Hippocampus

Trådstartare
Jag har lite frågor om Odermus. Både om hingsten/avkommor och om BLUP.
Finns det någon här som har en Odermus avkomma och/eller vet hur de brukar vara i huvudet? Vad präglar speciellt Odermus för något på sina avkommor?

Han har ju inget BLUP och således inte hans avkommor heller. Enl hemsidan får han BLUP när han fått 15 visade avkommor, så det innebär att BLUPmässigt får ingen avkomma BLUP förrän om 3-4 år om man har tur? Eller får man BLUP om mamman har det?

Tack!

Sv: Odermus

Träffade på Odermus R idag på de regionala hopptävlingarna i Trolleholm. Han hade absolut inga som helst problem att hoppa en 1.20 bana i ösregn. ;)
Han uppförde sig bra.

Odermus har ju samma pappa som Camaro M. Han har ju Blup och många fina avkommor. Man kan ju hoppas att Odermus lämnar liknande avkommor?
Calido 1 är iallafall en fantastisk förärvare.
Jag har träffat en avkomma till Odermus som placerade sig i Championatet för några år sedan. Han såldes sedan till Skottland . Vanity Gold? Jag minns inte riktigt namnet....

dom visade en avkomma på flyinges hingstvisning på grevagården. eftersom odermus själv inte fick hoppa högt längre så visade dom denne. minns inte nämn eller ålder men han hoppade hus och verkade trevlig. skulle gärna ha en avkomma efter odermus.

Det var Udermus som visades.

Odermus verkar lämna mycket kapacitet men känsliga hästar (enligt Heimdahl m fl). Jag har själv funderat på att använda honom men har inte riktigt något passande sto just nu. Jag tror dock att han kan tillföra den svenska aveln en hel del! Han har väldigt starkt möderne och pappan behöver man väl inte säga mycket om - Calido I.

Saxat:
Flera av Odermus R´s avkommor som 8 åringar etablerat sig i Svår klass i hoppning. Ett drygt tiotal har startat i internationell CSI. Mest framgångrik är Uptown Boy som under Janika Sprunger debuterat i WC hoppning 2009. Verona, Willem Greve, vann finalen i Holländska 7 årsmästerskapet, och blev totalt 2:a placerad. I Sverige har Ellen Brunes debuterat Udermus i 1.50 hoppning. 2006 vann Vanity Gold svenska 4-årschampionatet i hoppning.

Jag har sett några Odermus avkommor och de är verkligen fina tävlingsindivider.Hinderkloka och försiktiga.Några har dock varit lite "vilda" och har bla hoppat ut från banorna,men det kanske är en hanteringsfråga......

Jag glömde.Han har ju siffror (index) från Holland:

Han vann sitt bruksprov i Holland och har där fått ett mycket högt avelsindex för hoppning (149). Hans gångartsförärvning har även gett honom ett positivt dressyrindex (116).

KL
Tack! Det går ju att läsa sig till mycket men just det där med temperament är ju svårt att läsa...och andras erfarenheter.

Jag har ju köpt en avkomma efter Odermus, undan fullblod och tror/hoppas flullblod kommer slå igenom lite, eftersom han själv är ju mer än 44% xx tror jag jag har läst ngnstans.
Avkomman är född i år så det är svårt att veta. Förväntar väl mig lite krut under skorna :angel:

Vad är det som har hänt med honom att han inte får tävla högt längre?

Jag såg Udermus idag live på en 1.50 hoppning. Vilken fantastisk häst! Utstrålning, inga konstigheter på banan, ser ut att ha ett mycket trevligt temperament, hoppade bra och jag gillade typen av häst.

Nu vill jag att min ska bli stor :D

Jag fotade honom igår på 1.40-hoppningen. Tyvärr inga superbra bilder, men man kan iaf se lite av hur vacker han är!

31534731.jpg

31534733.jpg

31534734.jpg

Igår var jag det.:) Hade från början tänkt att åka imorgon också, men eftersom jag brände mig en aningens i solen (läs megamycket ;) ) så kan jag inte stå en dag till i solen.:cry: Var du där igår också?

Nej, jag jobbade så jag var där en stund idag och kollade på 1.40 och 1.50. Imorgon tänkte jag kolla på fölen kl 11.00 och sen 1.50 klassen.

Jag har lite frågor om Odermus. Både om hingsten/avkommor och om BLUP.
Finns det någon här som har en Odermus avkomma och/eller vet hur de brukar vara i huvudet? Vad präglar speciellt Odermus för något på sina avkommor?

Odermus är en väldigt fin tävlingshäst, bra temperament och massor av kapacitet. För att vara hingst är han dessutom lätthanterad. Även jag har sett Udermus, som verkar ha både samma inställning och hoppförmåga som Odermus själv.

Uppdatering :D

Jag har pratat med Udermus ryttare/ägare och han är tydligen väldigt väldigt känslig. En klippa att hantera på marken oavsett hemma eller på tävlingsplatsen men helt annorlunda att rida. Han accepterar inte vilken ryttare som helst, när han fick panik hoppade han ut från hoppbanan osv. Idag går det mycket bättre och det där panik-beteendet är borta, han hoppar riktigt riktigt bra (på banan :p).

Jag hörde mig för på ett engelskt forum också och där finns liknande "historier". En kvinna berättade att hon hade en Odermus-avkomma (som dressyrhäst) och han var också mycket känslig, hon hade problem med stegringar och vägran att gå vissa dagar, medan andra dagar kunde han gå över 70% i tävlingar utan problem. Hon tröttande på att aldrig "veta" hur han skulle reagera från dag till dag så hon sålde honom. Hennes vännina hade också en Odermus-avkomma och har samma "problem".

Så det stämmer säkert med att dessa hästar är mycket känsliga.

Är inte känsligheten ett drag från Calido? Tycker att Camaros avkommor också kan vara känsliga och lite svåra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 658
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka