Nytt golv i transport

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Vet att frågan varit uppe förut, har kikat men inte riktigt hittat svaren på mina frågor.

Har precis fått hem en värmlandsvagn från 88 som är kanonfin förutom just golvet som jag ska byta innan jag tar en premiärtur med hästen.

Idag är det ett trägolv i transporten och jag undrar om det är trä som gäller?
Isåfall, vad heter typen av platta man använder?
Hur tjock måste dom vara? Jag tror att den som ligger i nu är 25mm, är inte 100% säker.
Vad har ni använt som gjort om era finkor? Hur mycket har det kostat?
Måste man behandla det med något, och isåfall vad innan man lägger in det?

Sedan undrar jag över vad man ska använda för färg för att måla om inne i finkan? Eftersom den har helbruna väggar idag så skulle jag vilja måla om den övre halvan av väggen till vit. Vilken typ av färg ska man använda och ska man förbehandla det med något innan?

Har kikat på hemsidorna som några av användarna har gjort, men jag hittar inte informationen om vilket material eller riktigt hur dom gått tillväga.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Ska bli skitkul att börja fixa :)

Kan tillägga att i övrigt är transporten jättefin, ramen såg fin ut, inget som behöver åtgärdas.

När vi bytte golvet i en transport jag hade en gång i tiden så använde vi oss utav plyffa (vet ej om det är rättstavat :confused:). Det är ganska dyrt men håller bra i fall man underhåller golvet och är noga med skötsel utav transporten. :)

Plyfa skivor är det vanligaste att lägga i, helst vallplyfa som är behandlad och står emot väta bättre. Går att lägga in aluminiumgolv oxå, du får ner vikten men det är dyrt. Jag ska lägga in två skivor på 13mm st i min transport. Över plyfan kommer jag att lägga över båtplast för att få det helt tätt och för att ingen urin ska ha chans att rinna ner, över detta gummimattan.
Vad mitt bygge kommer att kosta vet jag ej, men inte så mycket då min karl är händig. Jag har rivit min helt, både väggar och golv.
Lycka till!!

När du ändå ska lägga ner så pass mycket jobb, så lägg i aluminiumgolv. 5 mm aluminiumdurk blir nog lagom.

Har själv bytt till aluminiumgolv i gammal finka, det var några år sedan så jag kommer inte ihåg priset. Däremot kan jag tipsa om att det är bra att lägga någon typ av kraftig tätningslist (gummi) mellan balkar och golv då det annars kan skramla rätt bra ;) min gummimatta låg lös ovanpå och vägde så mycket i sig själv att den inte rörde sig alls.

En ytterligare fördel med aluminium jämför med plyfa är att den är lättare vilket ju för det mesta eftersträvas när det handlar om transporter. :idea: Lycka till

Ja jag skulle ju inte gråta om den blev lättare :D men det hänger lite på priset oxå.
Fast det låter så himla tunt bara :eek:

Nej, vet ej priset. Men ring till nåt plåtlager (t ex Tibnor) och fråga, där kan man kanske t.o.m ha tur att få köpa billigt om plåtbiten råkar ha någon mindre skada och räknas som skrot. Tror iaf att det lönar sig i längden, trots att det säkert är dyrare än trägolv vid inköpet.

I vårt förra släp, Trane -86:a, la vi in Plyfa. En tusenlapp kostade det, vi skruvade bort det gamla golvet, la det ovanpå plyfaskivan & ritade. Sågade sen med sticksåg. Enkelt & billigt, & starkt.

Inte exakt, men det var en sån som dom har på lastbilsflak. Nånstans mellan 2 & 2,5 cm, det golv som var i transporten innan var tunnare men det blir väl det efter några års användning.

Jag håller på att renovera min transport och kommer lägga in ett golv av karosseri plywood, den är behandlad och står ihop väta bättre, det finns även en räfflad variant också.
2,3 cm tjockt blir mitt golv.

Har tittat lite på aluminium och jag hittade för ca 1900:- + frakt, men den var helt ny, man han ju kolla med skrot handlar de kan ju ha kasserade skivor, oftast är de tyvärr mindre så man får golvet i 2-3 delar, men å andra sidan så kan det säkert också fungera om man bara ser till att skarvarna ligger på en balk tex.

Jag skulle gärna vilja höja taket på min transport men jag är rädd att den blir för tung då, så därav min fundering på aluminium golv, funderar även på att lägga en lite tjockare aluminiumskiva på lämmen men en tunn plywood skiva på som man fäster mattan i, det borde bli lika hållbart som en 2,3 cm plywood skiva som jag har nu och betydligt lättare...

Bytte för något år sedan golv i mitt Trane. Det blev en plastbehandlad plyfa-skiva. Enda nackdelen var att plastytan gjorde det halt för gummimattan, den är nu spikad på istället för som tidigare lös.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 676
Hemmet Då tidigare ägare valt temat blått i köket,och har gjort en riktig budget-renovering,så undrar jag om det finns nån färg som man kan...
Svar
17
· Visningar
7 098
Utrustning jag har tillbringat senaste timmen med att läsa igenom gamla renoveringstrådar men hittar inte svar på mina frågor. jag har ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 621
Utrustning Behöver lite tips när det gäller mellanväggen i hästtransporten. Har ett äldre VV släp som jag är jättenöjd med, köpt förra sommaren...
Svar
9
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar