malumbub

Trådstartare
Om katten har torra nysningar (alltså inte är snorig/snuvig), vad kan det bero på och vad kan man prova med hemma innan man åker till veterinären?
Spelar det någon roll om katten är vaccinerad eller inte?
(Gäller en vuxen katt.)

Sv: Nysningar

Någon enstaka är nog bara kanske av damm.
Har läst at många torra nysningar som sker regelbundet kan vara en kronisk följd av t ex utläkt tidigare kattsnuva. En av mina har det. Frisk för övrigt..

Så om han inte uppvisar några andra symtom så är det inget att bry sig om?

Han är kall och fuktig om nosen, men inte snorig och när han nyser så är det bara det, inga snogblobbar som flyger ut eller så.

Är han feberfri, kall om nosen, rena ögon och näsa och uppför sig normalt (äter, går på låda, leker mm) med bara några nysningar ibland så hade jag avvaktat att åka till veterinären.. Hade jag gjort i alla fall. Du kan ju ring en vet hos försäkringsbolaget och fråga om råd också...Katter kan ju få vanliga förkylningar också (mer eller mindre påverkade). OBS även om katten är vaccinerad mot kattpest/kattsnuva så kan finns det många olika sorters kattsnuva/förkylningsvirus (har min vet sagt i alla fall) så de kan få symptom ändå - dock ofta mindre allvarliga.. Lycka till

Min perserkatt kan få väldigt många torra nysningar i rad ibland.

Min katt nyser iofs inte, men han andas ut väldigt hårt ibland, jag trodde att detta var noskvalster eller liknande, men inte då. Katter kan inte få noskvalster, bara hundar.
Min katt visade sig vara allergisk.. mot allt. Nu äter han Bricanyl (men den sorten har slutat tillverkas, så det blir till att ge cortisonsprutor i fortsättningen).

Torra nysningar är nog ingen fara, det är väl värre om de är snoriga och dana samtidigt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 705
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama