Okej, är det ett problem hos katter med ärftliga sammanväxningar t ex?
Ett föl har ju inga 'kullsyskon', och det är antar jag generellt mycket svårt att avgöra om en invärtes deformering berott på genetikens elaka slump, eller just nedärvt? Alltså vid ett förstagångsföl som dött?
Sen, jag tror att det praktiska gör att det oftare obduceras mindre djur? Att få en häst till obduktion är både kostsamt och i viss mån krångligt. Nu såhär sommartid är det dessutom inte helt enkelt att förvara kroppen tills den kan transporteras heller, är ju inte 'bara' ta kroppen i bilen eller lägga den i frysen sålänge liksom. Sen spelar kanske kostnaden in, vet inte vad det kostar att obducera varken en kattunge eller ett föl, men bara destruktionsavgiften efteråt skiljer sig ju enormt åt.
Vet jag tänkte på just det praktiska ang när fbl dog. Han dog ju inne på djursjukhuset, 'vägg i vägg' med SVA praktiskt taget. Så var ju inte varken praktiskt besvärligt eller kostsamt att få 'iväg' till obduktion. Nu vet jag inte vad obduktionen kostade, antagligen en hel del då det blev en utökad med specialanalyser osv, men sen kostade själva destruktionen efteråt typ 2 000 (minns inte, har fakturan nånstans).
Och jag vet jag om det nu tvunget skulle gå som det gick
så ändå 'bra' att han dog inne på djursjukhuset och inte 'hann komma hem'. För hade han dött hemma hade det ju blivit ett ganska stort och dyrt företag att få in honom till obduktion ens.
Nu är ju ett föl lite lättare, men ändå krångligare än en hund eller katt, eller dito unge. Tror det spelar in med, de flesta klarar nog att åka in med en skokartong med en död kattunge i, medan de har svårare att åka in med ett dött föl invirat i en filt?