Nytt föl med slemmig avföring

janna

Trådstartare
Hej!
Vårt nya föl (1 dag gammal) hade väääldigt mkt tarmbeck och har fått microlax ett par ggr för att få hjälp att få ut det då hon haft det jobbigt på egen hand. Nu på morgonen stod hon och flaggade med svansen och krystade utan att det kom ngt, så jag gav henne microlax och då kom det senapsfärgat slem, i avföringsform (alltså typ korvar)
Ringde vet. för att rådfråga, och han tyckte att jag skulle avvakta.
Fölet verkar normalt i övrigt, äter, kissar och sover, leker lite därimellan. Lite snabb andning nu på fm, misstänker (och hoppas) att det är pga värmen då vi har jättevarmt idag...

Någon som har ngn idé eller som haft ett föl som bajsat slem?

Sv: Nytt föl med slemmig avföring

Det beror troligtvis på Microlaxen. Den gör avföringen slemmig. Nu när den är senapsgul i färgen. Är det inget beck kvar. Du kan nog avvakta, precis som Vet. sa.
Lycka till med din lilla fölis! GRATTIS förresten!

Tack så mkt för svar :D
Var ute och tittade till henne nu, då andades hon normalt när hon sov, och det är väl det som räknas :) Man blir ju så vansinnigt hönsig, orolig är mitt mellannanm i fölningstider :p

Jag avvaktar och hoppas att det ger sig, vet. trodde också att tarmen kunde vara lite irriterad pga tarmbecket, och att det kunde vara en förklaring till slemmet. För det senapsfärgade som kom nu senast var 90% slem :crazy:

Det fortsätter ju att gå bra. Skönt!
Man är ju så hönsig när dom är nyfödda.

Om du microlaxade henne innan är det som sagt inte så konstigt, det är ju precis vad microlaxen gör -slemmar upp avföringen. Så det är nog ingen fara och det är bra att det är vanlig avföring som kommer ut nu och inte beck.

Så håll koll du bara, och avvakta några minuter iallfall om du ser henne krysta igen. Ibland behöver dom få komma igång av sig själva och det kan se lite jobbigt ut. Och har becket kommit ut brukar det bli lättare. Naturligtvis ska man inte vänta för länge med att hjälpa dom.

Jo det är ju sant, att det blir slemmigt av microlaxen. Men själva avföringen var seg och slemmig rakt igenom, blir det så av microlaxen? När jag har använt det tidigare har det mest blivit slemmigt runt om, och så "vanlig" avföring "i mitten". Jag hoppas det stabiliserar sig snart :)

Det beror ju liksom på hur mycket avföring det handlar om, om det inte är mycket blir det ju mer slem. Jag har microlaxat föl med hårda beck kulor och dom kom ut som chokladsås så visst kan det bli så ;)

Jag microlaxade också mitt stos fölunge då hon hade svårt att bajsa först.
Sen så blev avföringen slemmig, så som du beskriver den, tyvärr så övergick det i diarré, min fölunge hade fölsjukan
och diarré är ett tecken på sepsis. Jag skulle hålla uppsikt så att det inte blir diarré.

Veterinären är på väg hit, fölis är ganska gasig och har andningsfrekvens 60-100/min :( Hoppas vet. hittar vad som kan vara fel... Hoppas bara att det går bra :cry:
Hon äter bra iaf, än så länge

*lånar knapp av mig själv*

Nu har veterinären varit här, han tyckte att hon var pigg och fin. Förhöjd andningsfrekvens, eventuellt liiiite uttorkad men isf på gränsen. Bra tarmljud, fina leder ingen feber. Vätskade upp henne lite med dropp för säkerhets skull, så nu är det bara att hålla tummarna att inget mer händer :crazy:
Han tyckte att jag skulle avvakta lite om hon fortsätter vara snabbandad, ge klyx ifall hon har problem att bajsa. Den slemmiga avföringen kan kanske bero på att hon haft så otroligt mkt tarmbeck, men man vet ju inte säkert.

*kl*
Tänkte bara berätta att hittills går allt jättebra :) Fölis är pigg och *ta i trä* så går allt åt rätt håll :D

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka