Obalans i släp

J

Jeeves

Någon som är kunnig på transporter? Ska man behöva balansera hjulen på ett nytt släp - boggie ( ej "äkta" boogie m 4 hjul i a f )? GÖR man det ö h t på släpdäck:confused:

Det gick väldigt smidigt de första gångerna vi körde med det men igår så var det väldig obalans när man kom upp i strax över 60:(
Har en Volvo Cross Country som dragbil, 04:a. Det KAN ju vara obalans i bilen förstås men i så fall märks det bara när man drar för där är inget konstigt med bilen när man kör över 60 utan släp.

Någon som har en teori? Vanliga fel på Cross countryn resp BOJ släp etc etc?

Sv: Obalans i släp

det var väl ngt test för ngt år sen som redovisades i Hästmagazinet, där det konstaterades att blandannat BOJ släpen fick oerhörd obalans i hastigheter över 64 km/timman. andra märken också. Bäst i det testet var UME.

Den enda gång jag känt någon egentlig obalans i släp som inte haft med väder och vind att göra har det varit med ett släp som haft en krokig dragstång. Dvs någon okunnig som backat släpet och "knutit" ekipaget så att dragstången blivit krökt. Resulterar i ett väldigt slingrigt släp.

Ja det här släpet är ju sprillans nytt och det är bara jag som kört det så nej; ingen har backat oförsiktigt med det. Kan kanske vara ngt fel vid tillverkning - fortsätter det efter bytet till dubbdäck på både bil o släp så blir det en tur till BOJ fabriken:(

Ang testet så har jag haft BOJ nu i flera år och aldrig haft problem med obalans förr. Det senaste släpet var tillverkat -06 och detta är som sagt nytt så jag undrar vilken årgång de har gjort testen på?

Hur är det - har någon av er behövt balansera däcken, rikta dem eller vad det nu kan heta, på era släpar?

Är inte kunnig på transporter och vet inte om man balanserar däcken på dem...
Men den enda gång mitt förra släp kändes svajigt var när jag körde precis runt 80 km/timmen, inte när det gick saktare eller fortare (vilket det ju inte får göra men, hm... :o )
Detta berodde i varje fall på att stötdämparna bak på min bil, Volvo 850, var dåliga. Efter byte av stötdämpare kunde jag lugnt köra vidare i laglig hastighet ;)

Jag är på min 3:e Boj-vagn nu och ingen har varit obalanserad - tvärtom!
Balansering av släpdäck har jag ingen koll på faktiskt, men det låter sunt. Gör man inte alltid det när man lägger däcken på fälg?

Tack för era svar! Man kan kanske be snällt att däck-killen kollar om stötdämparna på bilen verkar dåliga, när han ändå har den upphissad för däckbyte?:o

Får köra så lite som möjligt med släpen fram tills dess:(

Jag balanserar ALLA däck varje år(vid omläggning till sommar resp. vinterdäck) för under en säsong tappar man nån vikt. Man ska ALLTID balansera däck, kostar så lite, typ 50lappen per däck. Kör man med obalans kan bilen/släpen ta skada i drivknutar, styrstag, lager etc etc.....och att laga det är mycket dyrare.

Jag har bildäcken på fälg, dvs de kränger inte av däcken varje gång dubb rep sommardäck ska på men däremot till släpen har jag bara ett set med fälgar så där får de kränga av o på. Spelar detta ngn roll i sammanhanget?

Nu kommer en dum fråga:o ( ytterligare en...) hur gör de när de balanserar hjulen? Är det väldigt mycket mer tidsödande så att man måste förvarna verkstaden om att man vill ha det gjort tro?

Tack för ditt svar förresten!:bow:

Nej, balansering är en enkel manöver där de hänger in hjulen i ett "skåp" på en snurrande axel som känner av hjulets balans.
Maskinen stoppar efter en liten stund och "Berättar" vilka vikter som ska på vart på fälgen.
Sedan startar man om och kollar så att allt blev bra.
Tar kanske 2 min/hjul?

Då får vi hoppas att han har några minuter extra att lägga på det:)

Jag tror att de alltid balanserar däcken om man lämnar in dem för att byta dem på fälg. Det har alltid gjorts automatiskt när jag lämnat in iaf.

Liknande trådar

Fordon Vi tittar på bilar och har hittat en Volvo V40 D3 på strax under 10 000 mil. Det verkar vara bra pris på den vi tittar, men tänkte höra...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 972
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 697
Senast: Jesna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama