Nyskördat hö

zanzan

Trådstartare
Hur lång tid behöver man vänta med att fodra av det nyskördade höet? Och varför behöver man egentligen vänta? Spelar det nån roll om man har möjlighet att blanda med det gamla höet? Frågor jag kanske borde ha koll på, men inte funderat på förut:)

Tacksam för svar!

Sv: Nyskördat hö

Jag ger det direkt,har då aldrig skadat mina hästar.Fast mina får ju bara lite extratugg inne i lösdriften,dom har ju en jättehage med gräs.

Min hyresvärds pappa, gammal kobonde, påstår att vi inte får ge av det nya höet ännu för det är "för starkt", men han vet inte varför eller hur... ;)

Jag har dock lärt mig att hö är färdigt när det är såpass torrt att man kan lägga in det på skullen, efter det händer inget mer i fodret. Havre och ensilage däremot skall ligga och "mogna" innan man använder det, men där sker ju processer i fodret på ett annat sätt.

Kan det där med höet ha vuxit fram ur ett missförstånd?
Man vill väl såklart göra slut på det gamla höet innan man ger av det nya, och då använder man ju inte det nya på någon månad, eller vad det kan bli?

Jag vet inte men det nya är ju mer näringsrikt än det gamla och skall därför saxas in försiktigt

Förr ville man inte börja fodra med det nya höet för tidigt för då fanns risken att höet inte skulle räcka hela vintern. Nu är det ett annat läge, men vanan med att vänta med det nya höet finns kvar.

Ts: När höet är torrt så är det klart. Inga problem att fodra med det direkt. Invänjning måste ju göras förstås och då är det bra att blanda med fjolårshöet.

Jag vet inte men det nya är ju mer näringsrikt än det gamla och skall därför saxas in försiktigt

Om det är mer näringsrikt eller inte beror ju på när man skördat de olika partierna, det kan precis lika gärna vara det gamla som är mer näringsrikt än det nya. Hö tappar inte i näringsinnehåll om det är korrekt lagrat utan har exakt den MJ och protein det hade när det skördades.

Ang att man ofta hör att man skall vänta att fodra med det nya höet diskuterade vi faktiskt häromdagen, frågan är om det inte kan vara något som hänger kvar sedan man saltade allt hö man la in på skullen ?

Vi kom fram till att det nog var höförsäljare med mkt fjorårs hö som såg till att hålla liv i den myten för att få sålt sitt gamla hö först :cool:

Vi fodrar alltid med det nya direkt och har genom alla år aldrig haft någon reaktion på hästarna så vi kommer att fortsätta med det.

:confused:

Ett år hade vi typ 28 g smrp i höet och året efter 10 g...

Med din teori skulle ju alla höskördar få lägre och lägre värden för varje år, och med tanke på hur många år man skördat vallfoder och lagrat åt djuren så skulle ju allt hö vara helt näringsbefriat nu år 2009. :D Eller?

Eller menar du de gånger man inte gödslat varje år, att det då blir sämre det år man inte gödslat? Det är ju betydligt fler faktorer än så som spelar in, t.ex. vilken växtfas fodret är i när det skördas, väder, tid på dygnet osv.

Ang att man ofta hör att man skall vänta att fodra med det nya höet diskuterade vi faktiskt häromdagen, frågan är om det inte kan vara något som hänger kvar sedan man saltade allt hö man la in på skullen ?

Vad är det med saltningen som gör att det måste ligga ett tag?
Har aldrig pysslat med saltat hö tror jag, så där är jag dåligt påläst! :laugh:

Det enda som är mer av i det nya än i det gamla är vitaminer, om man ska generalisera.
Huruvida det är mer energi och proteiner i det nya eller inte beror inte på att det är nytt utan på när det skördas, hur det är gödslat, vilka växter som ingår. Energi och protein förändras inte med tiden...

Jag har ju saltat mitt hö litegrann i år, är också nyfiken på varför det är farligt att ge det direkt då?

Kan ju knappast vara för starkt mitt i sommaren när hästarna redan går på bete? gräset måste väl vara "starkare"?

Kan ju knappast vara för starkt mitt i sommaren när hästarna redan går på bete? gräset måste väl vara "starkare"?
Det är också ett argument att tänka på! ;)

Senast ändrad:

Min hyresvärds pappa, gammal kobonde, påstår att vi inte får ge av det nya höet ännu för det är "för starkt", men han vet inte varför eller hur... ;)

Jag har dock lärt mig att hö är färdigt när det är såpass torrt att man kan lägga in det på skullen, efter det händer inget mer i fodret. Havre och ensilage däremot skall ligga och "mogna" innan man använder det, men där sker ju processer i fodret på ett annat sätt.

Kan det där med höet ha vuxit fram ur ett missförstånd?
Man vill väl såklart göra slut på det gamla höet innan man ger av det nya, och då använder man ju inte det nya på någon månad, eller vad det kan bli?

Då var det en "bonde" med dåliga kunskaper! Hö kan aldrig vara för "starkt", med ett sådant uttalande blir jag tveksam till att han varit riktigt bonde överhuvudtaget. Även medan man kör fläktarna för eftertorkning så möter det ju inget hinder för att fodra med höet samtidigt.

Vad gäller ensilage så behöver det inte heller ligga och mogna innan användning. Det som händer är att man måste förbruka fodret lika snabbt som ett färskt gräs iom. att det tar sig värmen då processen ännu ej är färdig. Efter det att ensileringsprocessen har fått ha sin gång så har man ju bl.a. fått en helt annan hållbarhet i fodret.

Att havre ska behöva vila i x antal veckor är åxå en förlegad åsikt, går utmärkt att använda relativt snabbt från torken eller om man ensilerar spannmålen med t.ex. lut.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju saltat mitt hö litegrann i år, är också nyfiken på varför det är farligt att ge det direkt då?

Saltet är ju till för att suga upp fukt och är inte på något vis farligt . Är bara att fodra på. :laugh:

Kicki :laugh:

Ts-halten är ju mycket lägre i bete, så på det sättet blir ju höet med koncentrerat/starkare, däremot är ju näringen i gräset mer lättillgängligt än det i höet... spånar lite bara...

fel knapp tryck

Ameos knapp skall det vara
Man kan ju inte tänka igenom sina inlägg varje dag :D :angel:

Självklart har du och Gylle rätt och ev fler efterföljande
Tänkte inte på det...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka