Nytt sätt att rida nersutten trav på isisar?

Gry

Trådstartare
Har varit på lite tävlingar i sommar och spanat in alla duktiga ryttare och hästar och nu är jag hemkommen från SMet. :) Jag ser att några/ en hel del ryttare liksom spänner benen och sitter en halv mm ovanför sadeln och låter benen gunga så att det ser ut som att de sitter ner så där klassiskt nedsuttet som jag har lärt mig 1500- frös ihjäl. De liksom står upp i stigbyglarna och touchar sadeln med rumpan. Det måste ju vara betydligt skönare för hästen, jämfört med, som en del gör, sitter och dunsar förskräckligt i sadeln- faktum var att jag tom såg rejäla skump på sm:et. Och nu undrar jag förstås om detta är "det nya" sättet man rider på, eller om det har varit så länge men att jag har missat det eller om det är lite fusk för att det ska se snyggt ut?

:)

Sv: Nytt sätt att rida nersutten trav på isisar?

Tycker det låter som den halvlätta sitsen, och det är inget nytt. Finns till och med i boken reynirs ridskola och den är ju inte precis ny. Däremot har den ju blivit lite mer lodrät nu än den var i reynirs bok.

Men hur kan man följa hästens rörelser om man halvstår i stigbyglarna?. Det blir ju inte nedsittning utan en form av lätt sits. (eller missuppfattar jag dig?)

Jadu, som jag uppfattar det verkar det som att ryttarna liksom spänner benen så att de precis nästan sitter och sedan flexar med i rörelserna så att det ser ut som att de sitter ner precis perfekt och stilla men att de egentligen bara nästan sitter. I min lilla värld har jag nästan trott att de liksom fuskar till det lite grand för att det ska se oskumpigt ut. Antar att det bara går med hästar som har rejält med egen motor och arbetsglädje. Min lufs kräver andra bullar... O_o

Tycker det låter som den halvlätta sitsen, och det är inget nytt. Finns till och med i boken reynirs ridskola och den är ju inte precis ny. Däremot har den ju blivit lite mer lodrät nu än den var i reynirs bok.

Oki. Tack för hjälpen!

Som sagt inget nytt men kan underlätta för att inte rubba balansen hos hästen. Framför allt på femgångshästar som kan ha svårare att hålla traven ren med tyngd på ryggen och där minsta lilla balansrubbning kan ställa till det. Och när det gäller tävling tar man ju hellre det säkra före det osäkra. :) Sen kan det ju säkert vara så att vissa bara vill avlasta hästens rygg också.

Älskar buke! Man lär sig jämt här inne!! :) Tack för hjälpen och förklaringen!

Men hur kan man följa hästens rörelser om man halvstår i stigbyglarna?. Det blir ju inte nedsittning utan en form av lätt sits. (eller missuppfattar jag dig?)

Nej man halvstår inte, man spänner som sagt lite i underbenen och då kommer man de nödvändiga mm ovanför sadeln så att hästen kan komma upp och bli fri i ryggen.

Min instruktör var i England och red på en mekaninsk häst som "mäter" stötar och hur mycket man väger i olika gångarter och sitsar.
I den gamla hederliga "trosorna i luften och ridbyxorna i sadeln" sitsen så fick man otroligt stora toppar på vågen då hästens rygg gick upp och "mötte" rumpan...
Så för mig är detta inte en sits som känns intressant!

Min instruktör var i England och red på en mekaninsk häst som "mäter" stötar och hur mycket man väger i olika gångarter och sitsar.
I den gamla hederliga "trosorna i luften och ridbyxorna i sadeln" sitsen så fick man otroligt stora toppar på vågen då hästens rygg gick upp och "mötte" rumpan...
Så för mig är detta inte en sits som känns intressant!

Vad fick man för värden då ryttaren dunsade ner?

Och hur var värdena vid vanlig nedsittning respektive lättridning? Hur värdena är utan jämförelse är ointressant.

Mekaniska hästar har också en del begränsningar, allt kan inte simuleras, jag tvivlar på att reaktionen på att man lättar inte är till fullo programmerat. Vissa hästar är dessutom helt omöjliga att verkligen sitta på utan att skumpa ordentligt, finns det olika typer av gångarter inprogrammerat (dvs stötig trav jämfört med mjuk etc)?

Sett den sitsen mest på akademiska ryttare vid uppvärmning eller i början av utbildningen. tycker bättre om lättridning om jag måste välja.

Om man använder sig av denna sits är ju meningen allt som oftast att störa hästen som minst och då bör man var så pass följsam att denna duns som du menar blir väldigt mycket enligt detta test med mekaniska hästen inte bör existera. Existerar den så blir de ju samma effekt som om du sitter ner och inte kan följa ordentligt.

Vilken sits som lämpar sig för trav beror så himla mycket på hästen. Snyggast är helt klart följsam nedsittning i balans på tävling men om det inte passar häst eller ryttare får man ju ändra sig. Vi har runt 40hästar i stallet just nu och ingen av dom rids exakt likadant i trav. (Medelåldern är runt 5år åt minushållet skulle jag tippa på.) Vissa av dom är superstabila med massa rörelser och lite mjukhet i trav = sitta ner är inge problem för hästens takt men ryttaren får jobba hårt för att följa med mjukt i balans, för mig går de utmärkt medans grabben i stallet inte alls klarar av de och istället rider lätt i omgångar mellan "övningstillfällena". Vi har ett sto som har helt okej trav men den är så himla svag, galoppen är kanonbra och jättestark i alla tempon och tölten också. Att rida trav på henne handlar bara om att hjälpa henne att hitta rätt, ryttaren kan störa hur mycket som helst bara genom att titta åt ett annat håll, här är de lätta lite och följa med så mjukt de bara går som gäller. På en av de äldre hästarna (7år, har två som är äldre än 7 i stallet och 3st 7åringar...) kan man rida precis hur man vill i traven och om man sitter ner och följer med så får man lätt bästa swunget i traven och samlar han lättast och gör snyggaste tempoväxlingarna i trav. Men han har helt annan trav och balans än övriga som jag berätta om.

Jag rider helt enkelt traven så som hästarna behöver ridas just nu i trav även om målet är en stabil, taktren trav med mycket sväv och rörelser i önskvärd form är målet med de alla så byggs inte rom på en dag :)

//Svammel Petronella

Min är ju sån att man inte får störa med att hitta på egen takt:D, antingen fältsits eller helt nedsutten, dvs "klistrad" i sadeln. Snyggaste traven får han när jag driver i fältsitsen, skönaste nedsutten följsam men markbunden.

KL

Den naturliga följdfrågan blir då för en novis som jag: Vad är bäst på tävling? En dunsig nedsuttten trav (som man faktiskt ser på större tävlingar, tom SM) där det ser sjukt obekvämt ut, eller att rida lätt? Får man ens rida lätt som senior på äldre hästar? Eller är det så tabu att rida lätt att ingen gör det, trots att det ser för jäkligt ut?

Man får rida lätt, men jag tycker att de flesta rider i studssits. Eller nån slags fältsits.

Man får rida lätt ja, MEN som vuxen ryttare kan det vara oerhört svårt att finna en bra takt i lättridning på en liten häst vilket gör att det stör mer än hjälper. Det är nog därför många väljer bort lättridning, det ser precis lika fult ut när man tydligt ser att ryttaren inte alls hjälper hästen med sin lättridning utan istället stjälper den.

Man får rida som man vill (så länge det inte är att klassa som grov ridning), jag antar att det är en kombination av vana, vad hästen går bäst med och mode.

Sett den sitsen mest på akademiska ryttare vid uppvärmning eller i början av utbildningen. tycker bättre om lättridning om jag måste välja.

Då är det väl avlastningssits du menar? Det är inte istället för lättridning. Man kan använda sig av både lättridning och avlastningssits då de inte har samma syfte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka