Nytänk! Bra/dåligt?

n33Lu

Trådstartare
Kan faktiskt inte bestämma om detta ska ligga i hästmänniska eller här, så ber snällt moderator överse om jag gjort fel :bow:

Jag har tidigare skrivit lite om mina funderingar att kunna utöka verksamheten som hovslagare att vara mer utbildad än så, men har nu lite nya funderingar som jag gärna bollar med er ;) för att få lite reaktioner och för att kunna läsa av marknaden inför framtida företagsstart! Jag har kommit in på strömsholms hovslagarutbildning till HT-13 och jag är nog världslyckligast just nu :bump: :D

Jag har redan från början bestämt mig för att jag vill inte "bara" vara hovis så som de flesta kanske jobbar, med sina kunder som inte i normalfallet kanske har så stora avvikelser/besvär till vardags (vill INTE trampa ngn på tårna så hoppas ni förstår vad jag menar här) :) Jag vet att detta kommer innebära en hel del jobb från min sida, men jag vill så gärna så jag är helt övertygad om att detta kan gå ;)

Jag har tänkt så att från början läsa det "tredje året" så att jag får den kompetensen också så fort de går (då man måste vara yrkesverksam ett tag innan man får läsa in detta.) Sen har jag tänkt att samarbeta med ET, massör ev veterinär också för att kunna få en större helhetslösning ut till kund, samt att kunna följa en häst hela vägen och få ett större helhetstänk. Jag har redan dessa aktörer väldigt nära mig idag (bekanta/vänner) så det är redan på tapeten oss emellan :)

Det jag nu undrar och vill ha input om är fördelar/nackdelar och framförallt hur skulle er dröm se ut i ett sånt här scenario? Dvs är det något mer ni vill ha knutet hit, några smarta tips/idéer på våra gemensamma företagsidé?

(nej jag är inte naiv, VET och förstår att detta är slit genom blod svett och ev några tårar, och nej jag kommer nog inte bli rik på kuppen heller, men detta är min dröm och därför vill jag gärna ha era inputs utan eventuella kommentarer om vad jag ger mig in på) :bow:

Tackar på förhand :D
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Kul idé! :)

Jag som hästägare och kund blir dock frågande: Vad ska en ET, veterinär och hovslagare tex göra/bedöma samtidigt på hästen?
Är det bara om hästen i fråga har problem eller kollas hästen av alla vid varje tillfälle, "när det är dags" och regelbundet?

Spontant tänker jag att en duktig hovslagare ska kunna bedöma hästens hälsostatus och kunna sko den därefter.

Min hovis ser direkt på hästen/hovarna eller hur hästen rör sig om det är något som varit avvikande i steget tex och kan rekommendera att kolla upp om något är avvikande.

Altså vad är helheten och lösningsgraden, vilka patienter/kunder behöver bedömning av ET,massör och hovslagare samtidigt?

I regel så brukar ju annars dessa personer ha lite olika områden de jobbar med och har man inte något specifikt problem kan den där helheten lätt bli lite luddig tänker jag.

Ibland kan man också känna sig lurad om någon säger att man ska göra det och det på hästen utan att man egentligen har något/upplevt ett problem, om du förstår vad jag menar.

Hästägare brukar också själva vilja välja vilken ET,veterinär, hovslagare osv, som kan vara värt att tänka på och att man gör det per behov.

Ska ni vara verksamma på klinik eller besök? Annars har ju många kliniker allt det där på plats oftast, möjligtvis ingen ET dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Tillägger:

I stora stall; ridskola, träningsverksamhet etc tror jag att idén kan funka bättre, desto sämre hos privathästägaren.

Och hur blir det med kostnadsfrågan? Att göra samtliga behandlingar samtidigt kan bli ganska dyrt känns det som. Många lägger nog in skoning och ET/massör i underhåll en bit ifrån varandra så att det inte blir så häftig kostnad.

Vem av er kommer vara ledande att bestämma vad som ska göras/vad hästen behöver?
En bra fråga då ibland kan dessa ansvarsområden gå isär en del och ha olika åsikter samt vägar..
 
Senast ändrad:
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Kul idé! :)

Jag som hästägare och kund blir dock frågande: Vad ska en ET, veterinär och hovslagare tex göra/bedöma samtidigt på hästen?
Är det bara om hästen i fråga har problem eller kollas hästen av alla vid varje tillfälle, "när det är dags" och regelbundet?

Spontant tänker jag att en duktig hovslagare ska kunna bedöma hästens hälsostatus och kunna sko den därefter.

Min hovis ser direkt på hästen/hovarna eller hur hästen rör sig om det är något som varit avvikande i steget tex och kan rekommendera att kolla upp om något är avvikande.

Altså vad är helheten och lösningsgraden, vilka patienter/kunder behöver bedömning av ET,massör och hovslagare samtidigt?

I regel så brukar ju annars dessa personer ha lite olika områden de jobbar med och har man inte något specifikt problem kan den där helheten lätt bli lite luddig tänker jag.

Ibland kan man också känna sig lurad om någon säger att man ska göra det och det på hästen utan att man egentligen har något/upplevt ett problem, om du förstår vad jag menar.

Hästägare brukar också själva vilja välja vilken ET,veterinär, hovslagare osv, som kan vara värt att tänka på och att man gör det per behov.

Ska ni vara verksamma på klinik eller besök? Annars har ju många kliniker allt det där på plats oftast, möjligtvis ingen ET dock.

Kom på direkt när jag skrev att jag borde lagt till och specificerat mig en aning ;)

Grundtanken är bara att vi ska ha ett slags gemensamt arbete så tillvida om det är en kund som behöver massör/et osv så är vi knutna till varandra, kanske t.o.m. kan slå två flugor i en smäll när vi är ute, att en häst får massage medan en skos osv.

Det är INTE meningen att pracka på kunder någonting, men som sagt ha ett samarbete kanske lite "bättre priser" om de använder sig av oss som samarbetar eller ngt liknande :D

Som du säger det är nog säkert en bättre helhetslösning för de större verksamheterna, bra tanke där :) Det du skriver om att själva får välja, absolut ska dem ju få göra det, men mer att man kan som företagare ha en färdig lösning så utifall att man VILL så har man direkt någon de kan kontakta utifall att de själva inte har någon specifik dem vill använda eller så, även så att t.ex. de frågar mig som hovslagare så kan jag bolla tankar idéer med ET så kanske man gemensamt har en större helhet på problemet/lösningen utan en egentlig behandling ifrån ET :)

Lägger till att jag tänker mig t.ex. på en färdig hemsida sen att de aktörerna finns med på hemsidan så att vi alla är lätta att nå på samma ställe osv, ja hoppas de inte blev för rörigt nu, vi ska komma ihåg att jag jobbar natt och börjar bli aningen trött :p
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Ja, de är väl kanske lite åt det hållet jag tänker, fast ändå på plats hos kund! :) Har suttit och spånat lite till här under min sega arbetsnatt :p Och tänkt att lite större ställen ex, ridskolor/träningsanläggningar osv kan man ju ha bestämt med att t.ex. komma ut en gång/mån alla tre aktörer dels för kanske bara en tappsko men kasnke någon som fundera över en ofräsch häst som kanske behöver lite massage osv.. eller bara bolla tankar osv..

Tänker mig också att de vore bra att sammanställa en marknadsundersökning som man kanske kan lämna till några klubbar/större anläggningar för att se behovet lokalt :D
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Jag kanske missförstår upplägget men jag har svårt att se denna verksamhet om du inte är anknuten till veterinär. Ofräsha hästar får och ska ö.h.t inte behandlas enligt svensk lag, om det inte är på remiss av veterinär....
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Jag har alltid saknat en helhetslösning. Jag hade gärna sett att min massör/kiro/ET hade sett när jag tränat tex. Och att min sjukgymnast sett när jag red (är lite sned).

Det närmsta jag hittat är Lidbecks som har sin kiro där vissa dagar. Tänker absolut boka tid hos båda samtidigt när hästen ska kollas upp.
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Jag och min häst behandlas av samma kiropraktor, jättesmidigt! :D

TS
Min förra hovslagare hade något liknande koncept. Eller ja, han hade ett stort kontaktnät och delade gärna med sig av det. Han var hovis på klinik, otroligt välutbildad och kände en massa folk. Jag ringde ofta till honom om jag behövde hjälp med något. Han kom ut när min häst fick fång, efter att ha pratat med veterinären som gjorde första undersökningen. Det är tack vare honom min häst lever idag :bow:

Jag tror det är en bra idé att samarbeta med andra i hästbranschen, men jag tror man ska göra det "på distans". Genom att bygga upp en relation till hästägaren är det lättare att ge tips om tex veterinärer, massörer och tränare. Så om en hästägare har problem med sin häst kan man tipsa om en speciell person, som i sin tur tipsar om dig som hästägare.

Ja, jag vet inte om någon annan än jag begriper vad jag skrivit :D Lite rörigt, men jag hoppas du förstår hur jag menar. Jag tycker idén är underbar!
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Jag kanske missförstår upplägget men jag har svårt att se denna verksamhet om du inte är anknuten till veterinär. Ofräsha hästar får och ska ö.h.t inte behandlas enligt svensk lag, om det inte är på remiss av veterinär....

Alltså åter igen inga hästar som ska behandlas mer än vad dem görs av gemeneman i dagsläget dvs istället för att Hovis kommer å gör sitt och sen en vecka senare så tar du ut ET för att kolla låsningen i ryggen (hittar på nu) och nästa månad kanske massören för att mjukgöra lite så finns vi alla under samma tak så de kanske direkt kan kolla med mig om ET kan komma nästa mån t.ex. och att jag vet priser osv...

Sen är tanken självklart att få in vet i samarbetet med, och ET har redan ett sånt samarbete idag, men de är inget vi diskuterat med vet ännu därför räknar jag inte med det.
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Jag har alltid saknat en helhetslösning. Jag hade gärna sett att min massör/kiro/ET hade sett när jag tränat tex. Och att min sjukgymnast sett när jag red (är lite sned).

Det närmsta jag hittat är Lidbecks som har sin kiro där vissa dagar. Tänker absolut boka tid hos båda samtidigt när hästen ska kollas upp.

Vad härligt att höra, precis åt detta hållet jag tänker :D samt att alla gemensamt kan bolla idéer osv ;)
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Jag och min häst behandlas av samma kiropraktor, jättesmidigt! :D

TS
Min förra hovslagare hade något liknande koncept. Eller ja, han hade ett stort kontaktnät och delade gärna med sig av det. Han var hovis på klinik, otroligt välutbildad och kände en massa folk. Jag ringde ofta till honom om jag behövde hjälp med något. Han kom ut när min häst fick fång, efter att ha pratat med veterinären som gjorde första undersökningen. Det är tack vare honom min häst lever idag :bow:

Jag tror det är en bra idé att samarbeta med andra i hästbranschen, men jag tror man ska göra det "på distans". Genom att bygga upp en relation till hästägaren är det lättare att ge tips om tex veterinärer, massörer och tränare. Så om en hästägare har problem med sin häst kan man tipsa om en speciell person, som i sin tur tipsar om dig som hästägare.

Ja, jag vet inte om någon annan än jag begriper vad jag skrivit :D Lite rörigt, men jag hoppas du förstår hur jag menar. Jag tycker idén är underbar!

Härligt att höra :bump: tack så hemskt mycket för din erfarenhet, som du säger så är de exakt så jag menar bara en rekommenadation om att dessa har jag nära mig och vi kan komma samtidigt eller osv :)
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Ah ! Då förstår jag ! Missförstod det du skrivit tidigare och fattade inte men då är jag med .

Intressant idé !
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Ja som sagt jobbade natt å skrev så blir lätt lite missförstånd också :p
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Jag har faktiskt alltid undrat varför de olika yrkesgrupperna inte är mer intresserade av helheten IRL. Man måste alltid berätta vad tränaren säger, vad vet hittat, vad massören känner till den andra aktören - det är de bra på att fråga. Men jag vill att de ska vilja se IRL. Det är inte alltid kostsamt i tid, min fd hovis skodde tex hos min tränare, min fd massör var en god vän som bodde nära tränaren osv. Jag fattar ju att man inte kan uppta en yrkesmans arbetstid utan att ge denne ersättning liksom.

Just nu vill jag tex hitta en typ centrerad ridninginstruktör, men samtidigt vill jag ha min sjukgymnasts ögon och kommentarer. Det är ju rätt meningslöst om instruktören inte inser de fysiska begränsningarna som min sjukgymnast följt i flera år tex.
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Forts - och jag tycker alltså det är lite halvt meningslöst att leta fel på min häst när jag redan vet att jag inte rider liksidigt själv. Därav vill jag ha helhetssynen!
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Det är alltid bra att bygga upp ett kontaktnät och kunna komma ut samtidigt om det är något speciellt, men det har nackdelar också. Frågar man en dig om en skicklig xx så svar du naturligtvis med din kompis namn och den främsta kvalifikationen h*n har är att vara din kompis ( och är så pass skicklig att du inte skäms åtminstone ). Har man specifika problem kanske man snarare söker efter "den bästa" än sin hovis polare, chansen att det skulle sammanfalla är inte så hög.
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Forts - och jag tycker alltså det är lite halvt meningslöst att leta fel på min häst när jag redan vet att jag inte rider liksidigt själv. Därav vill jag ha helhetssynen!

Ja precis som du beskriver så är det exakt den biten jag vill åt, att allas ögon/öron/erfarenhet kan bli ett, sen som du säger kan de vara 100 ggr lättare på pappret än att faktiskt ha alla aktörer att "se" samtidigt, men jag tror ändå att man kan komma en bra bit på vägen genom att samarbete på en "närmare nivå" än när alla är helt egna och inte har en samhörighet.
 
Sv: Nytänk! Bra/dåligt?

Det är alltid bra att bygga upp ett kontaktnät och kunna komma ut samtidigt om det är något speciellt, men det har nackdelar också. Frågar man en dig om en skicklig xx så svar du naturligtvis med din kompis namn och den främsta kvalifikationen h*n har är att vara din kompis ( och är så pass skicklig att du inte skäms åtminstone ). Har man specifika problem kanske man snarare söker efter "den bästa" än sin hovis polare, chansen att det skulle sammanfalla är inte så hög.

Fast om någon frågar mig, så kommer jag (kanske inte är som alla andra) självklart säga att jag har denna och denna knuten till mig som du enkelt kan komma i kontakt med, det är ju upp till var och en och se om man trivs med denna som "åtgörare" på de problem man behöver ha löst eller ej, men jag skulle knappast höjja denne mer till skyarna än någon annan, snacka skit om andra, de är just vad andra kan roa sig med. Jag håller mig gott om mina egna men andra är svårt att uttala sig om då man inte har koll (om man nu inte har det dvs)

Självklart då jag har ett samarbete med någon så är det ju denne man rekomenderar de tycker inte jag är negativt, och om någon frågar utifall att jag vet någon så är det ju inte så att jag automatiskt tvingat personen i fråga att använda just "min" ET :) Alla har en fri vilja, hoppas jag :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 652
Senast: Dandylinn
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva hjälp att reda ut en sak, samt se om det är någon här som fungerar likadant :) Jag är nämligen väldigt rastlös när det...
2
Svar
26
· Visningar
1 840
Senast: Sleepy
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 645
Senast: Reville
·
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 881
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp