nyttiga motionstips till häst från marken

Sv: nyttiga motionstips till häst från marken

Ett boktips: Lär känna din häst : träning från marken av Lesley Bayley.
Finns också MASSOR av tips på nätet (inkl här om du söker lite i trådarna)!

Kuligt är det!

Du kan ju alltid longera eller tömköra din häst (:

som rubriken lyder, någon som har några tips? :D

- Löshoppning: Hitta på roliga skojiga banor med "titthinder" m.m.
- Tömkörning: antingen tömköra som vanligt eller ut i skogen, låta den släpa en trall, harv eller liknande. Kanske släpa hem några kvistar de kan tugga på i hagen på vintern? :)
- Longering: då kan man hitta på mycket! Lära hästen att byta varv inåt i linan, stanna och backa ute på spåret, få den att byta gångart med så små signaler från dig som möjligt, öka och minska volten, lära den att göra en öppna runt dig, skicka den mellan koner, över bommar, mellan bommar, låta den hoppa över backar m.m. m.m.
- Markövningar: backa, stanna, flytta fram och bakdel, sidepass, öppna och sluta, backa genom att du drar den i svansen....
- Skrämselövningar: vänja den vid konstiga saker som att dra skramlande saker i ett rep, packa in den i pressenningar, gå förbi, över och under konstiga saker...
- Gå på promenader: över stock och sten, backar... Att gå i läskiga områden när du leder hästen är toppen, så slipper du sitta på den om den blir rädd och dessutom brukar de va lite modigare när man själv är på marken

Lösgalopp i ridhus eller väl inhägnad paddock/hage.

Kom att tänka på en sak - är det intresse för arbete från marken eller handlar det om en häst som inte får ridas av ngn anledning?

Kom att tänka på en sak - är det intresse för arbete från marken eller handlar det om en häst som inte får ridas av ngn anledning?

Intresse! :)

Vilka bra tips, jag har så dålig fantasi, det jag kommer på är , tömkörning, longera som ''vanligt'' och bara sånna saker! :)

markarbete från marken ;) öppna, sluta, tramp inför piaff om man är redo för det dvs!, halter och igångsättningar få hästen lyhörd, flexions, Nh "arbete", roliga lekar till musik eller utan ;) Få hästen att tycka om arbetet och sträva efter en bra rellation mellan dig och hästen ;) Vilket jag vet att ni har men skriver till allmänheten + att en relation alltid går att förbättra och förstärka :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 730
Senast: Freazer
·
Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 872
Senast: Roxy
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter