Nytt grovfoder - analys eller inte..?

Ingela_S

Trådstartare
Stallägaren fick hem ett parti hösilage nu i helgen - oanalyserat. Tanken är att hästarna ska äta detta tills de släpps på bete den 1 maj, dvs under 3 månader (betessläppet är ju beroende på vädret, men hästarna borde kunna släppas i början av maj i alla fall). Räknar med att en bal kommer räcka i en vecka, så att samla ihop prover för att skicka in en egen analys känns lite... meningslös? När jag hunnit samla från tillräckligt många balar så är det ju bara några veckor kvar tills betet...

Min fråga är om ni tycker det är "lönt" att skicka in en analys, och om man annars borde fodra med nåt speciellt för att vara på säkra sidan fram tills betet..? Hittills har foderstaten bestått av hö och lusern + selentillskott. Det jag är mest fundersam över är proteininehållet och mineralerna i det nya hösilaget. Hullet är lättare att hålla koll på. Tuggbehovet klarar jag även om jag inte vet ts-halten, då hästarna har fri tillgång på halm dygnet runt. Kan det skada att öka luserngivan och komplettera med något mineraltillskott för säkerhets skull? De enda mineralvärdena jag har att gå på är ju det hästen får i sig från lusernet. Hjälp till en förvirrad hästägare? :p

Hur hade ni resonerat och gjort i en sånhär situation?

Sv: Nytt grovfoder - analys eller inte..?

Svårt att svara på. Det bästa är ju egentligen en BRA analys (om man har koll på egna hästens individuella behov). Hästar hinner falla ur väldigt snabbt om de råkar få näringsfattigt foder. Men så kan det hända att man försöker skicka in provet så snabbt som möjligt, tar prov på för få balar och får en analys som inte är 100%... :(

Det är lite beroende på om du har lättfödd eller svårfödd häst, hur noga du räknar foderstat i nuläget och hur bra du är på att fodra med ögat och se förändringar hos hästen beroende på vad den äter.

Jag skulle nog faktiskt inte analysera. Jag har blivit lite avig mot analyser/uträknade foderstater av olika anledningar. Just nu fodrar jag med analyserat bra hö men det känns som jag fodrar med oanalyserat dåligt hö. :(

OM den skulle falla ur, blir den förmodligen fin på betet igen. Att komplettera med ett par kg lusern för att vara på säkra sidan ser jag inte som något problem, ev . ett baskraftfoder också beroende på mängden grovfoder och hästen. Är hästen svårfödd skulle jag ge fri tillgång plus lusern.
Mineraler är svårt för man vill inte mixtra för mycket för det funkar inte så att man kan ge dem för säkerhets skull. Så jag skulle inte ge extra mineraler, förutom selen då.

Tack för ditt svar. Vet inte riktigt om hästen kan räknas till lätt- eller svårfödd, han har haft proteinbrist två gånger (varav senaste gången förra våren) men har inte varit direkt mager hullmässigt nån gång. Jag har inte räknat foderstat så länge, så jag vet inte riktigt var jag har honom. Har legat på en lite högre kvot nu i höst/vinter och hållt sig fin på 7 kg hö, 1 kg lusern + halm. Blev lite extra rund under en månads vila, så där är lite att jobba bort. :p

Men det lutar åt att jag provar med en bestämd hösilagegiva och lusern, så får jag se hur han håller sig.

Förresten, finns det något man kan anta om hösilaget genom att titta på det? Det ser relativt grovt ut och vissa strån har axen kvar (det enda jag kunde se på rak arm var Hundäxling). Läste nånstans att grovt hö brukar vara skördat sent och att proteinhalten då har hunnit sjunka jämfört med omman hade skördat tidigare. Kanske bäst att ge lite extra lusern då...

Nej det brukar vara ganska opålitligt att titta sig till näringen i ett grovfoder.
Det som jag kan tänka mig säger något är om man vet om det är gräsvall/blandvall (blandvall brukar vara mer proteinrik, gräsvallen mer energirik). Och ibland kan tiden för skörd ge en uppfattning om näringsvärdet.

Lusern "skadar" inte direkt. Du får reglera mängden efter hur hästen ser ut-efterhand. När jag fodrade med oanalyserat i höstas och hästen började få proteinbrist gav jag ungefär 3 kg lusern. Han tog sig jättefint på det. Man behöver inte vara rädd för att öka på, det är trots allt ett grovfoder.

Nej, det enda som "skadas" av lusernet är i så fall plånboken. :p (Pållen har bestämt att Kraffts hack är smakligast...)

Men jag får hålla noggrann koll så jag ser ifall han tappar, annars ska han förhoppningsvis kunna klara sig till betet. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 355
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö En kort fråga: hade ni brytt er om att analysera hösilage som hästen kommer att äta i 2, max 3, månader? Eller det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Fick för några veckor sedan en analys av bonden som stallägaren köper hösilage av och eftersom h*n bara fått analys på energi och...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: aramis
·
Foder & Strö nu har bonden fått hem analysen på hösilaget. tyvärr hade inte han skickat in på mineraler. men eftersom det sades att det inte skulle...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: Thesen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka