"ödem" på dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Måste bara få höra om fler har erfarenhete från detta , Ena dräktiga damen har som ett öden under i pricip hela magen och mellan frambenen som är hårt (förutom mellan frambenen) men man tom ser en kant på nedre delen av magen, vet att en del ston precis som vi människor blir sk vätskefyllda. Men vad har ni för erfarenheter gällande detta? Några som gjort åtgärder eller liknande? Damen i fråga är MKT stor om magen nu beräknad till fredag 20/3.

Sv: "ödem" på dräktigt sto

Vet inte om de finns speciella omständigheter för dräktiga men ett ödem på dessa ställen brukar annars vara ett starkt tecken på att hjärtat pumpar dåligt = vätska ansamlas i kroppen.

Hmm nu vet jag ju inte exakt om det är ett Ödem eller inte men har också läst om detta...får nog kontakta vet imorron så får de komma och ta sig en titt på detta, ska se om jag kan fota och lägga in imorron....

På några högdräktiga har jag sett som en "slang" som ligger ungeför från armhålan och bak hela vägen mot juvret, jag trodde det var mjölkkanal som fylldes.

Har haft ett sto som fick ett kraftigt ödem under magen när hon var dräktig i åttonde månaden. Enligt min vet kunde orsakerna vara flera, just att hon var dräktig, dålig hjärtverksamhet, nedsatt lever o njur funktion, proteinbrist.
Du gör nog klokt i att ta ut en veterinär som får titta på henne.

Ett av mina ston (som alltid blir ENORM) hade ett år som en "platta" under magen i slutet av dräktigheten. Jag fick förklarat för mig att det kunde bli så på dräktiga ston, och gjorde inte ngt åt det. Hästen mådde bra och jag märkte inget av det, mer än att det såg mkt konstigt ut.

Jag har ett sto som varje år ser ut så - det har aldrig varit ngt annat "fel" på henne.
Vissa ston blir nog bara såna helt enkelt.

Att ston fyller ut vid mjölkkanalerna anser jag mera vara vanligt än ovanligt faktiskt.

Jag fick lätt spel igår kväll då jag misstänker juverinflammation (eller jag håller koll och tempar då hon haft det förut).

När hon började fylla juver så fyllde hon väldigt olikt. Nu är det jämnfyllt men igårkväll hade hon fått ett ödem mitt under magen på den sidan som fyllt lite som var stort som en knytnäve. Dessutom hade hon fått lite temp.

Idag var dock ödemet borta och hon ade fyllt juvren jämt och fint.

Ska prata med min vet men hoppas jag oroar mig i onödan, att storleken ändras vet jag ju men ödemen och tempen är det som stör mig!

Jag håller med om att det är rätt vanligt. Flera av våra ston har under åren haft det. Antingen lite mindre framför juvret och in bit in på buken eller som en hel platta 1-2 cm tjock. Nån har haft så mycket att det är fyllt mellan frambenen också. Det har aldrig inneburit några problem. Det intressanta är att på de flesta har det försvunnit helt under första timmarna/dygnet efter fölningen.

Tror inte du behöver vara bekymrad.
Lycka till!
Hälsn ann

Jag fick lätt spel igår kväll då jag misstänker juverinflammation (eller jag håller koll och tempar då hon haft det förut).

När hon började fylla juver så fyllde hon väldigt olikt. Nu är det jämnfyllt men igårkväll hade hon fått ett ödem mitt under magen på den sidan som fyllt lite som var stort som en knytnäve. Dessutom hade hon fått lite temp.

Idag var dock ödemet borta och hon ade fyllt juvren jämt och fint.

Ska prata med min vet men hoppas jag oroar mig i onödan, att storleken ändras vet jag ju men ödemen och tempen är det som stör mig!

Att du var en sån hönsmamma, hade jag inte trott ;)

Vårt Cortezsto brukar alltid få ganska mycket ödem vid slutet av dräktigheten. Dessutom kan det komma i mindre omfattning även när hon inte är dräktig (dock aldrig innan hennes första föl).
Vad det gäller orsaken har jag aldrig lyckats förstå den, det är då inte proteinbrist hos oss. Hjärta... känns underligt om det skulle vara det på unga och i övrigt helt friska ston som tävlat på hög nivå. Efter att ha sett det på flera av våra ston i olika omfattning och vid olika tidpunkter så har jag nöjt mig med att det är sånt som händer. De verkar inte bekymras av det och förefaller helt friska i övrigt och har fölat och givit di till välskapta småhästar utan problem (bortsett från det vanliga).
Ett tag tyckte jag det var främst mammor med mycket mjölk (extra mycket) som fick ödem men är inte säker på att det finns ett samband.

Olika stora juver har också en del och att de fylls ojämnt är väl mer standard än undantag. Vissa kan förbli ganska olika stora även efter fölning men så länge man kollar att fölis äter ordentligt på båda sidor och att det inte blir förhårdnader så är inte heller det något problem.

Tycker detta är något som mycket sällan kräver någon åtgärd, naturen brukar sköta det bra. Enda gången vi haft trubbel på området var när vi miste ett föl och skulle försöka få stoet att sluta mjölka. Då var vi tvungen att hjälpa henne på olika sätt för att klara av det hela utan mastit.

Med detta sagt är det ju trots allt så att man måste följa sin magkänsla, tycker man det känns obehagligt eller är orolig så skall man konsultera veterinär. Hellre en gång för mycket än.... även om man kan förefalla lite hönsig ;);)

Sen så klart har man en häst med historia och temp skulle jag också bli nojig. Hoppas det reder sig.

Senast ändrad av en moderator:

Att du var en sån hönsmamma, hade jag inte trott

:D När det handlar om djur är jag PETIG! Tror jag ska hålla mig till att skicka sperma till andras ston, jag oroar mig ganska mycket då, så nu när det handlar om mina ston kan du ju bara tänka dig... ;)

Hade vet ute , allt lugnt! är bara lite nojjig:) men man blir ju lätt det och som någon ovan nämt om sitt sto som är enormt så är det likadant här, men vi har inte vad jag kan minnas haft något sto som sett ut så här men det är tydligen ganska vanligt som många av er skrivit. Tack för alla svar! Man blir ju lätt hysterisk med sina "små" mammor:) Att det skulle vara proteinbrist hade jag absolut ingen oro för har stenkoll på fodret och hjärtfel eller liknande trodde jag inte heller, men det var skönt att kolla iaf...så nu väntar jag vidare..........

Vad skönt att allt var bra med ditt sto!
Tyvärr slutade det inte lika bra för mitt sto, hon fick kraftiga diarrer,
stod på olika behandlingar i 3 veckor innan vi tog bort henne med
diagnosen "Baron Gruff".

Jag har sett det på två hästar. Den ena var tvungen att tas bort en månad innan fölning p.g.a hjärtfel, den andra var kraftigt överviktig.

Mitt sto hade det vid båda dräktigheterna och det försvann inom ett dygn efter fölning. Första dräktigheten var hon ovanligt liten och andra enorm och då var det också mer än första gången.

*kl*
Mitt sto har haft ödem till och från i vinter(under buken/magen samt under hakan i ansiktet).Fick sitt första föl 08 och har gett di hela vintern.Magrade av ganska snabbt för ett tag sedan och jag började avvänja ungen.Har lyckats stabilisera vikten nu och ödemen är för tillfället borta.Har tagit alla prover vet kan komma på,pratat med olika kliniker osv..ingen vet exakt vad det kan vara för fel men hon mår bra i alla fall och har gjort hela tiden.Ingen feber eller likn.Inte heller dålig i magen eller liknande..hon är väldigt pigg Proverna visade att hon var fullt frisk! (parasiter,virus,infektion,fästingburna sjukdomar mm..mm..) Nu försöker jag fodra upp henne så gott det går (hon var väldigt tjock i höstas och har därför gått på ganska lite krafft men fri tillgång på hö)

Liknande trådar

Avel Nu väntar vi på djurambulansen som ska ta vårt avelssto till Helsingborg. Högdräktig med beräknad fölning fredag. Juver som börjat...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 817
Senast: phie
·
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 462
Senast: axel
·
V
Hästvård Mitt sto är på 237 dygn idag. Igår hittade jag ett litet ca 1 cm tjockt ödem på magen brevid hennes navel. Va först rädd för navelbrock...
Svar
2
· Visningar
1 236
Senast: Viper
·
E
  • Låst
Avel Hej! Har ett sto som enligt beräknad dräktighetstid ska föla vilken dag som helst. Är dock mycket fundersam på om hon verkligen är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 985
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10