Öppen bedömningsklass för häst

SnowY

Trådstartare
Hej,

Jag undrar om det finns också en öppen bedömningsklass för häst? Man kan ju göra en exteriörbeskrivning som just för ridhästtyp. T.ex. bra sadelläge, platt kors, hur är skritten, hur är traven o.s.v. Jag har hört av många att det finns, men jag kan bara inte hitta dem, bara för ponny. Men jag har en häst.

Tack på förhand!
 
Inte generellt. Avelsföreningar anordnar avelsvärderingar för att värdera de djur som är i avel, man är inte särskilt intresserad av de som tillhör andra föreningar eller korsningshästar.

Det knepiga är att man bedömer hästar utifrån en rasstandard. Det som är bra skritt för ett halvblod är inte detsamma för en welsh t ex. Likadant med typ, olika avelsföreningar har olika ideal. Olika hästar är avlade för olika ändamål och ska bedömas utifrån hur de är i jämförelse med idealet.
 
Senast ändrad:
Om du vill ha din häst bedömd oavsett ras så kika på inofficiella utställningar. Där brukar alla raser (även korsning) vara välkomna och då bedömer dom din häst för hur den ser ut för dagen.
Det brukar finnas lite här och var över landet under sommaren :)
 
Om du vill ha din häst bedömd oavsett ras så kika på inofficiella utställningar. Där brukar alla raser (även korsning) vara välkomna och då bedömer dom din häst för hur den ser ut för dagen.
Det brukar finnas lite här och var över landet under sommaren :)

Det är problemet, hittar bara i Skåne eller om man skulle ha en ponny :(
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp