Nytt stallströ - någon som testat?

Sv: Nytt stallströ - någon som testat?

jag har använt detta strö i ett par år nu,och det är det bästa jag någonsin haft i boxarna.Det är jättedrygt,och väl värt pengarna.En av orsakerna till att detta kom ut på marknaden var ju att det skulle på sikt ersätta spånet,som är svårt att bli av med i slutändan.Jag importerar från österrike,och det är pelletsform på dem.Ingen av mina hästar har fått för sig att äta av detta,och jag levererar detta strö till tränare runt omkring där jag bor.Därför kommer det en hel långtradare med säckar till oss,och då blir naturligtvis priset annorlunda!!!Behöver inte heller ligga länge på dyngstan innan man kan sprida ut det på sina marker:100% ekologiskt.

Pellertsform? det jag tittade på var hackad halm ca 1 cm korta strån.

Och så har man kommit på ÄNNU en dyr hästprodukt att lura på oss hästmänniskor, suck!:cool:

Jag som tyckte att priserna på spån var galna:(

Priserna på spån är ju 'galna' för att pelletsindustrin vill åt det. Dvs det är inte för att pressa hästägare på pengar, utan marknaden styr helt enkelt.

Fast för min häst hade det varit perfekt. Hon är mycket damkänslig och de senaste två åren har det varit i princip omöjligt att hitta bra mögelfri halm. Tom när det är ett bra skördeår så måste jag vara ytterst noggran med vilken halm jag ger henne.

Visst skulle jag kunna ge hästen mer hö men då hon är ytterst lättfödd och i princip på "bantning" hela tiden så är det svårt. Halm är bra då hon har i alla fall något att pula med men som gör att hon inte lägger på sig mer kilon.

Mvh

Tora

Precis så hade jag reagerat om jag haft K kvar. K var dammkänslig, kunde inte stå på halm, kunde inte äta hö. Stod på spån och åt silage. So far so good. Men..

Hon var den olyckliga kombinationen av lättfödd, väldigt matglad och dessutom så boxvandrade hon inne nattetid om käket tog slut. Vilket innebar att jag var tvungen att ge mer silage än hon behövde. Jag kunde ju heller inte ge 'plockhalm' (värdemässigt per kilo ger det i princip ingen skillnad, 1 MJ/kg bara, men hon åt ju mindre halm än silage).

Så jag hade JUBLAT åt det här ströet då.

Exakt samma skulle gälla om ponnyn här blev dammkänslig t ex. Han boxvandrar inte, men står han på spån så när maten är slut gräver han sönder bädden i jakt på förlupna hösilagestrån. Därför står han på halm (jag har spån egentligen, köper halm enkom till honom), som han inte gräver sönder bädden med. Men skulle han varit, eller bli, dammkänslig har jag samma situation som med K, och som Tora är i, och utan större tvekan häftat upp pengarna för den där 'dammfria halmen' - trots priset. För hästens skull.

ja,men det är samma strö,bara att det är bättre att frakta det i torkad pellets-form,och sen trampar hästen ut det till strö i boxen.Alltså bara för att underlätta packning och transport...

Jo, det brukar ju heta så...ungefär som när bensinbolagen skyller på stigande råoljepriser VARJE sommar, lagom till semestern:cool:

Men, det är ju upp till var och en vad man tycker är viktigt att lägga pengar på.

Om man har en dammkänslig häst så lovar jag dig att det är värt pengarna att köpa ett dammfritt strö.

Jag har iaf inte hittat något billigt dammfritt strö.

Priset var inte så dyrt med tanke på att spån kostar 78,-/balen här!

Jag har en dammkänslighäst som INTE tål det som kommer från halmen och nu står på spån. Någon som har bilder på hur en strödd box ser ut?

Jo, det brukar ju heta så...ungefär som när bensinbolagen skyller på stigande råoljepriser VARJE sommar, lagom till semestern:cool:

Men, det är ju upp till var och en vad man tycker är viktigt att lägga pengar på.

Fast i fallet spån är det inte en skröna. Och du kan inte jmf spån och bensinpris, spånpriserna stiger succesivt och inte säsongskopplat, de fluktuerar heller inte som bensinpriset, dvs spånet går inte upp och ner som en jojo.

Och med anhöriga som jobbar inom skogsindustrin, en såg där man förr fick hämta gratis spån som numera inte ens säljer kutterspånet till hästägarna i närheten, samt en pelletspanna i köket så kan jag garantera dig att det ang spånpriset inte är en ursäkt.

Utan sågarna vill sälja det dit de får bäst betalt. Det var inte till de som sen ska sälja det som hästströ. Dvs de som ska göra strö av det får betala mer för det, och därför stiger priset ut till hästägarna med, de är fortfarande vinstdrivande företag.

Jag ger 69 kr för en bal, för fem år sen kostade en bal 55 kr. Även pelletsen har ökat i pris, men inte lika mkt. Ibland funderar jag på att strö med pellets :devil: Fast törs inte, rädd hästarna ska äta det.

Om man har en dammkänslig häst så lovar jag dig att det är värt pengarna att köpa ett dammfritt strö.

Jag har iaf inte hittat något billigt dammfritt strö.

Vet inte om det blir billigare, men här på Buke finns tråd om pappersströ

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=606066

och jag hittade en länk där det står beskrivning av pappersströ, detta är iofs en försäljare.

http://home.swipnet.se/horsehage/papper.htm

Har aldrig provat själv, men hade en hosthäst tidigare och blev rekommenderad pappersströ till honom.

Papper är dessvärre inte billigare, men dammfritt.

Men som sagt, dammfria strön är dyra, så för oss som är/har varit i läget där man måste ha dammfritt strö är den där dammfria halmen högintressant, då den om reklamen stämmer är det FÖRSTA ÄTBARA dammfria ströet. Vilket är en enorm fördel för vissa hästar ;)

jag har använt detta strö i ett par år nu,och det är det bästa jag någonsin haft i boxarna.

Äntligen en som har provat! Då kan man lita på att det är minst lika drygt som spån? Det såg ju väldigt "trevligt" i den uppströdda fyrkanten i utställningsmontern.

Ja, priset för dig blir väl betydligt bättre när du själv tar hem det från Österrike. Undrar om pelletsformen är bättre än finhacket (mer än ur transportsynpunkt) - eller slutresultatet blir detsamma?

Jag lägger väl in länken här till den ungerska tillverkaren (mest för bildernas skull) - hoppas det inte räknas som reklam ...

http://www.hippogold.eu

Jag har uppleft det som lite drygare än spånet,då det har en mycket bra uppsugningsförmåga.Det dröjer ca tre-fyra dagar för hästen att trampa runt allt i boxen,så att pelletsen "förvinner" och det blir pulvriserat eller vad man ska kalla det.

Nu behöver du inte köpa det ifrån Österrike längre. Det görs även här i Sverige. Vi har använt halmpelltes i många år och kan inte tänka oss att ha något annat i boxarna.
gulan

Nu behöver du inte köpa det ifrån Österrike längre. Det görs även här i Sverige. Vi har använt halmpelltes i många år och kan inte tänka oss att ha något annat i boxarna.
gulan

Av vilken leverantör köper ni det av? PM:a gärna om namnet om det inte får skrivas här.

Tja, behöver dom hetta upp halmen för att få bort mögelsporer så är det väl bättre att köpa halm som inte är möglig?
Att betala 4,25 kr kilot för halm är ju löjligt. Ibland har hästfolk pengar, och ibland så kan de inte ens ge dom tillräckligt med foder.

Tänkte precis det samma... :bow:

Skitlöjligt... snacka om att saker går till överdrigt ibland :crazy:

Jaså... Det fanns ju ett som en åt av så den fick buköppnas. Plockade ut en hel skottkärra ur magen.
Tyvärr dog den när den vaknade ur narkosen...

Jag skulle gärna vilja testa det strömedel de stod och visade i Falsterbo. Är det någon som vet vad det hette och hur man kommer i kontakt med företaget som säljer det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka