Ökar risker att betäcka förstagångssto vid 5 år?

Toudi

Trådstartare
Jag ska om en vecka ungefär lämna mitt ardennersto till hingsten. Hon har aldrig haft föl innan. Hon sa det att hon tycker det är i senaste laget att betäcka ett sto vid 5 års ålder för att ben ( vet ej vad hon menar med det ) att ben och sådant blir allt hårdare med tiden? Kanske mena bäckenet? Att det lättare kan bli svårare förlossningar. Jag vet att det finns alltid risker med att ta föl på ett sto. Men jag vill inte att hon ska ha en ökad risk jämfört med ett yngre sto. Är det så alltså? Att hon utsätts för mer risker i och med att hon hunnit bli 5 år innan hon betäcks första gången? Jag vill ju såklart att hon ska få dom bästa förutsättningarna för en så riskfri fölning som möjligt.
 
Jag ska om en vecka ungefär lämna mitt ardennersto till hingsten. Hon har aldrig haft föl innan. Hon sa det att hon tycker det är i senaste laget att betäcka ett sto vid 5 års ålder för att ben ( vet ej vad hon menar med det ) att ben och sådant blir allt hårdare med tiden? Kanske mena bäckenet? Att det lättare kan bli svårare förlossningar. Jag vet att det finns alltid risker med att ta föl på ett sto. Men jag vill inte att hon ska ha en ökad risk jämfört med ett yngre sto. Är det så alltså? Att hon utsätts för mer risker i och med att hon hunnit bli 5 år innan hon betäcks första gången? Jag vill ju såklart att hon ska få dom bästa förutsättningarna för en så riskfri fölning som möjligt.

Helt felaktigt. Det finns inga risker att betäcka äldre ston pga svårare fölning el dyl. Fem år är inte att betrakta som äldre heller - hade hon varit 15 kanske man hade kunnat förvänta sig en något lägre chans på dräktighet, dock marginellt.
 
Nej, det har jag aldrig hört talas om. Fem år är ingen ålder alls. Det man ur åldershänseende brukar tala om när det gäller ston och avel är att livmodern åldras från ungefär sexton års ålder på ston som inte används i avel, vilket kan göra att det blir svårare att få dräktigt.
Om det skulle bli problem med ditt sto vad gäller dräktighet och fölning, törs jag lova dig att det i så fall inte beror på hennes ålder.
 
Det finns en sådan regel på kaniner, kanske hade hingsthållaren dålig koll? Dvs att kaninhonan måste fått en kull ungar innan hon fyllt 1 1/2 år (tror jag det var), sedan blir bäckenet så pass oelastiskt att det inte går att föda fram (som förstföderska). På häst finns inget sådant, mina ston har varit 6 och 7 år när de fått första fölet. :)
 
Enligt forskning på bl a SLU så säger man följande rörande ålder på ston i avel:
Bäst före datum är 16 år, efter det ökar riskerna med sämre dräktighet och möjlighet att gå hela tiden. Om inte stoet varit kontinuerligt i avel.
Det är i den åldern som åldersföränringarna börjar komma i livmodern. Varför det inte påverka lika på ston som varit i avel kontinuerligt vet man, dom får samma förändringar.

Så ett sto på fem år är inte på något sätt för gammal. Tvärtom kan det för vissa ston vara en fördel att dom hunnit mogna både fysiskt och psykiskt.
 
Enligt forskning på bl a SLU så säger man följande rörande ålder på ston i avel:
Bäst före datum är 16 år, efter det ökar riskerna med sämre dräktighet och möjlighet att gå hela tiden. Om inte stoet varit kontinuerligt i avel.
Det är i den åldern som åldersföränringarna börjar komma i livmodern. Varför det inte påverka lika på ston som varit i avel kontinuerligt vet man, dom får samma förändringar.

Så ett sto på fem år är inte på något sätt för gammal. Tvärtom kan det för vissa ston vara en fördel att dom hunnit mogna både fysiskt och psykiskt.
Känner mig betydligt lugnare att det finns såpass stark forskning på detta. Tack
 
Skönt att fler betäcker första gången i den åldern. Just denna åsikten kanske hon mest tror på själv. Tror inte det finns någon fakta på det eller egna upplevelser från dennes sida eftersom hon alltid betäcker första gången vid 3 års ålder. Däremot är det en mycket erfaren uppfödare med gott rykte och som gav mig ett väldigt seriöst intryck så det kändes tryggt att lämna henne hos henne. I mitt fall väntar jag gärna till dom 4. Jag har ingen erfarenhet av avel men så mycket känner ja mig säker på att jag gärna väntar till 4 års ålder. Vi försökte med detta sto då men då fungera det inte och det hann bli sent på säsongen så vi valde att avbryta. Så nu har hon hunnit bli 5 ☺
 
Senast ändrad:
Nej, det har jag aldrig hört talas om. Fem år är ingen ålder alls. Det man ur åldershänseende brukar tala om när det gäller ston och avel är att livmodern åldras från ungefär sexton års ålder på ston som inte används i avel, vilket kan göra att det blir svårare att få dräktigt.
Om det skulle bli problem med ditt sto vad gäller dräktighet och fölning, törs jag lova dig att det i så fall inte beror på hennes ålder.
Tack för stödet. Allt känns väldigt mycket bättre.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Ketrawzc
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 682
Senast: Görel
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 249
Senast: KickiH
·
Avel Historik: 2010 Betäcktes som fyraåring, dräktig i andra brunsten 2011 Fölade på ganska exakt utsatt datum, en normal förlossning...
2
Svar
22
· Visningar
3 420
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp