Malibu_Stacy
Trådstartare
Jag står för första gången och överväger att byta jobb till en arbetsplats som inte har kollektivavtal. Jag har fått ett första utkast på hur ett anställningsavtal kan komma att se ut om jag tackar ja till jobbet.
Inom min bransch är det ovanligt att inte ha kollektivavtal, men det finns mycket annat positivt med denna nya tjänst som lockar. Jag har dock förstått att det inom vissa andra branscher är vanligt att inte ha kollektivavtal, utan att det på något sätt blir sämre för arbetstagaren.
Vad ska man tänka på när det inte finns kollektivavtal? Vad ska man specifikt fråga efter eller kontrollera? Jag vill på inget sätt göra det sämre eller otryggt för mig. Jag vill ha koll på vad det är jag skriver på och förbinder mig till, och vad jag kan förvänta mig.
Jag hade gärna kontaktat mitt fackförbund gällande detta, men tyvärr har kansliet stängt fram till mitten på nästa vecka, och jag ska lämna besked till arbetsgivaren innan dess.
Några saker jag själv kommit på att fråga mer specifikt efter är tjänstepension och försäkringar (det står att tjänstepension finns men inga detaljer kring det typ hur mycket som avsätts etc).
Ersättning för OB-tid och övertid tillkommer inte på denna arbetsplats utan ligger som en schablon inräknad i månadslönen. Jag har räknat på hur mycket jag i nuläget får ut i pengar för OB och övertid för att kunna jämföra, och den delen ser bra ut som det ser ut nu.
Hjälp!
/en som inte bytt jobb på 8 år
Inom min bransch är det ovanligt att inte ha kollektivavtal, men det finns mycket annat positivt med denna nya tjänst som lockar. Jag har dock förstått att det inom vissa andra branscher är vanligt att inte ha kollektivavtal, utan att det på något sätt blir sämre för arbetstagaren.
Vad ska man tänka på när det inte finns kollektivavtal? Vad ska man specifikt fråga efter eller kontrollera? Jag vill på inget sätt göra det sämre eller otryggt för mig. Jag vill ha koll på vad det är jag skriver på och förbinder mig till, och vad jag kan förvänta mig.
Jag hade gärna kontaktat mitt fackförbund gällande detta, men tyvärr har kansliet stängt fram till mitten på nästa vecka, och jag ska lämna besked till arbetsgivaren innan dess.
Några saker jag själv kommit på att fråga mer specifikt efter är tjänstepension och försäkringar (det står att tjänstepension finns men inga detaljer kring det typ hur mycket som avsätts etc).
Ersättning för OB-tid och övertid tillkommer inte på denna arbetsplats utan ligger som en schablon inräknad i månadslönen. Jag har räknat på hur mycket jag i nuläget får ut i pengar för OB och övertid för att kunna jämföra, och den delen ser bra ut som det ser ut nu.
Hjälp!
/en som inte bytt jobb på 8 år