Objektiv till min Nikon D60

Prosit

Trådstartare
Jag river snart av mig håret.... :crazy:
Jag har ju köpt mig en D60, och nu vill jag köpa mig ett objektiv. So far so good. Men eftersom jag kommer få pengar i december till ett dyrare objektiv, så vill jag inte köpa ett svindyrt nu. Tänkte därför köpa mig ett typ Sigma eller Tamron för nån tusing o leka lite med tills dess. Tänkte mig 55-200 eller 70- 300. MEN.....

Nu började jag läsa lite i min bok till kameran, o där står det att jag BARA kan använda objektiv med AF-S och AF-I om jag ska kunna använda autofokus...
Det var en av de sakerna som jag verkligen inte ville sitta o ha problem med när jag köpt min kamera, så jag var noga o frågade att kameran verkligen HADE en autofokusmotor, så man kan köpa vilka objektiv som helst. Jodå, det hade den. Jag behövde INTE köpa objektiv med motor. Och okunnig som man är, trots allt pluggande (pga fibron går typ 1% av det jag läser in i skallen) så litar man på försäljaren som kollade i bok o dator efter den uppgiften.

Tjena :mad: Tydligen så blev jag blåst på det, o nu sitter jag här o har typ 2 objektiv att välja på, varav det billigaste kostar typ 1500-2000 spänn. Det "lek"-objektivet jag siktat in mig på för en 900 kr funkar då inte......... :(

Kan någon hjälpa mig o bena ut VAD för objektiv jag kan köpa till min kamera? Än så länge hittar jag bara de på nätet som jag INTE kan köpa :mad:

Prosit är trögtänkt, inne på 8:e dagen med huvudvärk, på dåligt humör o vill fota hästar!!!!!!!!!

Sv: Objektiv till min Nikon D60

Vad trist att du blev lurad av försäljaren!

Har du kikat på Cyberphoto.se? Om du klickar på objektiv - sök objektiv så är det sen bara att klicka i Nikon och den lilla rutan där det står "Visa endast objektiv med inbyggd motor". Då kan du sen se alla objektiv med inbyggd motor. Den billigaste telezoomen verkar vara en från sigma för ca 1500 kr.

Jag tror cyberphoto har ett av de bättre utbuden i Sverige, så det som finns där är nog vad som finns helt enkelt.

Kan annars varmt rekommendera Nikkors 55-200 VR den dagen du har råd med lite mer (kostar ca 2500 kr), det är väl värt pengarna!

Du kan använda alla objektiv, dock får du bara autofokus med objektiv med inbyggd fokusmotor, när det gäller Nikon(Nikkor) heter de AF-S eller AF-I. T.ex. har du 55-200, varianten utan VR kostar lite mindre än VR varianten och de båda presterar väldigt bra med tanke på vad objektivet kostar. Rekommenderas. Sigmas varianter heter HSM och Tamron har nog inget speciellt namn utan det står bara "har fokusmotor" eller "Funkar med D40/D40X/D60" osv.

D60 är en väldigt bra kamera, du har gjort ett bra val. Tråkigt att försäljaren lurade dig, men köp ett Nikkor 55-200 så får du väldigt bra objektiv till en rimlig slant.

Jag köpte min D60 för 3 veckor sedan och har inte hunnit fota så mycket än. Köpte ett 55-200 Nikkor objektiv och är väldigt nöjd med det iaf. Har inte något annat att jämföra med men det verkar vara ett bra startobjektiv tills man har råd att byta upp sig.

Tack för svaren alla! Ska kolla ordentligt i morgon o se om jag kan få tag på nåt. De flesta hade ju i alla fall Nikkors 55-200 hemma, så då får det bli ett sånt. Inser att jag har mycket att lära när det gäller den tekniska biten, nåt att bita i. Är skitnöjd med kameran så här långt, den tar helt fantastiska bilder :love:

Jag fyller ju 30 i dec, och då kommer jag få pengar av hela släkten för att kunna köpa mig ett bra teleobjektiv :love: Det är därför jag inte vill slänga ut hur mycket pengar som helst redan nu. Men jag får nog bita i det sura äpplet o pynta närmare 2 lökar för objektivet redan nu ändå.

Tänk alla 100 åren då man fotograferade utan autofokusmotor, och tog fantastiska kort.
Jag blir ibland sure på autofokusen för att den inte vill fokusera på det jag vill så det händer ganska ofta att jag fotograferar manuellt.

Tänk alla 100 åren då man fotograferade utan autofokusmotor, och tog fantastiska kort.
Jag blir ibland sure på autofokusen för att den inte vill fokusera på det jag vill så det händer ganska ofta att jag fotograferar manuellt.

Ja, mitt mål är ju självklart att komma dit oxå, men nu i början så har jag inte snitsen som krävs och då är AF mycket användbart. Om nåt år kommer jag säkert utan problem att kunna köpa en glugg utan motor, men inte i dagsläget :( Och vid vissa tillfällen hinner jag inte med, utan då är AF en stor hjälp. Jag vill kunna välja om jag ska använda eller inte, men nu blev ju valmöjligheterna inte så stora.

Hittade en glugg igår kväll i alla fall, en Sigma 55-200 som jag ska kika närmare på idag, en dryg tusing gick den på. Känns som ett vettigt pris. Ev hade Mediamarkt fått in den idag oxå, så det blir en tripp dit. :)

Tamrons 70-300 finns också med af till nikon för 1700 på cyberphoto. Funderar själv på ett sådant.

Ett sånt har jag också köpt, har bara fotat en dag men är jättenöjd!
Betalade 1495.

Jag kan lägga in några :)
Jag har bara haft objektivet 2dar å kameran 2veckor, en nikon D40 så jag är helt nybörjare :D

21993552.jpg

21993500.jpg

21993580.jpg

21993502.jpg

21993503.jpg

21993504.jpg

Bilder, nu vill vi se bilder

Oj, ni måste tyvärr vänta lite. Har fullt upp med packning här, o har dessutom kokat saft o kräm på 8 liter rabarber :crazy:
Åker till John Hickey för en vecka i morgon, så sen kommer ni nog få bilder så ni kräks :rofl: Tar med mig stativet oxå :angel::banana:

Nu har jag fotat :love: Älskar nya objektivet, ska slänga in lite bilder senare när jag haft tid att fixa storleken. :)

Mitt ligger och väntar på mig på postens utlämningsställe, så jag ska försöka åka och hämta det senare idag. Passar utmärkt nu när det verkar bli fint väder och förhoppningsvis ett par dagar på sjön denna veckan!

Jahapp, då var det dags :angel:
BILDBOMB!!!!!!!!!

Ett par favoriter...

galliano1.jpg

galliano12.jpg

galliano8.jpg

kim3.jpg

theone5.jpg

forts...

Tack så mycket, är supernöjd med både kamera och objektiv :love: Nu har jag dessutom börjat fingra lite på inställningarna, och testar med olika ljus, vinklar osv.

Det där var de bästa ur första svängen, har väl en 400 bilder till att gå igenom på minneskortet oxå :angel:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 321
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25