O´mara eller Raymond?

Working

Trådstartare
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att reda ut skillnaden mellan vanligt raymondkäk och o´mara käk?

Det finns ju dessutom också amerikanskt raymond, vad är det och vilken funktion har det jämfört med ett vanligt raymond?

Jämförelsevisa erfarenheter av alla dessa tre varianter tages tacksamt emot! :laugh:

Sv: O´mara eller Raymond?

Raymondkäk:
blogg

Har hört att dom kan vara bra på halshästar, att dom får en annan vinkel, hals-huvud.

O´marakäk:
version-45679c7c4e47a5b463b0bc17603cb311

Jag använder Frank O´mara på mitt kallblod. När han springer tar han mycket stöd av käken, men gillar inte pinne i munnen. Tycker att o´maran är lite snällare än raymondkäken.

Sen finns det ju kanadakäk, Z-käk (tror det är samma).

ser ut som hela hoven är vriden inåt...men det kanske är en synvilla, eller vrider den mycket på hoven när den går ( en del gör ju det)

Okej, så du anser O´maran vara snällare alltså? Har sett motsatta åsikten någonstans, men aldrig riktigt hört någon motivera. Har du lust att försöka dig på en motivering? :)

Och amerikansk raymond? Någon som vet något om den?

Samtliga dessa, är det vad som kallas för "luftkäk"?

Det e ingen större skillnad på käkarna, jag föredrar omaran. Den gjordes ju för att frank omara hade en häst som alltid fastnade i vingen på bilen me raymondkäken, o sen visade det sig att den var bra på halshästar. Omaran kan v ara bra på hästar som bryter lite.

Har bara hört att det blir mindre "hävstång" med en o´mara. Sen är det inte lika stor risk att man får något öga utpetat med den, som med raymond ;)

Kanadakäk:
kanadakak.jpg

Martha> Kollar man noga så ser man att det bara är skuggan som luras. :)
Det som han gör annars med v.b är att han vrider ut det uppe i knät när han springer.

Hehe, ja det låter iofs som ett skäl rimligt som något att vara rädd om sitt eget huvud :p

Och kanadakäken då? På bilden är det en kedja under, som det verkar. Är det alltid det, eller går det lika bra med en kindstropp i läder? Vad är det annars som utmärker kanadkäken? Svårt att se när den inte sitter på en häst tycker jag...:confused:

Ingen som har någon erfarenhet av amerikansk raymond? :cool:

Det ni kallar Canada kak kallas har Z-guide.
Har anvant det litegrann men tycker alltid den sitter fruktansvart daligt. Blir alltid for stor av nagon anledning. Har tyvarr inte haft jattebra erfarenheter just av den orsaken.

Vi har O'mara pa gammelmarren och hon gillar den. Tyvarr ar det svart att fa tag pa nufortiden.
Annars funkar barbits valdigt bra. Ganska skarp havstang pa den dock. Lillmarren har lyckats knacka sin tva ganger (remmarna i nacken da) och hon gar med kort kak.
http://www.bigdweb.com/images/564b.jpg

Och medans jag letade efter den lanken hittade jag O'maras sa nu ska det shoppas!

Hittade en bild på kanada/z-käk:
Vildvitter_pris_090912_HANOLD_ALN.jpg

Jo man kan sätta en vanlig kindstropp på alla.

Den korminta tipsade om har jag sett som en typ av omara men med helgjuten järndel som även går under hakan. En 2-åring som jag hade tidigare gick med en sådan, för han var duktig på att slå och knäckt käkar tidigare.

Vad kul att du la in bild på Rickard, Robert och Vildvitter. :D På Vildvitter används Z-käken just pga att han pullar rätt bra och kan väsa i halsen.

Han har blivit lugnare så han pullar inte lika hårt längre. Sedan har han haft käken för att han kan ligga rätt hårt i dem, har ju gått med väldigt kort käk tidigare. Har för mig att rickard sa nåt om att han inte ligger lika hårt i den längre och går med lite längre käk. Så kan vara därför. Har inte pratat med han om just detta nyligen :) Han har ju gått med Z'n sedan 3åringssäsongen (i alla fall de allra flesta starterna om det inte är alla?) så nån gång kanske det är dags att prova nåt annat? :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 905
Senast: lisa412
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 738
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar