Oanad jaktförmåga

Gnist

Trådstartare
Har den äldre jämttiken visat på idag, då hon som en vrålande furie jobbat på 2 lodjur några timmar idag.

Tyvärr drog de sig till oländig terräng och vi kunde inte följa efter där, så än en gång klarade de sig undan, men geten som vi har här i byn är nu ensam igen för nu har dessa 2 lodjur tagit båda hennes fjolårskid.

090314-geten-ensam-2.jpg

Lyckades inte komma i fotoläge heller för att få vare sig hund eller lo på bild, men en trött och nöjd jämte fotade jag sedan vi kommit hem igen :)

090314-molly-efter-1.jpg

090314-molly-efter-2.jpg

Att hon har mycket mod i sig vet vi ju sedan hon testades på nalle, men där räckte inte rovdjursskärpan riktigt till för att klara provet. Tydligt är dock att skärpa för att ta sig an 2 lodjur finns i henne i alla fall =
smile10.gif

Måste också säga att jag är rätt avundsjuk på både lodjur och hund som så lätt tog sig fram genom snön.. Jag sjönk ju ner till midjan några gånger och mest hela tiden gick åt att pulsa i lårdjup snö vid spårandet. De däremot hade inte sjunkit ner speciellt mycket alls..

090314-molly-lospar-1.jpg

Sv: Oanad jaktförmåga

förstår dig!! pulsa i snö är inte det lättaste, vi var på promenad idag och såg lodjursspår som visade tydligt att missen försökt ta en hare.

Men kunde inte följa spåret trotts stor nyfikenhet på grund av midjedjup snö och lågskor.

Kul att det går så bra med hunden!! :bump: jag längar som galen till nästa säsong som vi ska sätta ett STORT hartema på! :D

P.S.

Vilka fina bilder du tar i vinterlandet!

Läckert!:)

Hade varit kul att få se mer actionbilder, men förstår att det inte är lättast att fånga i det här läget.;)

Ja, visst är det så och precis som det mesta av statens vilt så finns en jakttilldelning av dem = man får inte jaga dem hur som helst, utan alla som jagar lo måste vara föranmälda till lst innan jaktens början och ha alla papper från dem klara för att öht få jaga dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka