Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte men det nya är ju mer näringsrikt än det gamla och skall därför saxas in försiktigt
Jag vet inte men det nya är ju mer näringsrikt än det gamla och skall därför saxas in försiktigt
Ang att man ofta hör att man skall vänta att fodra med det nya höet diskuterade vi faktiskt häromdagen, frågan är om det inte kan vara något som hänger kvar sedan man saltade allt hö man la in på skullen ?
Det enda som är mer av i det nya än i det gamla är vitaminer, om man ska generalisera.Jag vet inte men det nya är ju mer näringsrikt än det gamla och skall därför saxas in försiktigt
Det är också ett argument att tänka på!Kan ju knappast vara för starkt mitt i sommaren när hästarna redan går på bete? gräset måste väl vara "starkare"?
Min hyresvärds pappa, gammal kobonde, påstår att vi inte får ge av det nya höet ännu för det är "för starkt", men han vet inte varför eller hur...
Jag har dock lärt mig att hö är färdigt när det är såpass torrt att man kan lägga in det på skullen, efter det händer inget mer i fodret. Havre och ensilage däremot skall ligga och "mogna" innan man använder det, men där sker ju processer i fodret på ett annat sätt.
Kan det där med höet ha vuxit fram ur ett missförstånd?
Man vill väl såklart göra slut på det gamla höet innan man ger av det nya, och då använder man ju inte det nya på någon månad, eller vad det kan bli?
Jag har ju saltat mitt hö litegrann i år, är också nyfiken på varför det är farligt att ge det direkt då?
Ts-halten är ju mycket lägre i bete, så på det sättet blir ju höet med koncentrerat/starkare, däremot är ju näringen i gräset mer lättillgängligt än det i höet... spånar lite bara...Kan ju knappast vara för starkt mitt i sommaren när hästarna redan går på bete? gräset måste väl vara "starkare"?