Nytt stallströ - någon som testat?

Targa

Trådstartare
I ett av försäljningsstånden på Falsterbo Horse Show hittade jag ett nytt stallströ som jag blev nyfiken på. Finhackad halm, upphettad för att ta bort mögelsporer och bakterier och sedan dammavskiljd. Såldes i 20 kg säckar. Skulle, enligt försäljaren, var minst lika drygt som spån, men aningen dyrare. 3 säckar skulle räcka för att strö upp en box på 10 kvm och sedan behövde man bara komplettera med 1 säck i veckan.

Fullt ätbart för hästarna, men enligt försäljaren skulle det inte vara ett strö som hästarna "fick smak på" - (nej, börjar hästarna käka upp det så räcker väl knappast en säck i veckan, och då kan det ju bli dyrt!).

Någon här som har testat det?

Sv: Nytt stallströ - någon som testat?

Jag såg också detta Hippo strö och blev nyfiken. Vet någon hur mycket det kostar ?

Tja, behöver dom hetta upp halmen för att få bort mögelsporer så är det väl bättre att köpa halm som inte är möglig?
Att betala 4,25 kr kilot för halm är ju löjligt. Ibland har hästfolk pengar, och ibland så kan de inte ens ge dom tillräckligt med foder.

Tja, behöver dom hetta upp halmen för att få bort mögelsporer så är det väl bättre att köpa halm som inte är möglig?
Att betala 4,25 kr kilot för halm är ju löjligt. Ibland har hästfolk pengar, och ibland så kan de inte ens ge dom tillräckligt med foder.
Håller helt med:bow::bow: Helt galet tycker jag.

Allt går att sälja med mödande reklam. Inte 17 skulle jag köpa halm för över 4kg kg´t, när jag kan köpa av min bonde för 0.50kr/kg. Jag lägger hellre dom pengarna på bra foder åt mina :love::love:.

*KL*

Och jag kan förstå de som köper det. Just för det är behandlat och dammavskiljt. Det skulle då, om det som sägs stämmer, kunna användas för att strö med halm åt en dammkänslig häst.

Jag blev också nyfiken och pratade med säljaren på Falsterbo. Han säger att ett stall i Trelleborgstrakten provat ströt under vintern, med gott resultat. Han sa namnet på stallet, så det är fullt möjligt att kolla upp det. Å andra sidan vet man ju inte hur inblandade de är i marknadsföringen...

Priset var 69:- balen om jag förstod honom rätt. Enligt dem hade också flera hört av sig runt om i Skåne för att bli återförsäljare. Som det är i nuläget måste man ju hämta själv i Ystad om man är intresserad. Frakt kunde ordnas till självkostnadspris, vad nu det innebär.

Är för övrigt också skeptiskt till produkten som sådan, men visst kan kanske vara något för dammkänsliga hästar...

(Hej MiaMaria :))

Jag fick priset 63:50 + moms av försäljaren. Dvs ca 80:- per säck. Ja, jag fick också namnet på stallet som har provat det - kan ju vara intressant att ta en tur dit och höra med dem vad de tycker.
Om det är lika drygt som spån eller torv så är ju priset inte så blodigt. Men får hästarna smak för det så blir det ett ruskigt dyrt grovfodertillskott ...

Skillnaden mot att använda vanlig halm är ju att den vanliga halmen tar betydligt längre att bränna på gödselstacken och den blir dessutom mer än dubbelt så stor jämfört med en gödselstack med hackad halm.

Jag funderar också på detta strö MEN det jag oroar mig för är att det är ett strö som hästarna kan tänka sig att äta och vi vet ju vad som hände på falsterbo för något år sedan då hästarna stod på något strö som hästarna kunde äta... foderstrupsförstoppning.

Vi stör med "vanlig" hackad halm. Lätt mockat och billigt. Verkar dyrt med nya sortens hackade halm. Vi köper hackad halm på rundis av en bonde som har mjölk kor.

Fast för min häst hade det varit perfekt. Hon är mycket damkänslig och de senaste två åren har det varit i princip omöjligt att hitta bra mögelfri halm. Tom när det är ett bra skördeår så måste jag vara ytterst noggran med vilken halm jag ger henne.

Visst skulle jag kunna ge hästen mer hö men då hon är ytterst lättfödd och i princip på "bantning" hela tiden så är det svårt. Halm är bra då hon har i alla fall något att pula med men som gör att hon inte lägger på sig mer kilon.

Mvh

Tora

Vi stör med "vanlig" hackad halm. Lätt mockat och billigt. Verkar dyrt med nya sortens hackade halm. Vi köper hackad halm på rundis av en bonde som har mjölk kor.

Denna halmen är betydligt mer fin hackad än den man har på rundbale. Den ser nästan ut som kutterspån.

Jag funderar också på detta strö MEN det jag oroar mig för är att det är ett strö som hästarna kan tänka sig att äta och vi vet ju vad som hände på falsterbo för något år sedan då hästarna stod på något strö som hästarna kunde äta... foderstrupsförstoppning.

Exakt vad jag tänkte på också! Jag tycker det hade varit intressant att prova några säckar, men med tanke på att mina hästar är väldigt matglada så misstänker jag att de börjar käka av det.

Och så har man kommit på ÄNNU en dyr hästprodukt att lura på oss hästmänniskor, suck!:cool:

Jag som tyckte att priserna på spån var galna:(

Heej!

Jasså var det så pass dyrt, det uppfattade inte jag... nåja, får skylla på värmen de där dagarna :D

Jag vet inte riktigt vilket stall det var, men jag blev nyfiken. Försäljaren sa till mig att ströet skulle vara mer drygt än spån och torv, men som du säger, om de äter det blir det DYRT.

Heej!

Jasså var det så pass dyrt, det uppfattade inte jag... nåja, får skylla på värmen de där dagarna :D

Jag vet inte riktigt vilket stall det var, men jag blev nyfiken. Försäljaren sa till mig att ströet skulle vara mer drygt än spån och torv, men som du säger, om de äter det blir det DYRT.

Men så dyrt är det inte om man jämför med torv eller spån i bale. För mig är priset det samma som på torven. Man får ju räkna med att detta ströet är processat betydligt mer än vanlig halm från bonden eller spån från sågverket.

Man får ju räkna med att detta ströet är processat betydligt mer än vanlig halm från bonden eller spån från sågverket.

Men hur trevlig är det ur miljösynpunkt?

I stället för att köpa halm av grannen, eller spån från närmaste såg, så ska halm transporteras från en säljare, till en fabrik som hettar upp halmen och klipper den och blåser den dammfri. Sen ska den återigen transporteras till återförsäljare, och sen till kund.

Det går nog åt en hel del resurser innan den hamnar på dynghögen. :grin:

jag har använt detta strö i ett par år nu,och det är det bästa jag någonsin haft i boxarna.Det är jättedrygt,och väl värt pengarna.En av orsakerna till att detta kom ut på marknaden var ju att det skulle på sikt ersätta spånet,som är svårt att bli av med i slutändan.Jag importerar från österrike,och det är pelletsform på dem.Ingen av mina hästar har fått för sig att äta av detta,och jag levererar detta strö till tränare runt omkring där jag bor.Därför kommer det en hel långtradare med säckar till oss,och då blir naturligtvis priset annorlunda!!!Behöver inte heller ligga länge på dyngstan innan man kan sprida ut det på sina marker:100% ekologiskt.
dessutom är det luktfritt,vilket vanlig halm INTE är....

Senast ändrad av en moderator:

Men hur trevlig är det ur miljösynpunkt?

I stället för att köpa halm av grannen, eller spån från närmaste såg, så ska halm transporteras från en säljare, till en fabrik som hettar upp halmen och klipper den och blåser den dammfri. Sen ska den återigen transporteras till återförsäljare, och sen till kund.

Det går nog åt en hel del resurser innan den hamnar på dynghögen. :grin:

Ja och det gäller ju även spånet och torven...

Min ena häst kan inte stå på grannens halm eller sågverkets spån eftersom hon inte tål damm. Så jag är tvingad att köpa antingen torv (som ur miljösynpunkt är förkastligt då vi förstör torvmarken genom att bryta bort torven som det tagit decenier för naturen att producera) eller dammfri spån som säkerligen får processas lika mycket som ströet vi talar om.

Pest eller kolera?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka