Objektiv till Sony.

astronaut

Trådstartare
Jag har en liten allmän fråga, har sökt på många sidor men inte direkt funnit vad jag letat efter. Det finns ju åtminstonde några som har en bättre koll på objektiv och kameror här så jag försöker.

Jag har en Sony DSLR-A290 kamera och har bara orginalobjekt: 18-55mm objekt. Men vill utöka objekten med åtminstonde tele och macro. Men har inte funnit något och jag vågar heller inte beställa något objekt ännu då jag vet inte om alla kamerors objekt är "personliga" eller om objekt som passar till Sony innebär att den passar alla Sonykameror? Jag förstår förvisso att canon/nikon objekt inte passar till Sony men bör inte alla Sonyobjekt passa min sonykamera?

För att utöka inlägget lite: hur är det med de externa blixtarna? Är det egentligen bara att "ta vilken som helst"?

Ursäkta ett rörigt inlägg :p
 
Senast ändrad:
Sv: Objektiv till Sony.

Har ingen koll på just Sony, men det brukar ju vara så objektiven passar alla kameror av det märket.

De externa blixtarna har väl olika styrka och kvalitét som är beroende på priset. Men alla externa blixtar från Sony fungerar väl. Man får vad man betalar för helt enkelt..

Det finns nätshopar med bra beskrivning av olika objektiv och andra tillbehör som kan ge dig en uppfattning vad de olika modellerna innehåller.
De flesta bra sidor har också så att du kan välja kameramärke och då få se objektiven till den kameran.
 
Sv: Objektiv till Sony.

Det känns som om jag kollat runt på flera sidor utan att ha hittat något!
Men det börjar kännas lite ljusare om det finns en hel del som passar min kamera :)

Tack för svaret!
 
Sv: Objektiv till Sony.

För att sortera ytterligare när det gäller objektiven kan du börja med att fundera över vad som är viktigast - t.ex. telezoomen eller ljusstyrkan. Dessutom finns det en del teleobjektiv med "fuskmacro", där du får både och. Macrot är inte perfekt men duger möjligen om du håller på att upptäcka fotografering. Det blir åtminstone ett mindre objektiv att hålla ordning på.

Sigma och Tamron har en del objektiv med fattning som passar Sony och båda ligger som regel betydligt lägre i pris än Sonys egna. Och jo som Cattis_E sa: passar de Sony så gör de.

Blixtar är inte min grej dessvärre.
 
Sv: Objektiv till Sony.

Gå in på tex cyberphoto.se och kolla deras objektiv. Där kan du välja att se de objektiv som passar sony. Det är sonys objektiv, några tamron, några tokina och några sigma som passar.

För att sedan läsa lite recensioner och se bilder tagna med objektiven rekommenderar jag fotosidan.se: http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm
 
Sv: Objektiv till Sony.

Gå in på tex cyberphoto.se och kolla deras objektiv. Där kan du välja att se de objektiv som passar sony. Det är sonys objektiv, några tamron, några tokina och några sigma som passar.

För att sedan läsa lite recensioner och se bilder tagna med objektiven rekommenderar jag fotosidan.se: http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm

Ah, där fanns det ju lite mer objektiv än på de sidor jag innan kollat, tack! :bow:

Får passa på att tacka electra1 för svaret, internet krånglade som bara den när jag skulle svara!

Får hoppas att några av dessa objektiv finns på ebay nu då :)
 
Sv: Objektiv till Sony.

Som de andra sagt så ska det vara Sonyfattning på det/de objektiv du köper, då passar de. Sonys egna objektiv brukar vara dyrare (om de är bra förstås)

När det gäller extern blixt så har (eller åtminstone hade) Sony (och tidigare Konica Minolta) en omvänd blixtsko jämfört med alla andra märken. Jag är inte hundra på hur det funkar med själva blixtarna, men om man till exempel ska ha en sladd för att koppla samman blixt och kamera så måste man ha en speciell variant. Det kan ju ha ändrats på de nya kamerorna, men jag tvivlar lite på det. Man får vara noga med att kolla så de passar Sony helt enkelt.

Ang. teleobjektiv så kan jag rekommendera Tamron 70-200/f2.8. Köpte det för några månader sedan (fr. Cyberphoto) och är väldigt nöjd! Riktigt bra skärpa och funkar även hyfsat som makro. Sigmas variant ska ha bättre autofokus, men sämre skärpa etc. så där beror det ju på vad man prioriterar. Tänk bara på att kolla tyngden/storleken om du köper ett lite bättre tele då de kan väga en hel del. För min del är det värt det att släpa runt på den extra vikten, men det är ju inte alla som tänker likadant:D.

Har även Sigmas makroobjektiv 105/f2.8 som också det är bra. Passar bra både som makro och porträttobjektiv. Den lite längre brännvidden gör att man inte behöver gå lika nära motivet som man hade behövt om brännvidden var kring 50mm. Praktiskt om man fotar skygga insekter eller huggormar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: pemma
·
T
IT & mobiler Jag känner mig litegrann som Alice i underlandet, dvs helt vilse. Jag har inga fotograferingskunskaper överhuvudtaget men har nu blivit...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: Fanzia
·
IT & mobiler till hösten ska jag köpa en system och har kollat på några och tänkte fråga vad ni tycker om dessa: Canon EOS 400D Black + 18-55mm Lens...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: Irenes
·
IT & mobiler Ska beställa en Nikon D80 och har två gamla objektiv hemma som jag funderar på om de passar att sätta på Nikon D80. och även om de är...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp