Nytt beteende - vitaminbrist

C

CassyJo

Vår hane har börjat med ett beteende han aldrig tidigare haft. Han går nämligen till kattlådan och äter upp kattavföringen och detta godkänner inte jag. Vi har starka misstankar om att han har vitaminbrist eftersom han inte heller slutat fälla. Min fråga är nu vad kan jag ge honom för att ge honom all vitamin han behöver, speciellt vitamin B pga fällningen?

Han äter Royal Canin German Shepherd och får husmanskost emellan.

Sv: Nytt beteende - vitaminbrist

Han har väl upptäckt att det är gott? De flesta hundar gillar kattbajs, utan att ha några brister.
Katter smälter inte foder lika bra som hundar vilket gör att det finns näringsämnen kvar.
Vare sig RC eller husmanskost är optimalt för hundar, ge honom ett bra foder istället.
B vitaminer kan hjälpa mot fällning, o andra sidan är Schäfrar kända för att fälla året runt.

Se till att han inte kan komma åt kattlådan, ha den i badrummet t ex o en hasp på dörren så han inte kommer in.

Han har väl upptäckt att det är gott? De flesta hundar gillar kattbajs, utan att ha några brister.
Katter smälter inte foder lika bra som hundar vilket gör att det finns näringsämnen kvar.
Vare sig RC eller husmanskost är optimalt för hundar, ge honom ett bra foder istället.
B vitaminer kan hjälpa mot fällning, o andra sidan är Schäfrar kända för att fälla året runt.

Se till att han inte kan komma åt kattlådan, ha den i badrummet t ex o en hasp på dörren så han inte kommer in.

RC är det enda fodret han tål. Han gick tidigare på Klass färskfoder men det blev han så dålig av (han spydde, hade diare, fick feber osv). Eftersom han är allergisk mot många foder men inte det han har nu byter jag helst inte.

Det är just kattungens bajs han äter, de vuxnas avföring rör han inte. Men för mig är det inte ok att han går och äter det.

Har det gjorts en allergi utredning på hunden så ni vet vad den är allergisk emot? Om inte, varför ge den husmanskost?
vad gäller att förhindra att den äter kattskit så är det enkelt åtgärdat med haspar/kompostgaller etc.

Haha det var det roligaste jag hört på länge, att det skulle bero på vitaminbrist när de äter kattskit :D. Alla mina hundar har älskat kattskit, oavsett ålder och foder. Det är helt enkelt smakligt! De gillar även andra sorters skit, gärna från kaniner och hästar. En av mina hundar har även ätit människoskit. Ruskigt äckligt, men inte något sjukt beteende.

Ang fällning så verkar det som om de fäller mer vissa år. B-vitamin och laxolja sägs hjälpa dem att sätta ny päls. Annars är bästa tipset att schamponera hunden och sedan borsta loss så mycket som möjligt.

Jag har hört att hundar äter av skit pga dess näringsrika innehåll och då drar jag automatiskt slutsatsen att han möjligen får i sig för lite näring och/eller vitaminer vilket resulterar i att han tar kattlådan. Han är ju ganska nyligen kastrerad och innan kastrering hade han inte det beteendet.

I vilket fall har han aldrig i alla sina år någonsin intresserat sig för skit innan kastrering, kaninskit ja men annan skit har han aldrig rört tidigare. Och jo han har gjort allergitest via blodprov, testdiet osv och han får enbart det av husmanskost vi vet han tål men det var inte det som var frågan utan hur jag kan få honom sluta röra kattlådan för jag vill inte ha honom grävandes i den. Ska se om jag kan sätta dit hasp på dörren eller liknande så han inte kommer åt lådan.

Senast ändrad av en moderator:

Om hunden är kastrerad så finns det en risk för att hunden kommer fortsätta fälla resten av livet. Båda mina kastrater fäller konstant, året runt. Många upplever också att deras hundar blir hungrigare (och fetare) efter kastrationen. Så det är helt normalt!

Just det du säger att de ska ha vitaminbrist för att de äter skit fick jag också höra när min ena var liten och åt all skit hon kunde hitta.
Fick sen veta att så inte alls är fallet utan att det oftast helt enkelt är så att de tycker det är gott:crazy:

Kastrerade hundar kan få ökad aptit.
Avföring igår naturligt i asätares kost, så det är inget konstigt.
Som redan skrivits, så är kattmat ofta väldigt smaksatt och smälts dåligt. Därför luktar avföringen från katt extra gott.

Hindra hunden från att nå kattlådan.
Har du ett bra, köttbaserat foder, så är det sällan näringsbrist det handlar om.

Om hunden är kastrerad så finns det en risk för att hunden kommer fortsätta fälla resten av livet. Båda mina kastrater fäller konstant, året runt. Många upplever också att deras hundar blir hungrigare (och fetare) efter kastrationen. Så det är helt normalt!

Jag har upptäckt det för han slutar bara inte fälla och innan kastrering hade han det aldrig så. Fetare har han inte blivit han gick snarare ner i vikt efter kastrering och står nu i en stabil vikthållning och ökad aptit, åh ja, han vill ha mycket mat.

jag har tidigare haft en hund som konstant rensade kattlådan...

Jag gjorde som så, att jag slog i en spik i dörrkarmen, knöt ett snöre runt dörrhandtaget, och satte snöret på spiken med en öppning som var lagom stor för katten, men inte för hunden.
(om man nu har en storhund så funkar det)

*kl

Här räcker det med dörr på kattlådan för att hunden ska låta bli kattlådan.

Jag kan bara säga att jag också har en tämligen nykastrerad hund som fäller konstant. Det är nog något man får leva med. Vissa rapporterar också ändrad pälskvalitet överlag. Jag ger ett tillskott med essentiella fettsyror i hopp om att det ska hjälpa något, men jag märker ingen skillnad än så länge.

Har två kastrerade hundar som fäller enormt mycket, har kommit efter kastreringen (det är drygt 4 år sedan de kastrerades). De har inte fått sämre pälskvalitet men däremot massor mer underull och jag gissar att det är därför de fäller så mycket mer nu.

Kattskit skulle alla mina gladeligen äta, speciellt de kastrerade - min äldsta hane var jättepetig med maten innan kastreringen, nu äter han allt han kommer över och vi har fått kämpa med att han ska hålla vikten. I början var jag jätteglad över att han äntligen åt, och då var han fortfarande hyfsat aktiv men nu på äldre dagar när han inte rör sig så mycket så har det blivit lite väl bra... :crazy:

Så nån vitaminbrist tror jag knappast på när det gäller din hund, snarare ökad aptit efter kastreringen samt ökad fällning också pga kastreringen. Men som du säger, kattbajset innehåller säkert mycket näring och det är ju mums för en hungrig hund. Kanske smälter kattungarna maten annorlunda än de vuxna katterna och därför gillar han kattungebajset mer?

Vi kör med hasp på dörren till badrummet där kattlådan står och det funkar väldigt bra.

Skit e ju gööööööööött å plocka i sig! Å för att mysa till de hela så det blir extra skönt så rullas det gärna lite granna och riktigt smetas in i pälsen. Men ska de helst va igelkottaskit.

Movi: Smart lösning. :)
Lil-sis: Menar du då kattlådor med hus och lucka på? För en sådan kommer jag aldrig använda till mina katter.

Varför inte?
PL

Om det var mig du svara på så varför skulle jag överhuvudtaget. En sådan låda blir ganska instängd och kan liknas med ett varmt instängt utedass. Det är varken hygieniskt eller fräscht dessutom har jag gigantiska katter.

Ja det framgår väl tydligt att jag svarade dig!
Om katten inte får plats ser jag problemet, knappast annars, hygienen sköts väl via rengöring o rätt strö.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka