Öljäst...

FeatherCloud

Trådstartare
Nyligen började man ge öljäst i stallet där hästen jag rider står.
grejen är att ingen egentligen (förutom stallägaren kanske) vet riktigt vad det är bra för, hur mycket man ska ge, etc.

jag har förstått att det innehåller mycket b-vitamin och därför ska vara bra nu när dom börjar fälla päls osv. vi tycker också alla att hästarna blivit blankare i pälsen sen man började med öljäst för runt en månad sedan.

frågan är bara hur mycket man ska ge? för tillfället får alla hästar 0.5 dl/dag, stora halvblod som d och c-ponny...

och är det bra till något annat än pälsen?

vore skönt om någon visste, för ingen jag pratat med, tränare etc. verkar ha en aning...
 
Sv: Öljäst...

Öl-jäst innehåller mycket riktigt B-vitamin och hjälper hästarna att tappa vinterpälsen fortare. Min erfarenhet av öljäst är att de tar upp B-vitaminet betydligt bättre ur detta fodertillskott än ut till exempel diverse flytande vitamintillskott.

Jag brukar börja ge min häst ½ dl från och med slutet av februari, ökar sedan till 1 dl i mars. Han tappar allt vinterlurv på 1-2 veckor! Jag blandar det i betfor.

Överskott av B-vitamin kissar hästen ut, så det är inte farligt att "överdosera", det blir bara onödigt dyrt.

Nyfiken bara - vilket märke använder Ni?
 
Sv: Öljäst...

Öljäst innehåller som sagt mycket B-vitaminer, dessutom är det väldigt proteinrikt och är bra för magen och hovarna.
 
Sv: Öljäst...

som sagt. mkt b-vitamin, bra för hästen som det är bra för oss... :angel: :angel: det är väl därför man dricker öl :D
närå... skämtåsido...
bra för päls hovar mm, mängden låter okej och det spelar ju inte så stor roll om man ger för mycket då det är vattenlösligt...
 
Sv: Öljäst...

tack för svaren!

hade också för mig att överskott av b-vitamin kissades ut, det vi i stallet funderade på var om det kunde vara skadligt med för mycket av något som jäser i magen...?

en del hästar har blivit lösa i magen av (?) öljästen, kan det bero på att de får för stor mängd?

Jempa - vet inte vilket märke det är, kan kolla upp det nästa gång jag är i stallet..

Tack igen!
 
Sv: Öljäst...

Jäser i magen... Hästen är en grovtarmsjäsare, de jäser fiberrikt material i tarmen. Endast vid överkonsumtion av kraftfoder riskerar man feljäsning.

I magsäcken sker en pH-sänkning med funktion att avdöda mikroorganismer. Således ingen optimal tillväxtmiljö för jäst.
 
Sv: Öljäst...

Öljäst är inte som vanlig jäst, den jäser inte.

Om hästarna blir lösa i magen, minska givan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 436
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 783
Senast: Kalkon87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp