Odla egna palettblad/nässlor

Sofiplopp

Trådstartare
Varje år köper jag sådana frön, för jag gillar verkligen palettblad (eller nässlor som många kallar dem). Men jag får förbanne mig aldrig upp dem!!!
vi hade massor av sådana hemma som krukväxter, och jag minns att de var väldigt lättodlade och enkla att ta sticklingar ifrån. Men nu när jag själv försöker odla upp dem, så blir det ingenting alls. Möjligen något litet grönt, som snabbt dör.

Hur sjutton gör man?!

Bild på växten i fråga (finns i många fler färger!):

17506185.jpg

Sv: Odla egna palettblad/nässlor

nu är det svårt att veta vad du kan göra för fel om du ens gör fel för du skriver inte hur du gör, fast palettblad är nog ljusgroende så fröna lägger du på ytan och trycker lite, jorden ska såklart ara såjord men det vet du säkert och gärna ett litet glashus över så fukten bevaras.

Nu har jag shoppat! Har köpt ett minidrivhus i plast med lock och allt, samt riktig såjord - och planterat alla små frön ur förpackningen enligt bruksanvisning. Har ställt det ljust men inte i direkt sol. Passade på att så kinesisk gräslök och sätta lite diverse sticklingar också.
Intressant projekt detta!

Återkommer med rapport om det lyckas!

Jag kommer kolla resultatet jag är säker du får massor med bebisplantor, hade du inte såjord förut vanlig jord kan bli för stark för frön.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka