Nytt foder från RoyalCanin!!

MissFideli

Trådstartare
Äntligen! Nu kommer det ett alldeles eget foder för våra britter!! :banana:

Med extra av massor eftersom brittens fysiologi kräver mer för att muskler och leder ska orka!

Och självklart blir alla (nä, inte alla då förstås) brittuppfödare jätteglada "Jaaa, äntligen ett foder för våran ras". Jo tjena, som om inte britten också blir överviktig på alla torrfoder oavsett innehåll utan behöver lite extra! Och att dom skulle få ledproblem på sikt pga sin storlek var nått nytt för mig, aldrig hört? Och om det skulle vara fallet, är det då verkligen rätt att börja ge ett foder för att motverka detta? I så fall är det väl vi som ska minska ner britten i storlek?

Nä, nu börjar det gå till överdrift!

Eller så är det jag den enda som tycker det är löjligt?

Sv: Nytt foder från RoyalCanin!!

RC är världsmästare på marknadsföring och världsmästare på att skapa ett behov för deras produkter.
Ingen annan har ju ett speciellt foder för britter, då måste ju RC vara bäst, eller hur?
Jag håller med dig, det är löjligt.

Jättesynd men det är ju ett skitsmart pr-trick. Samma grej har ju funnits på hästsidan i evigheter och alla ägare som inte kan något men som vill så väl köper för det är ju det bästa för det är framtaget för just deras djur:(

Jomen tittar man på andra forum så finns det ju en hel del uppfödare som är övertygade om att deras ras skiljer sig fysiologiskt från andra raser :devil:

Det där är faktiskt den största anledningen till min halvbojkott av RC. Det är ju rätt mycket same shit i de olika märkena, men RCs marknadsföring är så ful.

Joo, nu börjar det faktiskt bli jättelöjligt med alla dessa "rasfoder" både på katt och hund.
Men som nån anna skrev, skitsmart av RC, de tjänar ju grova pengar på oss dumma konsumenter.:banana:

Och att dom skulle få ledproblem på sikt pga sin storlek....... är det då verkligen rätt att börja ge ett foder för att motverka detta?....

Då innehåller den förhoppningsvis glukosaminer, vilka antas vara bra för leder, även förslitna leder.
Bra att veta, detta kan bli aktuellt för andra raser också... :).
Dvs om man skulle söka ett foder som innehåller även glukosaminer. "hälsofoder" i sammanhanget.

Gick in RC hemsida och kollade. Ja den innehåller faktiskt glukosaminer.
Lustigt nog, innehållet av glukosaminer framgår först av innehållsförteckningen. (Jo, innehållet verkar vara OK, inte sämre än på andra kvalitetstorrfoder).
Själva reklamtexten har dock bara sedvanlig blaj om lite högre proteinhalt för att stärka musklerna och lederna...

Verkar inte vara någon helbra kommunikation mellan textmakarna och konstruktörerna...

Jag väntar med spänning hur de kommer marknadsföra ett "rex-foder".:grin: Är helt övertygad om att det kommer så småningom.

Absolut! Det vet väl alla (doh liksom ;) ) att rexarna måste ha en speciell form på maten för att kunna behålla den slanka kroppsformen och att lockigheten i pälsen tar enormt mycket på energin!! Och nått ni uppfödare verkligen måste passa er för är att ju lockigare pälsen är runt lederna ju farligare är det! Det betyder nämligen att även leden är lockig, patellarex och höftledsrexning kallas det. Passa er!! :p

Glukosamin finns ju i en tablett som även innehåller jäst och därför brukar vara väldigt poppis. Mina föräldrars katt med grav artros på båda höfterna älskar den och blir hjälpt, Yoga som är helt frisk i lederna älskar den och Abbie, min lilla flicka med knäledsproblem har tagit tabletten i munnen en gång innan det åkte ut med en j*kla fart och Yoga sprang dit och åt upp den :crazy: Nåja, alla äter den inte. Men dom flesta :D

Ja, man kan nog räkna med att de kommer gå på lockigheten (extra fettsyror för det kanske?) och de kanske tom. kommer hävda att dessa aktiva katter med tunn päls måste ha maten framme hela tiden och därför anpassar man energihalten i fodret efter det. :grin:

Vad gäller glukosamin i foder så är det inte odelat positivt att tillsätta det "hur som helst" eftersom det har visat sig kunna orsaka förhöjt blodsocker (vilket redan är ett problem med torrfoder) så för blodsockrets skulle ska man ta det lugnt med glukosamin. Men givetvis ska man ge glukosamin om det är så att katten har ledproblem och de lindras av tillskottet.

Kollade RCs hemsida nu. De har hittat på ett sphynx-foder också... "Anpassat efter deras unika metabolism". RC får idel lovord om detta på ett av sphynx-forumen iaf.

Kollade RCs hemsida nu. De har hittat på ett sphynx-foder också... "Anpassat efter deras unika metabolism". RC får idel lovord om detta på ett av sphynx-forumen iaf.

Ger man tillräckligt mycket av allt som är "bra" kanske de får päls också;)

På vilket sätt har Sphynx unik metabolism?
Haha, RC är skrattretande.

På vilket sätt har Sphynx unik metabolism?
Haha, RC är skrattretande.

Ja, de sägs ju att de behöver äta hela tiden för att inte frysa ihjäl så det kanske är det det handlar om.:D Märkligt då att det faktiskt finns BARFade sphynxar. De har ju definitivt inte tillgång på mat hela tiden men de fryser ändå inte ihjäl.

Konstigt... Man kan ju nästan tro att det i så fall fattas nått i RC's foder som gör att dom fryser? Men så kan det väl aldrig vara :angel:

Glukosamin finns ju i en tablett som även innehåller jäst och därför brukar vara väldigt poppis. Mina föräldrars katt med grav artros på båda höfterna älskar den och blir hjälpt, Yoga som är helt frisk i lederna älskar den och Abbie, min lilla flicka med knäledsproblem har tagit tabletten i munnen en gång innan det åkte ut med en j*kla fart och Yoga sprang dit och åt upp den :crazy: Nåja, alla äter den inte. Men dom flesta :D

Är glukosamin bra att ge "patellakatter"?

Ja, det tipset har jag fått från vet iaf. Det finns ett märke hos vet (receptfritt) som heter Seraquin. Det är tabletterna med jäst i, och som katterna brukar tycka om. Men prata med vet först tycker jag, så jag inte rekomenderar dig till nått dumt ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka