*KL*
Jag är inte objektiv, men jag är subjektiv åt 'andra hållet'.
Jag brukar tycka 'helt ouppfostrad, superjobbig', och andra tycker 'SÅ lydig och fin!'. Jag tycker 'ser bedrövlig ut just nu, ser inte klok ut, som ett hopplock ur reservdelslådan', och andra tycker 'jättefin'.
Osv. Enda jag ge kan hålla med om är att han är svart och snäll
Exteriört säger jag sällan något, jag vet inte riktigt själv, mer än att det inte finns några STORA avvikelser (förutom att han är just för stor), men de där små ser jag ju inte själv.
Rasen som sådan är jag rädd jag avskräckt fler än jag lockat, då jag trycker lite extra på de mer krävande/kanske inte så positiva sidorna.
Minns fortfarande hur jag skrattade när jag hälsat på en hästmänniska från nätet. Hade Viktor med mig. JAG tyckte han varit helt muppig och lyssnat halvsju, visst han gjorde det jag sa ungefär när jag sa det, men inte mer. Sen skriver personen på nätet att 'Alex och hennes SUPERLYDIGA hund Viktor..'. (Och istället för att bli glad tycker jag 'eh vad jämför DU med för monster?' eller om jag faktiskt TYCKT hunden skött sig superfint att 'jo, en bra dag så')
Fast trots att han ser ut som ett spjälstaket, är för stor, har ett rörelseschema som Janne Långben på amfetamin, är VÄLDIGT mycket för mycket, mer än en aning korkad mellan varven, halvdöv och på det stora hela synnerligen hopplös just nu så är han min älskade Viktor ändå, och 'finaste hunden i hela byn' (Det finns inga andra hundar i byn *s*). Och han ÄR snäll, har ett otroligt stabilt 'humörtemperament', vaktar nästan precis lagom (ska bara vakta bilen med) osv. Fast jag nämner oftare DAMP:en, klunsigheten osv.. Tyvärr, borde försöka göra motsatsen lite mer.
Men jag skulel vilja ställa ut honom, för att få veta hur han 'egentligen ser ut' så att säga =)
Tillägg: Jag är generellt likadan med hästarna. Minns när Lillen var i fulaste växaåldern, och jag skrev att han 'såg bedrövlig ut, som om man tagit framdel från en häst, bakdel från en häst och ryggen från en tredje, dessutom rör han sig skräp och har trappat traven i någon buske någonstans. Han är så ful som bara en åring kan vara'. Naturligtvis tyckte jag fortfarande om honom och tyckte han var en 'fin, bra häst' osv, men de ÄR inte alltid riktigt kloka som åringar liksom.
Fick ett SURT mail från hans uppfödare (som väl kanske inte är rätt person säga så mkt av olika anledningar, och för er som hängt med till hälften är hans upff inte Welsh här på sidan, han är född och uppvuxen där, men på pappret är en annan uppfödare, och det var den som mailade) om att hon minsann hört vad jag tyckte om honom, och hur hemsk jag var som 'sablade ner' både min egen ponny och tillika en av hennes uppfödningar sådär och att hon minsann funderat på att köpa tillbaka honom (eh..) bara för det. Så uppenbarligen kan det sticka folk rejält i ögonen med att man tycker ENS EGET djur INTE är perfekt. Samma sak när jag skrev objektivt om araber, att det är jättetrevliga hästar och mycket väl hävdar sig som allroundkompisar på lättklassnivå, men att deras steg inte kan mäta sig med dressyravlade hbl, och siktar man på MSV är väl arab inte bästa valet etc. Då reagerade vissa arabfantaster med att jag minsann inte borde få ha arab, jag inte tyckte om mina egna hästar etc.
Har aldrig förstått det där med att inte kunna se realistiskt på sitt djur, att man erkänner att det har BÅDE styrkor och svagheter betyder ju inte man älskar det ett UNS mindre.