Nytillskottet har anlänt

Gnist

Trådstartare
Och det är en trevlig liten fröken, men :eek: så luden hon är :cool:

Detta kräver krafttag och en trimning blir det inom kort. Dvs sätter igång om ca 20-30 minuter :angel:

Sedan får jag se vad som döljer sig under lurvet :D

Jakt verkar det dock finnas gott om i den lilla kroppen, för igår var hon tydligen smått galen när hon fick vildsvinsdoft i nosen :love: :banana:

Sådana har vi givet inte här, men det finns gott om andra djurslag för liten fauve att driva ;)

1 bild, som inte är så värst bra, men som ger en vink om luddet som ska bort. Lite mjuk päls den här valppälsen och den skulle egentligen varit plockad väck för länge sedan.

venus-2.jpg

Väldans glad, social och nyfiken är hon i alla fall. Kommer från Norge nu, men kom dit från Danmark som 8 veckors plutt och är lite drygt 6 månader och gammal nu.

Sv: Nytillskottet har anlänt

Lilla goslurvet :love: ska bli intressant och se hur hon ser ut nertrimmad :D

*mellanlandade här på sin resa mellan Norge och ödeskogen*

Säger som Kamomilla, spännande o se resultatet när hon är klar för uppvisning :D
Det bli 4:e fauven va? (:

Ja, fast E bor inte här. Henne har jag lejt ut till en av mina bästa kompisar :love:

venus-halvtrimmad.jpg

Halvtrimmad, tovfri från skuldran och bak = pinkpaus och vila en stund för lilla fröken. Första trimningen är inte så kul när det fått gå så långt som det gjort på henne = har varit lite pipande och sprattlande = trött valping = vila ett tag.

Bild på slutresultatet kommer således nån gång i em :cool:

Kommer dock att ta ett tag innan pälsen är fason på, då den är helt i otakt för tillfället..

Och bilden på den borttrimmade pälsen då??? Tycker fortfarande att hon ser lurvig ut :D

Som sagt: pälsen är inte i takt och det kommer nog att ta några trimningar innan det är fason på den :cool:

Hon har just nu riktigt fjösig och halvkass päls och det ska bli intressant att se hur den rätta pälsen blir när den kommer!

kul med ny vovva, jag hoppas hon ska trivas :)

nyfiken fråga: hur trimmar man en fauve? är det handstripping som gäller, eller är "verktyg" godkända, följer man några anatomiska linjer för olika hårlängd eller tar man allt lika långt? har ju själv en trimras, och är nyfiken på hur det fungerar inom andra trimraser :)

Jag använder fingrarna och om där är mycket besvärliga och tighta tovor, så snippar jag helt sonika bort dem. Är inte förtjust i att göra illa hundarna och det kommer ju ny päls, som om man håller efter den inte är några problem med att plocka :laugh:

Jag trimmar mina fauvar efter kroppslinjerna. Hur andra gör vette tusan, då vissa ser ut som pälsbollar :crazy: Men de går bra på utställning pälsbollarna :cool:

Som aktiv jägare som använder dem som jakthund, vill jag inte ha så värst mycket pälsbehäng på dem = mina hålls ganska välplockade.

plocket.jpg

Detta är väl det mesta av det som jag skalat idag och bara dottern kommer hem ska jag ta några bilder. Helt tovfri är hon dock nu :cool:

grovtrimmad.jpg

Fortfarande lite luden (allt släpper nämligen inte idag), men en bit på väg mot bättre pälstider efter den här grovtrimningen :laugh:

ok, då är det samma princip som på mina, håll efter håll efter håll efter :D
vilken skillnad på sista bilden, det ser ju ut som en hund ;)

*lån*

Idag på morgonssidan var vi ut en sväng i skogen. För att ni ska få begrepp om hur "grovbyggd" hon är, så är det en benreflex till häst som fungerar som reflexhalsband på fröken.. Nog för att den inte gick att ha lika smal som ett hästben, men det gick att fästa kardborrebanden mot varandra i ca 3 cm. Det är således en rätt så nätt tik kan man lugnt påstå. Lite lär hon grovna på sig, men stor kommer hon aldrig att bli = me like

DSC_0094.jpg

DSC_0089.jpg

DSC_0080.jpg

DSC_0066.jpg

DSC_0102.jpg

DSC_0071.jpg

Fy tusan vad söt hon är! Inga mera favve bilder nu annars kommer det sluta med att jag har en sån där hemma snart!!! *love*

Ja, tänk dig vilka härliga rådjursdrev det skulle bli med tanke på hur mycket rå ni har där nere :bump: :D

Jaaa jag vet, det enda jag har å jaga är ju rå, hjort och gris, så vad ska jag egentligen med en spaniel till :P (det finns änder också men jag gillar inte andkött sådär särskillt)

Du får väl helt enkelt sätta upp mig på valplistan :P

Åh så fina bilder, syns riktigt hur hon njuter/busar i snön :love:

Den här tråden slänger jag så inte sambon får tag i den :eek:
Nybliven rådjursjakt-nörd som han blivit!!
Att han dessutom börjat snegla mot en jakthund..
nä det här känns som farlig mark :D

Att jag dessutom blev kär i din grabb som du hade
med på utställningen här.. njää, den här tråden öppnas
icke igen :love::love::love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka