obliquus externus abdominis

psychoflum

Trådstartare
Tänkte höra om någon har erfarenhet av någon häst som har fått problem med den här muskeln efter kolik? Min häst hade kolik för ca två veckor sedan. Jag red honom i förrgår och han var inte rolig att rida. Stressad och mer i luften och överallt annat än där jag vikle ha honom. Igår upptäckte jag att han var rejält öm i skåran vid triceps. Jag trodde först att sadelgjorden klämt där fast att jag har varit jättenoga med att kolla så att den inte ska kunna klämma eller skava nåt. Den är dock ny.. Idag upptäckte jag att han även är öm på magen bredvid skapet på höger sida. Har spånat lite och kollat muskler och ser att just yttre sneda bukmuskeln har sitt ursprung från 4-18 revbenet och det är vid 4 revbenet han är öm på båda sidor(tror jag). Ser ut så om man tittar på bilderna. Det och ömheten baktill får mig att fundera på om även ömheten framtill kan ha med koliken att göra. Vad tror ni??

Sv: obliquus externus abdominis

Bukväggen består inte enbart av en muskel utan flera i laget. Jag är inte veterinär (dock det mänskliga ditot), känns mer troligt att hästen sträckt sig. Vurpat i hagen typ? förutsätter att hästen mår bra i övrigt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka