Oense om hästar och avstånd

Sv: Oense om hästar och avstånd

Äntligen någon som fattat att om man flyttar ut på landet så finns det faktiskt djur, gödsel, insekter och traktorer!

I tidningen VK låter det dessutom som om det har handlat om nytt bostadshus på en fastighet som redan innehar häst, alltså ett generationsboende. Dock kontrar miljö och hälsa att de agerar som de gör utifrån ett skyddstänkande gentemot jordbrukaren - det händer nämligen att nya grannar upptäcker att de inte var riktigt införstådda med vad det innebär att bo på landet och klagar till miljö och hälsa och då får de rätt. I en by ca 4 mil från Umeå blev hästarna förbjudna från den fastighet de funnits på i många år när villaområdet intill plötsligt blev detaljplanerat. Familjen som renoverat bostadshuset under flera år fick snällt välja mellan att stalla sina tävlande travhästar i någon annans stall och ha sitt eget fullt utrustade som förråd och låta hagarna växa igen - eller att flytta.

Jag tycker att regelverket måste ändras - det ska inte vara möjligt att lagarna ska ge inflyttade rätt att påverka den verksamhet som redan finns!

håller helt med att regelverket kring detta måste ändras.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden kan ju få in klagomål gällande gödsel, flugor etc om t ex 10 år och då kommer det säkert att bli ändring på det hela. Vet om domstolsbeslut som lett till att hästägare fått flytta eftersom de "nya" grannarna tycker att hästarna är en olägenhet. Tycker absolut att det ska finnas regelverk som säger att när hästar elr andra djur funnits på plats före skall de få finnas kvar.;)

Instämmer verkligen! Sen borde man se sig om innan man tex köper hus. Har grannen djur och man är allergisk kanske man ska se sig om efter ett annat hus?!

Känner också till folk med djur som fått flytta sedan de fått nya grannar, tycker inte det är riktigt rättvist.

KL

Priset tar ändå de som här i närheten köpte en bit mark bredvid flygfältet. Det är så platt det nånsin kan bli och inte ett träd som skydd. På sin marksnutt som ligger mellan en större väg, flygfältet och järnvägen, med kommunens tipp på andra sidan, bygger de här människorna ett stall. Det måste vara världens tråkigaste hagar, hästarna har bara platt mark att gå på och inte något till skydd mot väder och vind. Efter ett litet tag klagar de här människorna på att flygverksamheten på det angränsande flygfältet stör. Jag vet inte hur långt det har gått, men det var snack om att flygklubben skulle vara tvungen att flytta. De håller dessutom mycket på med glidflyg, vilket inte hörs särskilt mycket. För min del får det gärna vara skottpengar på såna människor. Tänk att en del alltid kan hitta något att förstöra vart de än vänder sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 369
Senast: Mineur
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Om vi som ryttare förväntar oss att vår häst ska prestera optimalt så måste vi själva dra vårt strå till stacken. "Ridsport bygger i...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen blir strävhårig på vintern

Omröstningar