Odla i zon 4 - 2018 års säsong

tanten

Trådstartare
Jag är odlare. Kan inte låta bli. ;)
Funderar på nästa år.
Det blir det vanliga med blad, rotfrukter och squash. Och gärna några pumpor.

I ett par år har jag försökt få fram Butternut pumpa men har gravt misslyckats. I år var det ingen överraskning med det kalla och solfattiga vädret - men tidigare år har varit bättre.

Behöver de förkultiveras länge och vara rejält stora innan man sätter ut dem? Är det kört i zon 4? Knep och trix?

Hallå tanten! Jag har odlat butternutpumpor två år i rad och det har funkat finfint. Jag sätter frön typ 2 månader innan planerad utplantering så i mitt fall i början av april för utplantering i slutet av maj. Bor enligt kartan i zon tre men här ute på den blåsiga östgötaslätten är allt ungefär två veckor senare än inne i stan (Linköping).

Jag har ju mina plantor i pallkragar, tre kragar på varandra som jag fyller upp på hösten med ren hästskit. Ibland behövs det ett skottkärrelass även på våren beroende på hur mycket det sjunkit ihop över vintern. Jag sätter två plantor i pallkragen och låter rankorna växa över kanterna. Överst i lådorna har jag lite vanlig plantjord och jag lägger plantjord även i planteringshålet.

Årets skörd blev helt ok med tanke på vädret:

Hallå tanten! Jag har odlat butternutpumpor två år i rad och det har funkat finfint. Jag sätter frön typ 2 månader innan planerad utplantering så i mitt fall i början av april för utplantering i slutet av maj. Bor enligt kartan i zon tre men här ute på den blåsiga östgötaslätten är allt ungefär två veckor senare än inne i stan (Linköping).

Jag har ju mina plantor i pallkragar, tre kragar på varandra som jag fyller upp på hösten med ren hästskit. Ibland behövs det ett skottkärrelass även på våren beroende på hur mycket det sjunkit ihop över vintern. Jag sätter två plantor i pallkragen och låter rankorna växa över kanterna. Överst i lådorna har jag lite vanlig plantjord och jag lägger plantjord även i planteringshålet.

Så bra! det gav hopp!
Imponerande skörd, verkligen. Oändlig avundsjuk.:up:

Jag hämtar hästskit från seminstationens lösdrifter. Så den detaljen är enkel att fixa.
Ska testa med att förodla rejält tidigt så får vi se.

Hittade en annan sort som jag nog också ska testa - Delicata Zeppelin.

Linköping är ju zon 2, väl? Blåsiga östgötaslätten borde kanske då betraktas som zon 3.

Linköping är ju zon 2, väl? Blåsiga östgötaslätten borde kanske då betraktas som zon 3.
Kolla zonkartan?
svensk_tradgard_zonkarta.jpg

Hittade en annan sort som jag nog också ska testa - Delicata Zeppelin.
Äsch, skit i det. Jag har haft sådana i år och jag vet inte om de är så roliga faktiskt. De smakar inget speciellt och de är vanliga i köttet, om än något fastare än tex en vanlig halloween-pumpa. Däremot är storleken bra då en pumpa räcker fint att baka och göra en trevlig soppa eller paj på.

Jag kommer skippa den till nästa år.

Äsch, skit i det. Jag har haft sådana i år och jag vet inte om de är så roliga faktiskt. De smakar inget speciellt och de är vanliga i köttet, om än något fastare än tex en vanlig halloween-pumpa. Däremot är storleken bra då en pumpa räcker fint att baka och göra en trevlig soppa eller paj på.

Jag kommer skippa den till nästa år.
Oki. De lovprisades på olika sidor på nätet. därav nyfikenhet.

Fastare i köttet är ingen åtråvärd egenskap i mina ögon.

Tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka