Obekväma sadlar, finns det hopp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Supersonic_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 995
S

Supersonic_

Har en sadel hemma nu på prov, en helt ny. Men den är så håååård! Jag får ont i rumpan :(
Kommer jag vänja mig vid den och bli mer tålig eller är det bara att gå runt med plåster på rumpan eller byta sadel?

Hur har det varit för er andra med hårda sadlar? :eek:

Sv: Obekväma sadlar, finns det hopp?

Tyvärr brukar hårda sadlar, fortfarande vara hårda.. vet en del sadlar på ridskolan som varit med i flera år och de är fortfarande hemskt hårda och obekväma att rida i.
Jag skulle nog se mig om efter en ny sadel om möjligheten finns, om jag vore du...

jadu, dom plankor man suttit på har man inte kunnat göra så mycket åt då det var en ridskolehästs sadel.. jag har då använt en seatsaver, gelepad i sadeln..
men man bör kunna lägga i ny stoppning, hör med sadelmakare/nån som stoppar om sadlar =)

Så det verkar inte bättre, man blir inte härdad? :(

Jag tycker det blir något bättre, däremot ska du inte lägga pengar på en dyr sadel som du får ont av. Lite får man tåla om det är den enda som passar hästen och man inte har råd med en ny/dyrare skönare, men om den är hyfsat dyr tycker jag du ska leta vidare.

märken som e mjuka:
Frank Baines, Albion, County, Glpbus (inte jättemjuka men mittimellan) , Morris & Nolan, Stubben Maestoso

så man kan inte stoppa om sitsen? det borde man juh kunna göra lika lätt som man stoppar om bossorna tycker man =/

Jag var van vid Prestige, så när jag köpte min Passier så tyckte jag den var ganska hård i början, men jag vände mig snabbt vid den. Stubben-sadeln som jag provade däremot..... Den orkade jag inte ens skritta i, jag hoppade ner omedelbart, det gjorde skitont!! Har man inte så mkt fett på rumpan så sticker ju sittbenen ut ganska mkt och då kan man inte ha en hård sadel.

Numera har jag bara Prestige-sadlar, dom är mjuka och sköna. Albion är också helt okej.

Jag hade en Siegfried MF ett tag. Tyckte inte den var särskilt hård eller obekväm och då red jag ändå på 2 h-uteritter i den. Å andra sidan är jag van vid westernsadlar och bra sådana har just ingen stoppning alls i sitsen. Men den bekvämaste engelska sadeln av allround eller hoppmodell som jag har ridit i var min förra hästs Hubertus Flexline.

Nja,... Vissa märken vet jag att man kan göra det på, men oftast får man isf specialbeställa det från själva tillverkaren.
Dessutom är det dyrt och alla sadelmakare kan faktiskt inte göra det heller.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025