Obalans i magen efter Metacam?

Polly_Mulle

Trådstartare
Min häst åt Metacam i 9 dagar efter klinikbesöket (knäledsinflammation) och blev lite kass i magen, inte rinnande, men bajset är ljusbrunt och går i miljoners smådelar bara man tittar på det i princip, inget kul alls att mocka. Boxvila med sjukhage till detta gör ju att han inte rör på sig som han brukar.
Nu är det snart tre veckor sedan han var klar med medicinen men magen är fortfarande inte vad den borde vara? Några tips?
Är det bara att vänta och hoppas på att den hämtar upp sig, speciellt när han får gå i större hage och kan röra på sig mera (få igång magen?) eller kan man hjälpa honom på något sätt? Äter bara några nävar kraftfoder om dagen plus lite betfor (liten mängd men ser så mkt ut med massa vatten :angel: ). Har lite Probimin hemma med mjölksyrebakterier, kan det vara något? Fil? Andra tips?

Sv: Obalans i magen efter Metacam?

Probimin är bra, annars är en kur med Kr*fft mag-tarm ett säkert kort. Många använder Provivia för att få hästens mage att stabilisera sig och andra kör med A-fil. Så det är nog bara att prova sig fram vad som passar ens egen häst bäst.
//marti

Proviva bör ju vara lätt att få i hästen iallafall. Mina ÄLSKAR den med jordgubbssmak :D !

Eftersom du har probimin så kan du ju köra på det. Jag har provat både det, A-fil och Microbalans. Det som jag tycker givit sämst resultat är Microbalans.

Okej, men då kör jag på det och har fil som plan B. Tack så mycket!

Han äter i stort sett ALLT så det var nog dagens minsta problem :D jordgubbssmak uppskrivet!

Jag hade först och främst (av de preparat du måste köpa) provat Proviva eftersom att det är så lättillgängligt och billigt!:)

På mina 2 hästar har det gett helt otrolig bra effekt:love:
Fast de föredrar nyponsmak;) :d

Har varit med prcis om samma sak nyligen.. Men min häst fick skut vätskebrist och nästan kolik pga det.. han bara låg.. :( Men han är fortfarande inte helt 100 i magen.. Och det är åndå... nån månad sen.. 1 ½ kanske.. Jag fråga vet. men de sa att det tar alltid lång tid för tarmen att komma i balans igen.. (ATG- kliniken..)

Så illa är det inte med min men tyvärr tror jag inte att han är frisk ännu, han ser halt ut, kanske hade vart lättare om han inte övat bocksprång och kort galopp så fort han kommer utanför stalldörren, å-bes på fredag...

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar