Nyttigt/onyttigt!

OutOfService

Trådstartare
Jag är så himla kass på vad som är bra och inte och vad som är lurendrejeri eller inte. :p
Skulle så himla gärna vilja ha någon som gjorde både kost och träningsschema till mig, men sån lyx har jag inte råd med så får försöka själv..

Så om vi börjar med ett exempel.

Lindahls kvarg, utan tillsatt socker, hur bra/inte bra är den?
Innehåll per 100g:
energi 242kj/57kcal
fett: 0,2g
varav mättat fett: 0,1g
kolhydrat: 2,8g
varav sockerarter: 2,8g
protein: 11g
salt: 0,75g

Jag vet att det finns mättat och omättat fett, men vilket är det som är bättre än det andra? Och vilka produkter har mättat/omättat fett?

Vad ska man undvika om man vill droppa några kg, men mest bara bli lite mindre otränad? :p

Vet att jag kan googla mig till allt, men det är så himla mycket smidigare att fråga allvetande buke ;)

För mig går Lindahls bort pga aspartamet. Jag köper hellre ren kvarg och smaksätter med frukt.

För mig handlar "nyttigt" inte om få kalorier, utan om ett helhetsgrepp om ingrediensernas påverkan på kroppen och miljön.

Som @Reykur sa så är mjökprodukter inte så bra faktiskt, om du har lust så prova laktosfritt :)

Kvargen du har skrivit är det inget direkt fel på, men just att den är smaksatt gör ju att den är "sämre" än t.ex naturell kvarg. Ett tips är att köpa naturell och sen smaksätta med någon droppe saft :)

Själv så går jag mest på sockerinnehåll eftersom socker ofta finns gömt lite överallt där man inte förväntar sig det. Jag har två tips som jag har kopierat från en tråd jag svarade i för ett tag sen :)

__
När du läser innehållsförteckningar och näringsvärde på produkter så är det bra att veta att:
1. Ingredienserna står i storleksordning, jag använder Pågens Lingongrova som exempel:

Ingredienser: Vetemjöl, vatten, rågmjöl, fullkornsmjöl* av råg och vete, rågmjöl, sirap (glukos, fruktos och sackaros), klippt fullkornsråg*, surdeg på vete och fullkornsråg*(4%), vört av korn, vetegluten, vetekli, rapsolja, jäst, socker, lingon (1,5%), röda vinbär, förjäst vetemjöl och salt.
Detta betyder att det är mest vetemjöl som har använts, även om brödet marknadsförs som "Fullkornsråg, surdeg och lingon gör LingonGrova till ett bröd med perfekt balans mellan mustigt, syrligt och fruktigt". Visst har där använts rågmjöl och fullkornsmjöl, men till största delen är brödet gjort av vetemjöl och vatten.

2. När du läser näringsvärdet, kolla på Kolhydrater - varav sockerarter. Sockerarterna är mer intressanta än kalorier och kolhydrater. För att det ska vara "bra" ska sockerarterna ligga under 5.0. Jämför här två Pågenbröd.
Pågens Lingongrova:
Kolhydrater46 g
- varav sockerarter 9,0 g
Pågens Energi:
Kolhydrater42 g
- varav sockerarter 3,5 g
__

Sen är ju hela den här grejen med vad som är bra och inte en hel djungel. Jag har en coach som gör kost + träningsschema till mig plus att min bästa vän är utbildad PT med kostlicens så jag har har folk som kan ge mig input om allt jag undrar över. Jag har lärt mig så mycket om kost och hälsa det senaste halvåret att jag nästan känner mig snurrig.

Använder du instagram? Det låter kanske dumt, men jag vet ett par personer där som lägger ut gratis tips som är riktigt bra, och som inte smäller i en lögner. Det kan vara allt från mat som kan vara alternativ till "dålig" mat, bra träning som man kan göra hemma, tips på nyttiga recept osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka