Obegränsad tillgång på hö för unghästar?

F

Fridis83

Min unghäst är 1,5 år och en riktig "höätare"... Hon skulle lätt kunna tugga i sig 10-11 kg hö varje dag men får bara ca 8-9 kg. Det sägs ju att hästar som växer skall få fri tillgång till hö, men samtidigt vill jag inte att hon skall bli fet, för tillfället är hon helt perfekt i hull. Hon får ca 1,75 kg krafft groov, kommer öka lite när det blir kallare ute. Vad tycker ni, skall jag ge henne så mycket hö hon vill ha eller skall jag behålla den foderstat jag har nu?

Sv: Obegränsad tillgång på hö för unghästar?

Det beror ju på en herrans massa saker.

Vad är det för häst (ras, storlek)?
Vad har du för värden på höet?
Varför vill du ge kraftfoder om behovet skulle täckas upp av grovfodret?

jag har gett min unghäst så mycket hö hon vill ha och sedan gett kraftfoder om det behövts.
hon har hela tiden glatt mumsat i sig mellan 12 och 20 kg hö per dag. är i fint hull, inte fet.
(halvblod, haft henne sedan hon var 1 år och hon är nu 2,5.)

Hon är ett halvblod, just nu ca 1,50 hög. Vet inte värdena på höet i år, men förra året räknade Krafft ut foderstaten till 8 kg hö + 2 kg krafft groov. Känns som om vi fick in liknande hö i år så det är nog ungefär samma värden som gäller (52+8,2) Vill helst inte ge henne mer än 8 kg hö/dag eftersom hon fick kolik i våras... Fast hon kanske borde få så mycket hö hon vill ha?

Om ditt hö har ett bra innehåll både vad det gäller protein, energi, kalcium och fosfor så låt henne äta det hon vill. Hon behöver kanske inte så mycket kraftfoder alls. Möjligen lite extra protein för att kunna växa bra. Jag ger sojamjöl (selen/e-vitamin kanske med).

Jag tycker inte att du behöver oroa dig för att hon skall bli fet. En häst med fri tillgång blir harmonisk och äter lugnt och avslappnat. Unghästar har inga problem med fri tillgång, men vuxna hästar som tidigare har fått snålt med grovfoder kan bli väldigt glupska och vräka i sig och därmed bli feta. Har en vuxen ny häst i hagen som jag inte vet vad jag skall hitta på med, då unghästen behöver fri tillgång. Får väl se om fetknoppen lugnar sig snart.

Man har faktiskt kommit fram till att samma gäller människor. Små barn som får äta när det är hungriga (och ammas länge och när de vill), de lär sig att också sluta äta när de är mätta. De lär ju sig att man inte behöver oroa sig för maten. Det är de som växer upp till smärta vuxna. Detta läste jag i tidningen i förra veckan och det är ju så självklart egentligen.

Hälsning Maja

Om hon fick kolik skulle jag hellre ge större mängd grovfoder och mindre kraftfoder.

Jag tycker det låter som en liten mängd hö. Har en lättfödd ponny som går på 9kg per dag och hon är inte ens unghäst. Men det beror ju mkt på höet (min får inte kraftfoder alls). Jag tycker det är bättre att i nmöjligaste mån låta hästen äta så mkt grovfoder som möjligt. Bara täcka upp med kraftfoder där det behövs. Spec med en unghäst så att den inte skaffar sig ovanor pga otillfredsställt tuggbehov.

Eftersom du har en växande unghäst så tycker jag absolut att du ska göra en analys, det tjänar du på i längden. Det kan från år till år skilja en del på näringsvärden även om det är samma vall.

Nu lånar jag eran tråd. Jag skulle ge fritillgång om jag var du. Jag har samma problem som dig Stopek. Mina 2 hästar går på lösdrift men min stora unga kille behöver betydligt mer hö en min lilla tjocka som bara behöver titta på höet för att växa, hon äter dessutom allt som finns i hagen, till och med svamp, har ni hört nå liknande? Jag trodde inte hästar åt svamp!
Jag passar på att lägga ut hö i hagen medans jag rider lilltjockis, och han får mer havre. Men jag antar att det inte finns någon riktigt bra lösning förutom automatiska foder"maskiner" men det är överkurs. Ni får gärna hojta till om ni kommer på nått genialiskt.

Jag är absolut inte den kunnigaste inom foder, men jag tycker att en växande häst ska få så mycket grovfoder den kan äta. Har aldrig sett en för fet 1.5 åring. Dra hellre ner på krafftfodret om den har lätt för att få kolik.
Mina hästar som är lika gamla som din äter 15-18 kg hö om dagen + 1,5kg kraftfoder. De måste ju få mat så att de kan växa.

Man kan ju dela av hagen och placera den som behöver äta mer i en del där grinden öppnas efter x antal timmar så att den kommer ut till den andra hästen. Men då behövs ju en automatisk grindöppnare.

Blir nyfiken på vad du ger dem i kraftfoder om dina hästar får 15-18 kg hö + 1,5 kg KF per dag... Låter himla mycket tycker jag! Eftersom min lilla pålla står på ett ställe där det inte finns ngn möjlighet att se till så vattnet inte fryser på dagarna så vill jag undvika att slänga på henne för mkt hö (kolikrisken!). Just nu får hon ca 9 kg hö, 2 kg krafft, 1/2 dl minraler, betfor + vitlök opch lite olja (för att smörja tamarna!).

Den ena ettåringen som har gått med infektion hela sommaren och fram till nu har haft svårt för att ta sig i vikt, får 1kg krafft groov och 1kg Red Mills foal & yearling + fri tillgång på hösilage där jag skulle tippa på att han knaprar i sig mellan 17-20 kg om dan. Detta är en häst med enormt proteinbehov då han är tanig och har svårt med hullet samtidigt som han växer. Så vi låter honom äta så mkt han orkar.

Den andra ett åringen får 1kg havre och 0,5kg red mills + fri tillgång på hösilage där jag skulle tippa på att hon får i sig mellan 12-15kg om dagen.
Denna häst kräver inte lika mycket mat och blir lätt mätt. Hon håller hullet bra. Men jag vill endå ge henne de bästa förutsättningarna i hennes tillväxt så därför får hon fri tillgång på hö.

Båda är glada och har alltid något att pela med om de vill, vilket jag tycker är viktigt med unga hästar. Hoppas du fick veta det du ville...

Jag skulle vilja föreslå att du ger fri tillgång och se hur det går. Men kan du inte så kan du inte, och då förstår jag inte ditt problem .

Cilva skrev:
Man kan ju dela av hagen och placera den som behöver äta mer i en del där grinden öppnas efter x antal timmar så att den kommer ut till den andra hästen. Men då behövs ju en automatisk grindöppnare.

Det finns alltså automatiska grindöppnare??? såklart, det finns ju allt. Men nå tips på vart man finner en sådan, eller är det bara att gå ut i garaget och bygga en liten tidsinställd robot(vore ju inte omöjligt):idea:

Sorry att jag lånar tråden

Tack för svar! Känner personligen inte till ditt foder (Red Mills foal & yearling), är det bättre än krafft tycker du? Det kanske är dyrare...? Att dina hästar får så mkt hösilage kan jag mkt väl förstå eftersom dte inte är lriktigt lika näringsrikt som vanligt hö. Mitt problem ligger i att min häst vill äta mer hö än hon får, är det fel av mig att styra det så när unghästar egentligen skall ha fri tillgång? Eftersom hon är blank, bra i hull och har torra och fina ben så mår hon ju uppenbarligen bra... Men gär jag fel som inte låter henne äta mer än sina 8-9 kg hö per dag?

Jag skulle:

1) Göra en höanalys
2) Ge fri tillång på hö
3) Fylla upp med kraftfoder om höanalysen visar att det behövs.

Mitt halvblod som förra vintern var 4 år och reds lätt till medelhårt 4 dagar per vecka åt då:
18 kg hö
1 kg Krafft groov
½ kg Krafft Sport
½ kg betfor
+ mineraler och jäst

Trots stor hömängd blev han inte fet. Tycker defenitivt att du ska ge mer hö, särskilt som din häst haft kolik.

Hupp, missade dn egen kommentar!

Din häst mår säkert bra av den foderstat du har, men ur ekonomiskt synvinkel borde det bli billigare att ge mer hö. Tänk på att om man ber Krafft göra en foderstat åt en, så ser de självklart till att man ska ge av deras foder...

Har mycket bra hö och min Welsh Cob unge (1,5 år) får fullständigt fri tillgång...och hon äter i runda tal runt 20 kg/dygn. Hon får 2 dl helhavre, 3 dl kornkross, mineraler och linfrökuber utöver höt. Plus att jag ger henne morötter i käket. Jämför man med 9-åringen som inte äter mer än ca 10 kg/dygn (även hon har fri tillgång men vill inte ha mer helt enkelt) och hon får samma kraftfodergiva utom havren...och hon jobbas ca 5-7 timmar i veckan.

Fridis83 skrev:
Tack för svar! Känner personligen inte till ditt foder (Red Mills foal & yearling), är det bättre än krafft tycker du? Det kanske är dyrare...? Att dina hästar får så mkt hösilage kan jag mkt väl förstå eftersom dte inte är lriktigt lika näringsrikt som vanligt hö. Mitt problem ligger i att min häst vill äta mer hö än hon får, är det fel av mig att styra det så när unghästar egentligen skall ha fri tillgång? Eftersom hon är blank, bra i hull och har torra och fina ben så mår hon ju uppenbarligen bra... Men gär jag fel som inte låter henne äta mer än sina 8-9 kg hö per dag?

"Mitt" foder är inte så vanligt så kanske inte så konstigt om du inte hört talas om det. Tycker att Krafft är ett utmärkt foder, men detta innehåller mer protein och därför valde jag till det. Det är dyrare än krafft, dock innehåller det mer av det som jag vill ha, så jag får "mer" för pengarna känns det som.
Vårt hösilage är visst näringsrikt, dock är det ju blötare och då får man ju lägga till några kg.

Det är inget som säger att unghästar ska ha fri tillgång till hö. Tycker du att hon är i bra hull, blank och fin i pälsen och ser pigg och glad ut, så tycker inte jag att det är några problem. Men det e ju svårt att sitta och säga något över internet om en häst man inte ens har sett. Du känner din häst bäst och ser på henne att hon mår bra. 8-9kg är inte FÖR lite, men det kan nog ökas utan problem för fettma och dyl.

Jag ger min 1½ åring 12 kg hö minst per dygn. Sedan får hon 0,8 kg lucern pellets och 0,6 kg betfor

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 541
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 499
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama