o upptäckt talang

ZanMiguel

Trådstartare
Det var ändå ganska lusigt.. efter som Micke bara har gått hemma hos oss i våran hage och ridit i skogen så skulle T låna honom över sommarn för att hon inte hade någon häst...
Så skulle hon åka till ridhuset med honom för att löshoppa....
väll där så vart hon tvungen och lämna honom i ridhuset själv för att stänga in sin hund...
Då hade Micke hoppat en oxer på 150 flera gånger..BAKLÄNGES...
Han har annars inte gjort mycker i livet.. Så undra igentligen hur högt och långt det går att komma med han...
Är det fler som har uptäckt en dold talang inom hoppningen med sin häst??

Sv: o upptäckt talang

nja både min ponny som jag hade och min nuvarande häst visade ganska tidigt att deras starka sida var hoppningen. Däremt så står det 3 riktigt fin hästar på ridskolan där jag går ridgym. En av dessa är en 10årig vallack som inte bjuder framåt för ett öre ino dressyren men nu när han kommit till ridskolan så har de provat hoppa lite med honom och jag hoppade honom i torsdags! Jävlar vad hästen hoppade, hoppade en bana på 1m (ville inte hoppa högre eftersom hästen är oruttinerad och jag aldrig ridit honom förut). Hur som hellst så höll jag typ på att flyga av i varje språng han hoppade så mycket med ryggen och var HÖGT över alla hinder, han överhoppade sig rätt så regält och på trippelbarren så hoppade han av ett helt galoppsprång för tidigt och det kändes som att typ hoppa ett hinder på 150.... synd att en sån häst med så stor kapacitet ska förstöras på en ridskola.

Då är det väl bara att sätta igång att hoppa honom, det kanske är nästa Milton som står där i hagen:)

Russin8 skrev:
Då är det väl bara att sätta igång att hoppa honom, det kanske är nästa Milton som står där i hagen:)

Ja du.. Bra fråga..vem vet?? ska väll börja fixa det då.. om mamma har tid vill säga...:angel: :D

de är skillnad på att hoppa en oxer på 150 några gånger utan ryttare och att hoppa en hel bana med ryttare ...

FT_ryttare skrev:
de är skillnad på att hoppa en oxer på 150 några gånger utan ryttare och att hoppa en hel bana med ryttare ...

nej men har vi sagt det??
jag vet att det är stor skillnad på att hoppa med eller utan ryttare...
men man får väl träna??

hade en d-ponny som jag brukade "leka" med löst i ridhuset.. han hoppade en dag över ridhussargen och ut från ridhuset.. sargen är högre än vad jag är.. 160cm... :d

StJäRnAn skrev:
Ja du.. Bra fråga..vem vet?? ska väll börja fixa det då.. om mamma har tid vill säga...:angel: :D
Nej men vilken hemsk mamma, så klart hon måste ha tid att få den underbara hopphästen får visa vad han kan....:angel:

ja självklart får ni träna, och det är jättekul att han verkar gilla hoppningen och att de finns hopp i honom.
Men på din beskrivning lät de som om "har han hoppa 150 en gång så kommer han hoppa hus med lite träning" och de kan ju vara sant men de är där min kommentar kommer in... bara för att han hoppat 150 några enstaka gånger så är de inte säkert att han blir en stor tävlingshäst.
Men helt klart tycker jag ni ska träna för de kan ju vara så att de är en bra tävlingshäst.
lycka till!

FT_ryttare skrev:
ja självklart får ni träna, och det är jättekul att han verkar gilla hoppningen och att de finns hopp i honom.
Men på din beskrivning lät de som om "har han hoppa 150 en gång så kommer han hoppa hus med lite träning" och de kan ju vara sant men de är där min kommentar kommer in... bara för att han hoppat 150 några enstaka gånger så är de inte säkert att han blir en stor tävlingshäst.
Men helt klart tycker jag ni ska träna för de kan ju vara så att de är en bra tävlingshäst.
lycka till!

okej då fattar jag!:)
joo det är klart jag måste träna och så.. och sen se om han räcker.. men just nu flipprar han över 1.10 med luft...
och så ser det ut så här på första hindret i L:B och ungefär så resten av banan också..
MickefilmLB4fel001_0001l.jpg

Russin8 skrev:
Nej men vilken hemsk mamma, så klart hon måste ha tid att få den underbara hopphästen får visa vad han kan....:angel:

neej men hon har sagt att hon ska försöka hinna med den underbara hopphästen...:D :devil:

På stuteriet hade vi alla åringar i en hage och en av dom var en blivande hopphäst till Antonia Axelsson Johnsson. Var en svart liten rackare m tysk stam som hoppade runt i hagarna(över staketen) som hon ville.. Dom låg LÄTT på 1.10 staketen då det var hagar til stooora hingstarna oxo :D

Man undrar vart den hästen är idag...

Bellapops skrev:
Hästar blir väl inte automatiskt förstörda på ridskola?

Det tänkte jag också.

Ponnyn jag red på ridskolan unde många år visade sin kapacitet först efter något år på ridskola. Han började med att hoppa igenom allt när han kom (som femåring), och efter att vi tränat i några år så tävlade vi LA hoppning. Det var en dold talang, då vi köpt hästen osedd av en hästhandlare för ungefär en tredjedel av det vi skulle kunna få för honom nu. ;)

Vi har flera fina hästar på vår klubb, kanske inte svårklassämnen, men tillräckligt bra för att kunna åka ut och tävla.
Det är jättebra för ridskoleryttarna som inte har råd att ha egna hästar/ponnier också får chansen att åka ut och känna på tävlingsmiljön.

Ja så har vi också.
Jag tävlar en d-ponny med en enorm hoppkapacitet just nu.
Det är en ridskoleponny ( vill visserligen köpa henne ).
Vi hoppade en bana på 1 meter på träning och snacka om att hon överhoppar sig, hon tar i med hela ryggen så att hon nästan hoppar en ur sadlen.:S

Min ponny började redan som bebis att visa vad hon skulle pyssla med i framtiden. Hon hoppade över allt som kunde hoppas över, timmerstockar, snöhögar bla.. Min syster har skött om hela hennes utbildning, hon stod i en liten "by" utanför stan och vem vet om hon hade fått visa vad hon går för annars?

Iallafall, så när de löshoppade henne första gången i hennes liv, då bara sprang hon runt och hoppade, hoppade, hoppade & så brallade lite därimellan. Det var omöjligt att få fast henne för hon sprang bara runt och började om igen, tog hinder efter hinder. Hon visade dem verkligen att "Det HÄR ska jag göra i framtiden!" ;)

Hej!
jag har också en oslipad diamant, hittade han för ca 6 minader sedan, han kunde i princep ingenting, enkla byten och skänkelvikning och var 6 år!!!! Han hade startat i en metersklasser felfritt när jag fick han, (tävlade sist när han var fyra) Vi började träna och han utvecklas fort och framåt! Nu har vi tävlat lite 1.10 till att börja med och ridit två pay´n jump på 1.20. Han är verkligen en stjärna, han är inte vacker man har kropp och huvud för hoppning kan man lätt säga och hoppar som en gud. och det bästa av allt är att Peter eriksson har sagt till mig att han är en häst för framtiden, då höll jag på att trilla av...

Senast ändrad av en moderator:

ursäkta??men hade hästen hoppat över en oxer som var baklänges eller hppade hästen baklänges på rätt håll på oxern??
min c-ponny 137cm har löshoppat 150cm.å min d-ponny 146cm har löshoppat 160cm med förra ägaren 150cm m.oss.
så jag tycker det e bra iaf.

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar