Sv: "ödem" på dräktigt sto
Jag fick lätt spel igår kväll då jag misstänker juverinflammation (eller jag håller koll och tempar då hon haft det förut).
När hon började fylla juver så fyllde hon väldigt olikt. Nu är det jämnfyllt men igårkväll hade hon fått ett ödem mitt under magen på den sidan som fyllt lite som var stort som en knytnäve. Dessutom hade hon fått lite temp.
Idag var dock ödemet borta och hon ade fyllt juvren jämt och fint.
Ska prata med min vet men hoppas jag oroar mig i onödan, att storleken ändras vet jag ju men ödemen och tempen är det som stör mig!
Att du var en sån hönsmamma, hade jag inte trott
Vårt Cortezsto brukar alltid få ganska mycket ödem vid slutet av dräktigheten. Dessutom kan det komma i mindre omfattning även när hon inte är dräktig (dock aldrig innan hennes första föl).
Vad det gäller orsaken har jag aldrig lyckats förstå den, det är då inte proteinbrist hos oss. Hjärta... känns underligt om det skulle vara det på unga och i övrigt helt friska ston som tävlat på hög nivå. Efter att ha sett det på flera av våra ston i olika omfattning och vid olika tidpunkter så har jag nöjt mig med att det är sånt som händer. De verkar inte bekymras av det och förefaller helt friska i övrigt och har fölat och givit di till välskapta småhästar utan problem (bortsett från det vanliga).
Ett tag tyckte jag det var främst mammor med mycket mjölk (extra mycket) som fick ödem men är inte säker på att det finns ett samband.
Olika stora juver har också en del och att de fylls ojämnt är väl mer standard än undantag. Vissa kan förbli ganska olika stora även efter fölning men så länge man kollar att fölis äter ordentligt på båda sidor och att det inte blir förhårdnader så är inte heller det något problem.
Tycker detta är något som mycket sällan kräver någon åtgärd, naturen brukar sköta det bra. Enda gången vi haft trubbel på området var när vi miste ett föl och skulle försöka få stoet att sluta mjölka. Då var vi tvungen att hjälpa henne på olika sätt för att klara av det hela utan mastit.
Med detta sagt är det ju trots allt så att man måste följa sin magkänsla, tycker man det känns obehagligt eller är orolig så skall man konsultera veterinär. Hellre en gång för mycket än.... även om man kan förefalla lite hönsig
Sen så klart har man en häst med historia och temp skulle jag också bli nojig. Hoppas det reder sig.