S

Sweet

Någon som har erfarenheter av örthö??

Bra, dåligt?

Har hittat ett örthö med detta innehåll:Kärringtand, kummin, svartrot, timotej, rajgräs, ängsröe, rödsvingel och ängssvingel.

Sent slaget, analys är på gång.
 
Sv: Örthö

Jag tror det kan vara hur bra som helst. De flesta av dessa grässorter är väldigt vanliga i våra insådda vallar. Men en större variation tror jag bara gynnar hästen.
Bra när man tar det som hö för då kan hästen välja bort en del om den inte gillar en speciell ört eller dyl.
Jag tycker det låter kanon, tur för dig som hittat bra hö hoppas att analysen är bra också.

Har ingen egen erfarenhet av just denna blandningen, men funderar starkt på att blanda in fler olika sorter nästa gång vi sår in vår vall.
 
Sv: Örthö

Vilken tur du har som kan få tag i en sådan mångfald. Här uppe så säger experter att det är för ogynnsamt att så in örter.
Hur luktar ditt hö?
Jag har slagit ängshö med mycket olika blommor till fåren i år. Det luktar fantastiskt gott, men jag ser att hästarna rynkar lite på näsan och väljer hellre timotej. Nu är mitt får hö inte tänkt som bas foder utan enbart som snacks, så jag får se hur poppis det blir i vinter. :)
Jag är nyfiken på dina analysvärden, eftersom det är sent slaget och innehåller så mycket örter.
 
Sv: Örthö

Jag har inte varit och luktat på det än, har bara pratat med hon som säljer det och jag tycker det låter intressant. Hon sa att värderna förmodligen skulle bli rätt bra trots sen skörd, vi får se när analysen kommer.

Återkommer med rapport senare!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp