då borde du ju kunna ha råd med 2000.

Klart att man kan böja en häst över 12, om man inte skulle kunna det, hur skulle de då hålla för ridning?? Klart man inte ska böja i tid och otid, men vid en besiktning för försäljning, om ägaren skulle säga att jag vill inte göra besiktningen eftersom jag tror det sliter för mycket hade jag backat och tackat för mig direkt.. vad är det då för sk*t som säljs???
Köpte en äldre häst som gick igenom ett böjprov med glans som 18 åring, höll dessutom många många år efter det.

Som jag fattar det så har TS inget emot om det görs en vetbesiktning men vill inte bekosta det själv. Vill köparen göra en vetbesiktning så fritt fram.
Tycker inte det är märkligt alls.

Jag fattar det lika? Säljaren tänker upplysa om de fel som varit etc, och motsätter sig inte besiktning, men köparen får bekosta den oavsett utfall? Inget oetiskt i det, det har jag mött som köpare förr, dvs 'du får besikta hur noga du vill, vilken veterinär du vill etc, men du står för besiktningen oavsett resultat'

Däremot anser jag det är trams och enbart trams att vägra låta en köpare besiktiga med böjprov, en sån häst skulle jag aldrig köpa.

Så, handlar det bara om vill inte betala besiktningen - INGET konstigt och def inte oetiskt.

Men vägra böjprov, nej där skulle jag tacka för mig som spekulant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka