Objektiv kring sin egna hund.

Sv: Objektiv kring sin egna hund.

Zipper är egentligen en rätt dålig hund mentalt, han är ljudkänslig, grymt skott/raketrädd, väldigt mammig och svårt att slappna av när inte jag är med. Men han har en sund kroppsbyggnad (blandras), funkar ihop med alla hundar utan större problem, väldigt träningsbar och men en aldrig sinande energi.

Limbo har en OTROLIG motor, på gott och ont. Han har lätt för att gå upp i varv och kan bli rätt stressad om man inte stoppar honom i tid. Bra extriör med bra päls, vackert maskulint huvud och bra kropp. Dock har han för ljusa ögon och det, enligt domaren "stör uttrycket".

Exteriört har gammeltanten veka mellanhänder. Hon hade bra päls som ung men efter livmoderop. har den blivit alldeles för mjuk, lång och riklig. Hon har problem med sina tårkanaler vilket inte är särskilt kul men inget större problem (med ögondroppar fungerar ögonen perfekt och synen är inte påverkad). Dessutom har hon ett väl litet huvud och lite väl lång rygg. I övrigt har hon bra typ, funktionell fysik och fina höfter.

Mentalt skulle jag önskat ännu mer kamplust och föremålsintresse (även om det redan nu är väldigt bra). Jag skulle önskat en smula mindre förarvekhet, mer "stadga" liksom. Hon har lite för mycket skärpa för att vara en collie, men eftersom hon har fina nerver och har god förmåga att sortera, så är det egentligen inget problem utan ett plus i mina ögon. Annars är hon rätt "perfekt": skottfast, arbetsglad, lättmotiverad, bra av- och påknapp, social men inte flamsig, och på det hela taget en stabil hund. Ett fint MH har hon också gjort.

I övrigt är jag faktiskt rätt sur för att jag inte tog en kull på henne när hon var yngre. :angel:

Så särskilt "objektiv" verkar ingen vara här då superlativen haglar kring vilka goda sidor hundarna har också.

Jag vet bara att jag själv aktar mig för att skriva enbart negativt om mina hundar, då jag många gånger fått höra från folk att jag "inte förtjänar att ha dem", att jag är "elak" osv för att jag bara ser det negativa hos dem.
För mig handlar en objektiv och realistisk syn på sin hund om att se både positivt och negativt med sin hund och därav att jag skrev som jag gjorde.

Åh, nog har min hund brister också.
Skott/ljudrädsla, jaktinstinkt. Inte är hon den vackraste heller, utan mer en medelmåtta (värd en 1a, inte mer inte mindre).
Mer kamplust skulle jag också önska, till träningen.
Och lite mer will-to-please, hon får lätt andra tankar emellanåt när vi tränar.

Jag älskar min hund också, trots hennes brister. Det positiva vinner ju liksom!

Jag hymlar icke med min ena hunds brister, dom andra hundarnas brister har jag inte ens tänkt på, haha!
Dom är isåfall en riktig fjärt i rymden i jämförelse till Nero's och därmed inte ens lönt att fundera över dom.

Åh Nero, Nero, Nero... :angel:
Nero's brister är följande;

* Dåligt kroppsspårk, detta grundar sig troligtvis i att han togs alldeles för tidigt ifrån sin mor samt syskon.
Det resulterar då i osäkerhet när det kommer till nya hundar som han får Träffa. Möte osv går bra, men just hälsningar och sånt.
Han vet alltså inte riktigt Hur han ska bete sig och agerar då väldigt mkt Utåt.
Dock inte med Alla hundar, men dom flesta. Därför är han en väldigt dålig kompis och får inte umgås med "vem som helst".

* Hatar unga valpar. Jag tror det grundar sig i ovanstående.
Han vet Inte Alls hur dom ska tas.

* Lite för hård samt för självständig för min smak.

Vilket då ger;
* Han har inte riktigt samma "Will to please" som t ex gammelhunden.

* ALLDELES för tillgänglig! ALLA människor på denna planet Måste (Enligt Herrn) bli Bästis med Nero!:cool:

Exteriört;
* Han hade gärna fått krympa en eller två storlekar. Han har Väldigt mkt massa.

Hälsomässigt;
* Han skulle (Såklart!) må SÅ mkt bättre utan sin kvallsterallergi.

Men AAANNAAARS så är han Jätte göllig och tjeevliiig vovve.;):rofl:
Näe men ärligt, visst han har sina jävla brister, jag hade knappast gråtit om dom försvann.
Men det är en väldans tur för honom att han har en massa goda sidor som trots allt övervinner dom dåliga (Som ändå går att leva med, trots lite anpassning), för annars vette fan alltså... Hehe.

Senast ändrad:

För mig handlar en objektiv och realistisk syn på sin hund om att se både positivt och negativt med sin hund och därav att jag skrev som jag gjorde.

+ 1 till på det.

----

Jag ser många både bra och dåliga sidor med mina hundar. Dobbisen är lättstressad och kräver en del specialbehandling pga det, även om det ju har sina anledningar i hennes förflutna. Exteriört är hon för liten och feminin tror jag, jag har inte så stor koll på dobermanns men vad jag sett så verkar alla andra vara större och grövre.

Cerberus är exteriört faktiskt riktigt snygg nu för tiden, beroende vilken smak man har då. Afghanen finns ju i både små och större modeller. Men han är på gränsen till för stor, så några centimeter lägre hade inte gjort något. Och så några kilo massa till, då han är alldeles för tunn just nu. I övrigt har han goda proportioner, könsprägel utan att vare en bjässe och är mild och trevlig. Kanske är han lite _för_ mild för att vara hane. Det jag saknar mest är dock lite will to please. Bara en gnutta så där. Afghanen är ju en självständig ras, så egentligen är han bara korrekt enligt rasstandard osv. På 60- och 70-talet var dom ju kända för att vara mer vilda än tama, och lite bättre än så har jag det ju.
Han kan vara skitjobbig och smådra i kopplet ibland, och inövade kommandon åker in i ena örat och ut genom andra - blixtsnabbt. Under uppväxten var Cerberus för övrigt skitful. :D Han såg ut som en lång, smal, finnig tonåring med fötterna utåt.

Zoria är ju för liten för att säga så mycket om. Hon är balanserad med ett sött ansikte och fint valpsteg. Däremot verkar hon ha ett psyke mer som en terrier än en afghanhund än så länge, men eftersom hon är valp hoppas jag att hon ska ändras lite med tiden.

Det största minuset för mig är att i afghanerna finns det i princip ingen inkallning öht. :eek: Det är ingenting jag hymlar med utan jag knallar helt enkelt iväg till en inhägnad i stort sett varje dag. Andra afghanägare får ju göra detsamma, även om många nog har eget hus med inhägnad tomt så dom slipper projektet i det hela. Båda kan komma för att hämta nån godis om dom känner för det, men skulle det komma vilt så har jag inte en chans att avbryta jakten och därför har jag valt att aldrig släppa utan inhägnad eller möjligtvis på otroligt stora områden utan vilt.

Jag kan iallafal börja vara objektiv (något som jag faktiskt ÄR duktig på!)

Bråkas brister; Jag tycker hon är lite lång i ryggen. Saknar lite kamplust i henne. Plus att hon är lite väl signalkänslig för en hettempererad matte som jag.

jag tycker också att Grima är lite lång i ryggen och lite stor för min smak, saknar inte kamplust men hade önskat ett något bättre tillkämpande. Sedan är hon signalkänslig för en kluns som mig, men det är faktiskt något jag anser positivt för att det tvingar mig att läsa henne bättre och göra mig till en bättre förare.

Som hund kunde hon väl ha haft något mer dådkraft, men det är ingenting jag eller hon verkar behöva i vår träning eller vardag.

Ian har jag ganska svårt att se negativt på, han är faktiskt en vad jag märkt hittils en otroligt okomplicerad och bra hund. Jag har haft höga förväntningar på honom som westie eftersom att jag var så noga med vad jag ville ha, han har besvarat förväntningarna och mer därtill! Han är dock något signalkänsligare än Grima, eller har svårare att "komma över" om jag har surat på honom och jag kunde önska att han vore lite okänsligare där. då var Harley bättre på så vis. Han är dock bara ett år och utvecklas fortfarande, så det är lite svårt att säga mer exakt hur han är :)

Jag vet bara att jag själv aktar mig för att skriva enbart negativt om mina hundar, då jag många gånger fått höra från folk att jag "inte förtjänar att ha dem", att jag är "elak" osv för att jag bara ser det negativa hos dem.

ok. jag noterade bara vad ts frågade efter. Jag är också hyfsat objektiv ang. min hund. Precis som du så kändes för mig fel att bara skriva det negativa, men så såg hur "alla andra" strödde superlaativ över sina hundar.

jag var enfaldig nog att tänka att det var bristerna som ts frågade efter. Jag har massor av beröm att ösa över min hund också.

Vill bara förtydliga det. :cool:

/Priffe som läste ts uppmaning bokstavligt

/Priffe som läste ts uppmaning bokstavligt

+1 på den.

Red_Chili; Och? Du tycker väl du förtjänar dem? Du är ju inte elak mot dem? Varför i hela världen skulle inte du kunna skriva ut dina hundaras brister enbart på ett forum? Det är väl skitsamam vad folk tycker om det sen? DU gör väl vad som är bäst för dina hundar och dig? Och "akta sig för att skriva negativt" , hur ska du kunna få hjälp då? Hur ska ni utvecklas om du inte kan skriva om dina hundars brister utan att vara rädd för att få "påhopp"?

Till TS,

Min hund är, enligt rasen för liten och "gänglig" för att vara setterhane. Han har inget föremålsintresse, vilket kan vara oerhört frustrerande ibland, vilket också gör att han i i träningssammanhang kan vara svårmotiverad. Han är vääldigt "mammig" och osjälvständig. (Samtidigt som han kan vara självständig i situationer han är bekväm med)Han är, i mitt tycke, lite för mjuk och mesig. Känslig.

Den lilla dras med skotträdsla, och pga påkörningen rädsla för bilar/trafik. Hon har dock storhetsvansinne när det väl gäller. (Hon skulle lätt sätta tänderna i en inbrotttjuv!) Då tror hon hon är mycket större och starkare än hon är. Svårmotiverad i träning, men jag tränar inte med henne så jag vet itne om jag tycker det är så negativt egentligen eftersom hon har all vardagslydnad.

* ALLDELES för tillgänglig! ALLA människor på denna planet Måste (Enligt Herrn) bli Bästis med Nero!:cool:

Det här är en egenskap jag också tycker är jobbig med Ian, fast det egentligen är en bra egenskap! Grima är perfekt där, hon hälsar gärna och blir gärna klappad, men är aldrig "in your face". Ian hoppar upp i folks knän och pussar dem, klättrar upp på benet och ska ha uppmärksamhet "hej här e jag hej hej HEJ HEEEEEJ!!!!!"...Jag föredrar hundar med åtminstone LITE integritet :D

Aliide ville att man skulle skriva objektivt kring hundens brister.

Så särskilt "objektiv" verkar ingen vara här då superlativen haglar kring vilka goda sidor hundarna har också.

Jag vågar inte längre skriva minsta negativt om vrålapan. Det är svårt nog att övertyga folk som känner honom att han inte alls är så besvärlig längre, eftersom de redan har en bild av honom, så att övertyga folk som bara sett våra skräckhistorier är nog än värre.

Jag vågar inte längre skriva minsta negativt om vrålapan. Det är svårt nog att övertyga folk som känner honom att han inte alls är så besvärlig längre, eftersom de redan har en bild av honom, så att övertyga folk som bara sett våra skräckhistorier är nog än värre.

men din apa är vad jag skulle uttrycka "ett särskilt fall". Du skall inte skriva om några brister alls vad gäller honom eftersom du redan gjort det tillräckligt. ;)

Jag vågar inget skriva om skäggmumrik av precis samma orsak. Däremot skall det bli kul att en dag i framtiden kunna skriva en nykter och objektiv bedömning kring hennes goda egenskaper.

Men det dröjer ett tag till är jag rädd.

Pust!

Om jag objektivt ser på Frida så ser jag en vackert byggd hund lagom i storlek, härliga färger, lagom lång mjuk lockig päls, vackert huvud och vackra ögon, korrekt i sitt benställ (hmm hästtermonologi men ändå) muskulösa bakben, lätt för att bygga muskler.

Hon är positiv, lättlärd och arbetsvillig, älskar barn (otroligt tålamod) finns tendenser till vall, spår, skydd, drag och service även visst mått av jakt (bara att välja vad man vill utveckla) hittar inte på bus inomhus utan sparar energin till man kommit ut, går utmärkt att lämna ensam.

Lättfödd, frisk.

Brister
när kopplet sätts på stängs öronen av (så hon går oftast lös när jag inte orkar ta tag i det)

Kul tråd! :)

Hanko: För låg bak, lång i korset och över ryggen...typsik utställningsräka, avsaknad av dådkraft i vissa situationer, lyssnar inte i alla lägen.

Frasse: Kan inte mycket om labradorens extriör...men han ser ut som en labrador iallafall. Han kan bli väldigt låg, är väldigt signalkänslig, tar åt sig om man skäller på schäfern.

Min Kille:

Exteriört: Det jag kan säga direkt är att han ibland kan "tappa svansen" alltså, låta den hänga rakt ner när han står och tittar på nåt (t ex nån som lagar mat). Han har tyvärr gått och fått vinternäsa:cry: (dåligt pigmenterade nosar är nåt av det fulaste jag vet). Sen tror jag han har lite "dåligt" med päls ur utställningssynpunkt, men perfekt mängd/längd/kvalitet enligt mig.

Mentalitet: Väldigt många av hans mentalitetsdrag är bra i vissa fall, och sämre i andra.

Han är lite försiktig av sig, står gärna och funderar en stund innan han tar beslut. Trevligt när det hoppar ut ett rådjur framför honom, sämre i lydnadsträningen, då momenten tenderar att bli lite långsamma.

Vek. Skulle aldrig svara upp, eller starta ett bråk, men han skulle gärna kunna ha lite mer "go"

Golvrädd.

Rädd för barn.

Ganska mattebunden. Försvinner inte, men grenar som sök, rapport osv är att glömma. Kan bli gnällig om han ser mig gå iväg

Lätt att ge upp. Nu jämför jag med brukshundar, då det är sådana jag ofta umgås med. Han har inte det där drivet att försöka om och om igen fast han inte lyckas, man måste liksom sopa banan lite åt honom för att han inte ska ledsna..

knapp

Jag måste va ovanlig då som rabblat både plus & minus direkt när nån med fin tik ringt & frågat om mina hannar. Jag kör på att upplysa om allt allt jämt, samma lite för ärliga taktik jag kör på i vardagen öht kanske :angel:

Mina vavvor då:

äldste:
-för vek för rasstandarden, hade önskat mer tuffhet, särskilt med mig som förare då jag är van vid mkt starka hundar och har fått lägga om helt för att inte trycka ner honom.
-lite för stor (max 3 kg, han ligger under men inte med så mkt)

+vansinnigt följsam & observant på min vilja, jag kan i princip viska hans namn när jag är i ett annat rum så kommer han.
+arbetsmyra när han gillar aktiviteten (läs agility)
+bra i hundmöten & bra med nya människor, hälsar utan att vara påträngande
+fina bra ansatta öron, bra rörelser, bra päls etc etc.. han har legat som hunden bakom certet några utställningar nu.

Lillen:
-för vek
- för liten enligt mig.. 13 hg är för litet i mitt aktiva liv, han orkar inte lika mkt som den stora, blir frusnare etc
-skjuter upp ryggen när han går
-inte så glad i främlingar
-rätt korkad
+extremt gosig & trevlig hemma
+kärnfrisk verkligen... hans mage tål verkligen det mesta, inkl nästan ett helt grisöra :eek:
+fint huvud, teckning, bra päls

Ett axplock på småttingarna!

Leonbergern:
-lite stor
-saknar vakt i princip
-inte så bright..
-fransysk fram
-lite bakhög (eller vad nu korrekt term är på hund :D )

+mkt mkt snäll

Jag skriver annars under på att många verkar vara totalt hemmablinda vad det gäller deras djur. När jag var djursjukvårdare tyckte jag att de som sa "Lilla Fifi är SÅÅÅ snäll" i princip alltid hade en symaskin i kopplet. :cool:

Jag skriver annars under på att många verkar vara totalt hemmablinda vad det gäller deras djur. När jag var djursjukvårdare tyckte jag att de som sa "Lilla Fifi är SÅÅÅ snäll" i princip alltid hade en symaskin i kopplet. :cool:

Haha, ja, det är oftast dom som brukar ha dom värsta hundarna tycker jag. Härute i byarna så är det alltid dom hundarna som deklareras som världens snällaste, som hänger i kopplet och hugger efter mina vid hundmöten.
Själv har jag koll på vilken typ av hundar som alla mina fungerar med och inte, och är ärlig om det också. Det brukar fungera lättast så tycker jag, även om jag OFTA får stå på mig länge, länge för att få folk att förstå :crazy:
(Min hane visar dom uppenbara och normala tecknena på glädje/upprymdhet/nyfikenhet när han vill slåss, efter att ha blivit utmanad av "världens snällaste Pluto", folk förstår inte att lyssna på mig och inte släppa fram sin hane då.)

Leonbergern:
-lite stor
-saknar vakt i princip
-inte så bright..
-fransysk fram
-lite bakhög (eller vad nu korrekt term är på hund :D )

Jag bara älskar ärliga beskrivningar. Här pratar man inte i skägget inte :rofl:

Aliide ville att man skulle skriva objektivt kring hundens brister.

Min dv.schnauzers brister är följande:

Något lång rygg

Vek

Skäller när han blir rädd för andra hundar

Svårskött päls med alltför mycket underull

Du uppfattade min tråd helt korrekt. I den här tråden kan man få vara ärlig och vräka ur sig brister man upptäckt på sina hundar :D

Folk får givetvis skriva att hundarna är bra med, men ville inte ha någon "skryt"-tråd.

"Min hund är lite sån, men förutom det så är den bra på detta, sen på det, sen älskar jag hans, sen när han gör det, han klarar av det och han är så perfekt."

Så jag hoppades på att alla inte skulle vara fööör positiva med sina hundar :o

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 263
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv... 2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka