Nyvalpad tik II

T

trolli

Läs " Nyvalpad tik",här är fortsättningen.. Jag hade en till fundering. Hon flåsar ibland nu även efter valpningen. Är det något att oroa sig för?

Ska dra det hela från början. Hon började igår kväll runt halv nio med temperatur sänkning och hon började hässja. Det höll i sig fram till tolv när vi gick och la oss,efter en jobbig dag orkade vi inte längre vara vakna. Vi halv fyra gick jag upp igen och hon började bli orolig. Var uppe med henne till kvart över fem,inga valpar då. Somnade då om och vaknade kl 6,då var valparna redan här. Så jag vet ju inte om all efterbörd har kommit ut som den ska... Det kommer ut lite lite blod och lite slem nu efteråt,tror det är torkat blod för det är mörkt. Är det något jag behöver oroa mig över?? :confused:

Sv: Nyvalpad tik II

En del tikar kan ligga och flåsa första dagarna, just för det är varmt i valplådan. Och flytningar (mörka) kan tiken ha ett bra tag efteråt, så jag tror inte du behöver vara orolig.

Sv: Nyvalpad tik II

Som jag förstod det på min uppfödare är det inte farligt om alla moderkakor inte kommer ut då de absorberas av kroppen.

Var ju lite orolig förra veckan då Ripa inte fått ut en moderkaka då näst-sista tiken kom ut färdignavlad och klar.

flåsar gör hon ordentligt då hon tycker det blir lite varmt med alla valparna + att det är rätt varm hos valparna då energin hos dem inte ska gå åt att frysa utan bli tjocka och präktiga :)

Nu när valparna är en vecka gamla väljer hon ibland att lägga sig bredvid bädden för att svalka sig istället för hos valparna.

Se till att hon har gott om vatten så att hon kan dricka när hon vill.

Javan

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 292
Senast: et_flickan
·
Hundhälsa Hej. Jag är ny här och tänkte att ni kanske hade svar på en fråga. Vi har pratat med veterinär redan som sagt att så länge tiken är...
2
Svar
23
· Visningar
27 978
Senast: Belleboo
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 417
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2