odöpta föl?

Fiorano

Trådstartare
Kan man registrera föl idag utan namn? Blev så förvånad när jag kollade på en hingsts avkommor och en av dom födda i år är reggad som odöpt. Uppfödare och ägare står kvar så den borde leva. Och även om den var död skulle den väl ända vara reggad med namn?

Någon som vet hur detta gått till och om det verkligen är förenligt med EU-bestämmelserna när hästen ska ha ett namn som följer den hela livet.

Sv: odöpta föl?

Jag har ingen aning om hur pappersexercisen är på ridhästarna men inom travet så finns "ditt fenomen" hela tiden.

D.v.s. då ungen är betald så får men en blankett från STC med diverse uppgifter.
Där skall man fylla i 3 stycken namnförslag.
Ingen annan häst får ha samma namn.
Struntar man i "reglerna" så kan STC hitta på ett namn i stället.

Namnet finns inte i registren igentligen förrän frysmärkning och DNA testen är klara. Då är ungen oftast över 1 år. Under tiden stå det "ej färdigregistrerad"
(fram till frysmärkning så kan man ångra sitt val och ändra till nåt annat)
Så fram till dess så är den "namn-lös"

Åker man sen in till klinik av någon orsak så brukar det bli en massa konstigheter.

Dom vill ju naturligtvis ha ett namn att skriva in i datorn för journalföring.
Då kunde man rabbal alla tre namnförslag och sedan avsluta att - Ingen aning, den kanske kommer att heta Springalångsamt eller Galopphelatiden

Äntligen har dom fattat reglerna och finner sig snällt att skriva "föl u. Travabäst född 09"

Det sista är jätteviktigt. Alltså 09
Märra kan ju ha 12 avkommor och det gäller att veta vilken man pratar om senare om det skulle behövas. :D

Vet inte om det igentligen var nåt svar till dig..säkert inte ;)

AM

Senast ändrad:

Fast redan ett par veckor efter man skickat in registreringsansökan får man ju tillbaka ett papper med vilket namn som är godkänt, samt registreringsnummer.

Lustigt om det är EU-bestämmelser då hästar i Tyskland inte registreras med namn förrens de ska avelsbedömmas eller tävlingsregistreras. Många tyska ston har ett namn i avel och ett i sporten...

Men du, nu såg jag att du tittat på avkommor födda i år. Är du säker på att den verkligen är reggan utan namn? Inte bara så att den är visad utan namn? Inte många av årets födda som är registrerade och klara. På fölvisningarna använder man valfritt namn och det regnr som man fått från asvh. Har man inte bestämt nåt namn än kör man bara med reg-nr!

Japp, kollade på blup.se på avkommor e Damino SD. Där är en unge reggad som "odöpt".

Nu är jag inte helt påläst om dessa eu-pass, men som jag har förstått det så ska alla hästar ha pass och namnet i det passet ska alltid följa hästen och får inte ändras. Har också undrat hur det funkar i tyskland eftersom många inte har nåt namn.

Nu tänkte jag mest på swb-hästar. Men det var intressant att höra hur det går till på travarna! Är lite meckigt att man måste vänta på godkännande av namnet, men hade kunnat bli jobbiga loppreferat med tre stycken Alltidförst i loppet;).

Det finns säkert en naturlig förklaring till varför ett föl reggats odöpt och eftersom jag tidigare sett registrerade föl (som alltså synts på blupsidorna) utan att de de facto varit registrerade så kan det kanske bero på samma sak som det gjorde då.

Sannolikt är det så att man av någon anledning behöver ha in Riksfölsdeltagande föl i registren för att kunna hantera dem och för att kunna göra det gör man en fiktiv registrering som sedan plockas bort i avvaktan på den "riktiga" registreringsansökan.
Fölet ifråga kanske inte är anmält till Riksföl med namn och då finns heller inget namn att registrera.

Jag upptäckte detta med mina egna föl för några år sedan - och tyckte det var märkligt att någon registrerat dem utan att jag skickat in ansökan..:))

Ah! Det stämmer ju! De enda avkommorna till mina hingstar som är med i bluppen tidigt är de som går till final i riksföl. Jag tänkte bara halvvägs! ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 194
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka